• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Depant

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2015
Hallo allemaal,

Ik heb een bestand met alle onderzoeksnummers en de duur van het onderzoek ( wdod) die in omloop zijn.
Die uitvoer is in excel. De monsters die nog niet klaar zijn hebben een 1.

Is het zo te maken dat die kolommen in het tabblad "stam" zich vullen met monster die nog onderzocht moeten worden uit tabblad lims.

De groene kolommen in stam moeten dus gevuld worden ondezoeksnummers uit tabblad LIMS waar een 1 bij staat.

In de gele kolom ernaast moet het aantal dagen staan.

In de blauwe kolom staan de dagen die ik wil zien. Als je dus 1 tot en met 6 niet meedoen dient het blad zich te vullen zoals in de bijlage

Voor de duidelijkheid het tabblad lims kan tot 40000 regels zijn.
Is hier een oplossing voor?
Ik ben niet te beroerd om het te proberen, maar weet niet waar ik met mijn beperkte kennis zou moeten beginnen. Kan iemand mij op weg helpen.

Bij voorbaat hartelijk

Bekijk bijlage hmli.xlsm

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er goed aan zou doen om in je bestand een en ander handmatig in te vullen en enige toelichting erbij voegen.

Hoe belangrijk is het formaat van sheet "stam" en waarom heb je de huidige indeling gekozen? Welke informatie probeer je duidelijk te krijgen?

Is een gesorteerde lijst met:

WDOD NR TYPE bijvoorbeeld niet handiger (als je WDOD wil plannen).

wdod werkdagen onderzoeksduur

Hallo,

Het tabblad lims is gewoon het tabblad waar ik de data "in kopieer", dus het is makkelijk dat dat als brongegevens hetzelfde blijft.

In tabblad stam is de kolom A "gereserveerd" voor de dagen onderzoeksduur. Dus wat ik wil dat de selectie daar op plaats vind. Als ik Stam A3,A4, en A5 weghaal moeten de monsters die ouder zijn dan 3 dagen opgehaald worden.

Wellicht al duidelijk, maar het tabblad LIMS is tot 40 of 50 duizend regels lang. ( alle monsters die in onderzoek zijn)

De monsternummers die nog niet helemaal klaar zijn moeten dus "opgezocht" worden.
Een monsternummer kan dus voor alles klaar zijn behalve voor SKR3

In het voorbeeld laat ik dag 1 tot en met 6 weg. En hou je dus 3 monster over die "niet helemaal klaar" zijn.
Namelijk voor LDS1 skr3 en Nir 17.

Deze monsternummers is dus wat ik zoek.
102968
402880
402829

Ik heb getracht het voorbeeldbestand wat te verduidelijken.
Maar ik realiseer me ook dat dit niet mijn sterkste kant is....

En het antwoord op je vraag is eigenlijk dat die indeling helemaal open staat.

Bekijk bijlage hmli.xlsm

Ik hoop dat ik het duidelijker heb kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Je geeft nog steeds niet aan wat je met je "stam" sheet wil bereiken ;) Wat wil je kunnen zien in die sheet? Je krijgt nu een overzicht van alle monsters waar een specifieke proef "vast hangt" in willekeurige volgorde. Als je wil managen op WDOD kun je dat beter de stam maken van je tabel. Er is overigens niets mis met je tabel, ik vraag me alleen af of je er de informatie uit gaat halen die je zoekt.

Wat betreft de "A" kolom in de "stam" sheet: Wil je dan ook andere dagen behalve het minimum aantal dagen weghalen? anders kun je beter een "vanaf" dag ingeven. bijvoorbeeld in "A3" '6' zetten voor alle WDOD van 6 dagen en langer ? Maakt het een stuk eenvoudiger dan elke mogelijke lengte op gaan zoeken in die tabel.

Bedankt voor je reactie

Wil je dan ook andere dagen behalve het minimum aantal dagen weghalen? anders kun je beter een "vanaf" dag ingeven. bijvoorbeeld in "A3" '6' zetten voor alle WDOD van 6 dagen en langer ? Maakt het een stuk eenvoudiger dan elke mogelijke lengte op gaan zoeken in die tabel.

Daar kan ik duidelijk over zijn. Ja een vaste cel met het minimum aantal dagen.

Wat ik met stam wil bereiken.

De monsternummers die niet af zijn moeten worden opgezocht. ( vanaf een bepaald aantal dagen)
Maar ze moeten ook geplaatst worden onder de ontbrekende bepaling ( zie onder 402880 op 7 dagen met geen nir17) Zie voorbeeldbestand

Ze hoeven trouwens er niet onder te staan als dat te lastig is.
Het mag ook gewoon allemaal onder elkaar

WDOD NR17
7 402880

Ik vind het al lastig om over te brengen , laat staan te maken....:(:(:(

Laatst bewerkt:
Hallo Wampier.

Bijna perfect:):)

Het systeem geeft ook monsters die dezelfde dag zijn binnen gekomen.
Deze krijgen als wdod iets met een < teken en een tab
Zou je alle regels met het < dan teken kunnen verwijderen uit het tabblad lims?
Ik zou het zelf met een macro kunnen, maar dat verpest de schoonheid van je werk!!:thumb::thumb:

Alvast bedankt

Bekijk bijlage bijnagoed.xlsm

Laatst bewerkt:
verwijderen of overslaan? verwijderen doe je het beste met een andere macro, daar de huidige macro altijd draait als je a3 veranderd. De verwijder macro telkens runnen over 40000 lijnen voor een eenmalig iets is nogal slecht voor de uitvoering van de macro.

Ik zou ook eenvoudig de < 1 kunnen meenemen als "0" en dan zie je'm alleen als je 'a3' in "0" veranderd

Hallo Wampier.

Het werkt als een tierelier
Maar als je de laatste optie "Ik zou ook eenvoudig de < 1 kunnen meenemen als "0" en dan zie je'm alleen als je 'a3' in "0" veranderd" zou fantastiisch zijn.:thumb::thumb::thumb:

Als je de 7de regel (je zult de oude wel herkennen ;) ) in de macro vervangt door het volgende ben je er:
Code:
If Application.WorksheetFunction.Sum(comp) >= vanaf Then

Laatst bewerkt:
Superrrrr

Goedemorgen.

We zijn er reuze blij mee!!
Hartelijk bedankt voor de moeite!

Fantastisch. :thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan