score in 3DMARK05

Status
Niet open voor verdere reacties.

nelton

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Ik werk met volgende systeem:

MOBO : ASUS P4P800 SE
CPU : P4 3Ghz (Northwood)
INTERN GEHEUGEN : 2Gb DDR GEIL RAM
HD : MAXTOR 120Gb SATA
VIDCARD : ASUS X850XT PE 256MB
VOEDING : OCZ ModStream Power Supply - 520W

Score die ik haal in 3DMark05 is maar rond 5500. Ik heb dit vergeleken en eigenlijk zou ik rond de 6200 moeten zitten standaard. Heb ook nieuwste drivers geinstalleerd en ik werk op Windows XP. Waar kan dit aan liggen? Heeft iemand misschien al een dergelijk probleem gehad of gelezen?

MVG

Ach, weet je wat het is.
Merk je wanneer je PC aanstaat en je hem gebruikt zoals je hem altijd gebruikt, dat hij minder is dan anders?
Werkt ie niet goed?
Dan heb je dus geen probleem zoals jij stelt.
Een PC kun je altijd "tweaken" of "fine tunen".
Zo'n benchmark is leuk, maar zo subjectief als wat.
Dus wanneer je PC gewoon lekker werkt en geen problemen opleverd, zou ik hem laten zoals ie is.

Dat ligt allemaal aan zoveel dingen. Welk merk werkgeheugen, welk type/uitvoering moederbord, uiteindelijke kloksnelheid cpu, sata/pata hdd, aantal processen en welke software etc..

Daarbij is het niet altijd zo dat de nieuwste drivers beter zouden zijn.

Maar waarmee heb jij het dan vergeleken?

Ik heb dit vergeleken met mijn broer zijn pc. Hij heeft een moederbord van gigabyte en een 3.2Ghz Prescott processor. Zijn geheugen is hetzelfde als dat van mij en zijn videokaart ook. Hij heeft ook een sata HD, maar een van 80Gb. Op het forum van Futuremark zelf zeggen ze ook dat ik tussen de 6000 en de 6500 moet zitten en heb net alles getest en ik kom aan de 5444, dus dat is 1000 meer. Lijkt me toch niet echt logisch dat ik 1000 punten onder die score ga liggen. Als het nu 6000 punten zou zijn waar ik er 6300 zou moeten halen met mijn systeem dan zou je mij ook niet horen klagen. Maar in dit geval ben ik wel op zoek naar een oplossing...

Maar een oplossing voor wat? Waar staan die punten voor? Onzin?
Er wel eens over nagedacht dat veel van dit soort Benchmark programma's in het leven worden geroepen om mensen betere/snellere/duurdere onderdelen te laten kopen in hun drang om de beste/snelste/duurste PC te hebben?
Neem maar van mij aan dat de makers van dit soort programma's erg goede vrienden zijn van fabrikanten van Nvidia en ATI-Radeon etc etc etc

Sorry AJ, maar ik moet je tegenspreken. Dit soort progjes zijn niet in het leven geroepen om de verkoop op te krikken maar puur om te testen en om je afstellingen etc. in orde te maken. Zie het als een auto waar je maximale pk's uit wilt halen. Een motor kan bijv. tot 370pk maar jij hebt getest en hebt maar 350 pk. Dan moet er dus wat afgestelt cq verandert worden. Voor een gamer is dit noodzaak want wie de meeste frames heeft wint uiteindelijk in een duel tussen twee gelijke spelers. Daarbij is het probleem niet opgelost want het blijft een feit dat hij er 1000 punten onderzit. Dit is inderdaad niet normaal en die kaart moet meer punten kunnen halen. En dat is nou precies waarom dit soort progjes er zijn want nu weet je dat er iets niet optimaal is in het systeem.

Maar goed, weer even ontopic, heb je je bios al eens nagekeken of daar alles wel goed staat ingestelt? En hoe warm wordt je pc? Verder niets op de achtergrond draaien? Ik neem aan dat de pc virus/adware vrij is en regelmatig gedefragmenteerd wordt etc. Het blijft zo van een afstand toch wel gissen denk ik :( Heb je verder je geheugen wel eens getest of die wel goed is.. Anders (maar is veel werk) de kaart eens in die van je broer doen en andersom. Heb je dat iig uitgesloten..

Heb natuurlijk wel eens gelezen dat kaarten niet aan hun punten komen, maar heb ook wel eens gelezen dat toen ze dezelfde maar een nieuwe kaart er in staken het wel makkelijk gehaald werd.

@A.J. Ergens heb je wel gelijk in de zin dat het merk nvidia wel beter scoort op 3DMARK05, maar als men een soort van standaard stelt van bv voor de X850XT PE moet je met een standaard config rond de 6000 à 6500 punten zitten en ik zit er 1000 onder dan wil ik toch wel weten waarom :). De spellen die ik speel, draaien bijhoorlijk vlot, maar als er nog beter kan gespeeld worden, vind ik toch dat ik moet zoeken naar een oplossing. Het heeft tenslotte genoeg geld gekost :evil:

@Tarabass
Temperatuur: iddle CPU : 25°
MOBO : 35°
stressed is CPU rond de 30 - 32 °
Ik ben van plan om de PC toch eens opnieuw te formateren kwestie eens een fresh install te kunnen doen.
Wat de kaarten betreffen, ik heb deze gelijktijdig gekocht. Het is allemaal begonnen dankzij een kameraad van mij. Die was aan't researchen geweest voor een betere AGP kaart en toen ie erachter kwam dat de X850XT PE wsl de laatste AGP kaart zou zijn die toch wat prestatie hadden, zijn we op zoek gegaan naar deze kaart. Deze was toen al uitzonderlijk moeilijk te verkrijgen.
Maar we hebben er uiteindelijk nog 3 gevonden en dit nog bij dezelfde winkel. Heb net de serienummer nagekeken en deze volgen mekaar op (van mij en mijn broer).

Nu wat mijn kameraad betreft, hij heeft zo goed als dezelfde configuratie (buiten de voeding,kast en randapparatuur) als mij en heeft dus ook hetzelfde probleem. Wij zijn nu al een hele tijd opzoek naar wat het probleem kan zijn en het wordt nu zo eens haast tijd dat we vinden wat het probleem is :confused:. Nu dachten wij aan 2 oorzaken, ofwel is het de processor die omwille van zijn kleinere cache geheugen dan mijn broer het niet aankan of omwille van een andere architectuur (Northwood 20 pipelines, Prescott 31 pipelines) trager is OFWEL is het het moederbord dat ergens een bottleneck heeft naar het aanspreken van ons 2 Gb geheugen... Ons geduld geraakt zo stilletjes aan op en natuurlijk als de fout aan het moederbord ligt willen we zo snel mogelijk een ander moederbord aanschaffen.
Nu waarschijnlijk kan mijn kameraad een andere moederbord in bruikleen gebruiken, dit zou misschien het een en andere kunnen opklaren. Ondertussen kan iemand misschien toch nog zijn ervaring of gedacht hierover kwijt.

Alvast bedankt voor de vele snelle reacties

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan