selectie in nieuwe tabel plaatsen uit meerdere tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolfh159

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2008
maanden en maanden ben ik hier al mee bezig en eindelijk heb ik me ertoe gezet het op te geven en mij vraag hier neer te zetten.
Ik heb een acces database gemaakt waarin ik 15 tabellen heb gekoppeld uit 15 andere databases.
Uit deze (identieke) 15 tabellen wil ik een nieuwe tabel maken waarin de gegevens komen te staan die ik wil hebben. Nu heb ik het al voor elkaar om het met een union all query te doen, maar het probleem daarvan is dat die alleen opvraagt en weergeeft, maar zover ik kan zien niet wegschrijft in een nieuwe tabel als ik dat wil. Een deel van de union all query is als volgt:

SELECT date_of_visit, amount_incl_VAT, DISCOUNT_EMPLOYEE, DISCOUNT_EMP_DESCRIPTION, "pettelaar" AS type, "beh" AS soort,
DatePart("ww",date_of_visit) AS Weeknummer, DatePart("m",date_of_visit) AS Maand, DatePart("yyyy",date_of_visit) AS Jaar
FROM cvtpettelaar
WHERE (((date_of_visit)>#12/31/2007#))

UNION ALL
SELECT date_of_visit, amount_incl_VAT, DISCOUNT_EMPLOYEE, DISCOUNT_EMP_DESCRIPTION, "roosmalenplein" AS type, "beh" AS soort,
DatePart("ww",date_of_visit) AS Weeknummer, DatePart("m",date_of_visit) AS Maand, DatePart("yyyy",date_of_visit) AS Jaar
FROM cvtroosmalenplein
WHERE (((date_of_visit)>#12/31/2007#))

kan ik dit ook ombouwen naar een tabel-maak query?
of moet ik andere acties gaan ondernemen?
Ik wil uitendelijk uit de tabel een rapport hebben liefst met invulbare velden in acces, maar denk dat ik er maar een draaitabel van maak ik excel

Volgens mij ben je er bijna:
Je hebt een werkende Union query, die dus alle records laat zien die je wilt samenvoegen.
Je kunt nu een nieuwe Tabelmaakquery maken, waarbij je de Union query als basis gebruikt. Vervolgens alle velden toevoegen, naampje verzinnen voor de nieuwe tabel, en draaien!

Wat bedoel je overigens met:

Ik wil uitendelijk uit de tabel een rapport hebben liefst met invulbare velden in acces,

Michel

Laatst bewerkt:
hoe makkelijk kan het zijn...... soms blij f je gewoon te moeilijk denken.
Ik zal even verder gaan.
Ik heb al een aantal keer geprobeerd om een rapport te maken in acces, maar dat gaat mijn petje een beetje te boven.
wat ik eigenlijk wil met de data die ik uit de query krijg is een mooi rapport maken waarbij er diverse gegevens met elkaar vergeleken worden vanuit jaar 1 en 2
Met de tabel die ik nu heb kan ik uiteraard een draaitabel maken in excel en daar vervolgens mooie berekening mee maken, maar mooier zou het zijn als ik een rapport kan maken. met de vergelijken erin.
voorbeeld:
rapport 1 (naam zou dan bijv artikelen moeten zijn)

filiaal1 som artikelen 2008 som artikelen 2009 verschil in euro's verschil in %
filiaal2 som artikelen 2008 som artikelen 2009 verschil in euro's verschil in %
enz enz

Uiteraard zou ik in een formulier vooraf moeten kunnen kiezen uit welke maand(en) of week(en) het rapport de gegevens moet laten zien.

Rapport 2
wordt eigenlijk het zelfde, maar omdat ik in de selectie query ook een definitie voor behandelingen heb gemeekt zou deze dan voor behandelingen worden.

Rapport 3
Je raad het al behadelingen en artikelen bij elkaar opgeteld in vergelijking tot het jaar ervoor.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. anders zie ik je berichtje wel.

Misschien is een voorbeeldje met data wel makkelijk (weet ik eigenlijjk wel zeker ;) ).
Je kunt ook in Access prima draaitabellen maken, daarvoor hoef je niet naar Excel te schakelen. Ze heten daar overigens (hoezo samen een mooi produkt maken) kruistabellen...
Volgens mij kun je daar wel mee vergaren wat je wilt zien. Op basis van zo'n kruistabel kun je dan een mooi rapport maken, met daarin totalen.

Nogmaals: met een voorbeeldje kunnen we sneller helpen!

Michel

beter laat dan nooit.

BIjgaand even een voorbeeld van het bestand wat ik heb (in werkelijkheid hebben we het hier over een tabel met bijna een miljoen regels.... dus niet echt handelbaar voor excel vandaar de koppelign naar een tabel)
Ik heb in het bestand ook een tabblad met een draaitabel in zitten.
In de draaitabel zie je eigenlijk precies wat ik wil hebben, maar dan zou het mooi zijn als het alleen maar beschikbaar is vanuit een rapport voorafgaand aan een formulier.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan