Selektiecriteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

jgriek

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2006
Beste
Ik heb een combobox op een formulier, Rapportdatum, waarmee een afdeling (uit tblAfdeling) geselecterd kan worden voor een rapportage.
De selectiecriteria van de onderliggende query van het rapport ziet er zo uit:
Like "*" & [Forms]![frmRapportdatum]![Afdeling] & "*"
De bedoeling was dat bij niets selecteren de resultaten van alle afdelingen getoond zouden worden, dit werkt ook, totdat er een afdeling geselecteerd wordt met b.v. afdelingId 1.
Dan worden alle afdelingen met een afdelingId waarin een 1 (10, 11, enz.) voorkomt getoond.
Welke selectiecriteria kan ik gebruiken om dit te voorkomen?
Nog mooier zou zijn als ik in de lijst “ Toon alles” o.i.d. kan zetten zodat de gebruiker dit specifiek kan selecteren.
Iemand een idee?
B.v.d.
Joop

Like "*" & [Forms]![frmRapportdatum]![Afdeling] & "*"
is gebruik maken van wildcards, dus krijg je inderdaad het resultaat zoals jij dat beschrijft.

[Forms]![frmRapportdatum]![Afdeling]
is voldoende voor het selecteren van 1 afdeling.

Als je ook alles wilt laten zien zul je een beetje moeten gaan programmeren.
Je zult dan voorwaarde uit je query moeten halen en onderbrengen bij de aanroep van je rapport.
De OpenReport methode bied daar alle mogelijkheden voor.
Zie http://www.helpmij.nl/forum/archive/index.php/t-192384.html

Beste Barthuls
Dank voor de reactie.
Ik heb e.e.a. geprobeerd, ook n.a.v. voorbeeld maar het wil niet lukken, misschien omdat de afdeling in de rapportkoptekst staat?
Ook zie ik in het voorbeeld geen mogelijkheid om op het rapport alles te laten zien.
Een klein beetje programmeren gaat wel maar ik denk dat dit te hoog gegrepen is voor mij.
Is er ergens een (voorbeeld) code? Ik heb er al heel lang naar gezocht maar zonder resultaat.

Hallo Joop,

heb je het over een formulier waarin je je rapportage wilt laten zien of heb je het over een rapport?
Je gebruikt deze termen namelijk door elkaar ;)

Groet,

Tardis

Hallo Tardis
Ik heb inderdaad op een formulier een combobox waarmee een afdeling geselecteerd
kan worden, na selectie wordt d.m.v. een button een rapport geopend met gegevens van die afdeling (AfdelingId staat in rapportkoptekst). Overigens is het rapport gebaseerd op een query met berekeningen.
Ik heb in het archief van dit forum het bestand "dbSearchExample_FESTER.mdb" gevonden (Lijkt op wat ik eigenlijk wil) wat mij een beetje op weg geholpen heeft, maar na de nodige aanpassingen wordt er nog niet op afdeling geselecteerd.
Groeten
Joop

Hallo Joop,

voeg even je toepassing bij in Access 2000 formaat, gewinzipt, dan wil ik wel even snel kijken.

Groet,

Tardis

Hallo Tardis
Ik heb de DB grotendeels gesloopt. Operatiedatum loopt van plm. 01-05-2006 t/m 20-05-2006. huidig aant. patienten is ca. 10.000.
Hoop dat je hier iets aan hebt, b.v.d.
Joop

Bijlagen

Hallo Joop,

je zult wel even een aantal testcases aan moeten leveren (=exacte beschrijving van wat er moet gebeuren, wat er gebeurt en waarom wat er gebeurt niet juist is).
Uiteraard beschreven naar jouw gestripte versie die je als voorbeeld hebt bijgesloten.

Groet,

Tardis

selectiekriteria

Hallo Tardis
Allereerst moeten op het formulier "Rapportdatum" 2 datums ingevoerd worden, in dit geval tussen 01-05-2006 en 20-05-2006.
Klik dan op het knopje VAS score D0, bij NIET selecteren van een afdeling wordt nu alles getoond op het rapport, tot zover goed.
Bij WEL selecteren van een afdeling, bv. C2e wordt alles van die afdeling getoond, gaat ook goed.
Bij selecteren van afdeling b.v. C4 worden de resultaten van afdeling C4, A2 en 6A getoond
omdat hier het cijfer 1 in het afdelingId zit en dat is niet de bedoeling. Zoals Bartuls al schreef is dit ook logisch omdat ik in de query een wildcard gebruik.
Het komt er dus op neer dat bij GEEN selectie van een afdeling alles getond wordt en bij WEL selecteren de resultaten van die afdeling.
Groet
Joop

Hallo Joop,

jouw testcase levert een leeg rapport.
Los daarvan, Bartuls heeft je al verteld wat je moet doen, LIKE vervangen door = en geen wildcards gebruiken.
In jouw geval dus even je queries aanpassen.

Groet,

Tardis

selectiecriteria

Hallo Tardis
Bij invoer van de juiste datum wordt er wel degelijk een rapport gegenereerd.
De optie LIKE vervangen door = en geen wildcards gebruiken ken ik wel, het
gaat mij er juist om datgene te tonen wat ik in mijn vorige bericht geschreven heb.
Maar niettemin toch bedankt voor de reacties.
Groeten
Joop

Joop,

als je = gebruikt is je probleem toch opgelost?
Dus wat is je probleem dan?

Bij invoer van de juiste datum wordt er wel degelijk een rapport gegenereerd

Als ik je aanwijzingen volg krijg ik anders echt geen rapport te zien ;)

Groet en succes ermee,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan