Selectie op basis van keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

efthem

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Volgens mij heel simpel te realiseren, heb hier gezocht, maar antwoord nog niet gevonden:

Ik wil graag middels een query een aantal records selecteren in een tabel. Daarbij wil ik niet zoeken met behulp van 'LIKE' maar wil ik via een keuzelijst het selectiecriteria bepalen. Diezelfde keuzelijst gebruik ik namelijk ook voor het invoeren van gegevens!

Hoe doe ik dat?

Alvast bedankt!

Volgens mij zit in de bijgesloten mdb het antwoord op jou vraag.

Bijlagen

bedankt voor je reactie,

helaas zit daar het voorbeeld niet helemaal in. De combobox geeft aan hoe je een keuzelijst kan maken, maar er is niet in verwerkt hoe je die kan koppelen aan een query om zodoende een selectie ermee te kunnen maken.

als ik het goed zie..

Post je mdb even en geef aan op welk formulier je wat precies wilt.

okay in de zip opzet van het systeem... de zoekopdrachten zijn nog niet uitgewerkt..

wat ik wil is dat wanneer je op zoek op vakgebied klikt, er een popup komt die je de mogelijkheid geeft om uit een keuzelijst op basis van de tabel/selectie vakgebieden een keuze te maken, en dan vervolgens een overzicht uit de database daarvan weergeeft (met enkel het geselecteerde vakgebied dus..)

alvast bedankt voor de hulp!!

Bijlagen

Ik heb het er voor je ingebouwd.
Als je op de bovenste knop op je switchboard drukt komt er een formulier met daarin de verschillende vakgebieden.
Dubbelklikken op een vakgebied opent een rapport voor het betreffende vakgebied.

Is dit wat je bedoelt?

Bijlagen

wow jij bent snel.. toppie joh!

nu moet het alleen geen rapport worden, maar gewoon een resultaat van een query.. want er zit ook een hyperlink in naar een bestand..

hoe zou je dat maken?

De query naar de selectie in de listbox laten verwijzen.
forms![frmvakgebied]![lstvakgebied] bij de voorwaarde van het veld projectvakgebied.

ja precies.. zo had ik het zelf ook al eerder geprobeerd.. maar als ik dat doe, dan krijg ik een popup met als titel:

Parameterwaarde opgeven ?x

en daaronder

Formulieren!frmVakgebied!lstVakgebied

en dan een invoerveld met ok en annuleren

Zij het bijgevoegde voorbeeld. Dit heb ik gebaseerd op de aanpassing die ik eerder in je mdb heb gemaakt.

Bijlagen

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 107
nou moe,

ik snap er helemaal niets van.. als ik die criteria regel erin plak, krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding.

ik zag dat jij geen 'group by' oid in dit plaatje hebt, ik heb die regels ook leeggemaakt.. dan krijg ik de foutmelding zoals weergegeven in het bijgevoegde plaatje!

Bijlagen

• erroraccess.jpg
    erroraccess.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 70
Je moet bij de query wel de juiste formuliernaam en de juiste veldnaam geven:

Forms![frmVakgebied]![lstVakgebied] is inderdaad niet goed.
De naam van je formulier is niet frmVakgebied maar Vakgebieden
De naam van de combobox op je formulier is niet lstVakgebied maar Keuzelijst met invoervak6

De juiste voorwaarde in je query is dus:
[Forms]![Vakgebieden]![Keuzelijst met invoervak6]

Maak je query even opnieuw, want doordat je met sommeringen hebt zitten stoeien zit er nog meer vervuiling in. Gebruik dan bovenstaande voorwaarde. Je zult zien dat het dan wel werkt. Het formulier moet natuurlijk wel geopend zijn en er moet een vakgebied geselecteerd zijn in de combobox.

okay.. ik heb het geprobeerd, maar het geeft nog niet het resultaat wat ik wilde..

kan me voorstellen dat je zo'n btje af begint te haken inmiddels, maar ik waardeer je hulp enorm.

Ik begrijp dat het formulier 'Vakgebied' altijd open moet staan om de query 'SELECTIE VAKGEBIED' goed uit te kunnen voeren..

Wat ik eigenlijk wil is, dat wanneer ik via het schakelbord klik op 'zoek op vakgebied' er een popup verschijnt met daarin een keuzelijst met vakgebieden, dat ik er eentje selecteer en op ok druk en dat ik dan een tabel voor mijn neus krijg met alleen de records met het geselecteerde vakgebied..

zijn we dan zo op de goede weg?

Ik probeer dezelfde database na te maken:

Selecteer een waarde door frmMedewerker02 te openen en vervolgens het rapport weer te geven. Echter bij het uitvoeren van de query gaat er iets fout, zie bijlage, ziet iemand mijn foutje.... ?

Heel erg bedankt

Bijlagen

@fdingen: Niet in de thread van iemand anders een eigen vraag stellen, daar zal verder niemand op reageren. Als je een vraag hebt moet je die gewoon in een nieuwe thread zetten.

@efthem: Ik probeer steeds je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar ik heb geen idee waar je nu eigenlijk wilt eindigen.
Wat wil je met de tabel met gegevens? Moet dat een tabel zijn (die dus in het tabje Tabellen van Access moet verschijnen)?
Wat wil je met de geselecteerde gegevens gaan doen?
Vertel eerst eens rustig wat je nu precies wilt, dan is er vast wel een goede oplossing voor te vinden.

ha Bartuls,

Ik zal proberen zo helder mogelijk proberen uit te leggen wat ik wil hebben.

1) Een database met daarin opgeslagen gegevens over projectbladen. Onderdeel van deze gegevens is de locatie waar het projectblad op de harddisk staat.
2) Een zoek systeem waarmee in de database gezocht kan worden naar die projectbladen

Het zoeken wil ik doen op basis van enkele criteria, bijvoorbeeld (dit zijn de onderdelen van het schakelbord):

1) Op titel
2) Op projectnummer
3) Op vakgebied

De resultaten wil ik niet in een rapport hebben, dat kan ik namelijk alleen maar uitprinten. Nee het moet in een accesstabel zijn, want via een script heb ik voor elkaar gekregen dat wanneer een record in de database gevonden wordt, er bij het gevonden record een knop verschijnt met 'openen' waarmee het projectblad (een pdfje) wordt geopend. Dat kan (zover ik weet niet) met een rapport.

Het zoeken op titel of projectnummer is niet moeilijk: via like in de criteria van de sql krijg ik een popup waarin ik een zoekterm kan invoeren waarop gezocht wordt. Echter bij vakgebieden wordt het lastiger, deze zijn namelijk vast (en opgeslagen in een tabel). Ipv van een popup waarin ik een zoekterm kan invoeren, wil ik een popup hebben met een lijst waarin ik een vakgebied kan selecteren en ik daarna een selectie uit de database krijg waarin alleen de projectbladen van het geselecteerde vakgebied worden getoond.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben,

Nogmaals ontzettend bedankt voor het helpen.

Je kunt ook gelijk met een rapport een pdf laten openen.
Als je de naam en de locatie van de pdf weet (en die weet je anders kun je hem via je scriptje ook niet openen) dan kun je met behulp van het volgende commando je pdf openen:

Application.FollowHyperlink "C:\Jouwpdf.pdf", , True
Dit commando kun je dan vlak voor het daadwerkelijk openen van het rapport uitvoeren.

Wat bedoel je overigens precies met een tabel?
De resultaten van een query?
Een tabel zoals onder tabje tabel in access?
Weergave in tabelvorm op een formulier?

Klinkt opzich goed om dat met een rapport te laten openen, maar als er meerdere resultaten zijn (waarvan 1 waarschijnlijk de goede) dan opent access meteen alle pdf's. Dat lijkt me niet echt prettig..

Nee liever de resultaten van een query weergegeven in een formulier met tabelvorm (zo heb ik het nu opgebouwd tenminste)..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan