Seminarievraag: Bestaan er goede alternatieven voor Microsoft?

Bestaan er goede alternatieven voor microsoft?

• Ja

Stemmen: 10 83,3%
  • Neen?

Stemmen: 2 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    12
Status
Niet open voor verdere reacties.

sluys

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2001
Voor school moeten we een werk maken over de alternatieven die bestaan voor Microsoft.
We willen ons echter niet alleen baseren op sites, ook op persoonlijke ervaringen.

Gebruik jij alternatieven?
Wat vind je ervan?
Zijn ze vergelijkbaar/beter dan de microsoft producten?

Moest je meer informatie hebben over dit onderwerp, wees vrij en zet het hier gerust. Je kan ons er alleen maar mee helpen.

Edit: Zet er ook bij waarom jij alternatieven gebruikt/ niet gebruikt.

Laatst bewerkt:
ahah, er zijn genoeg andere opties. Wat bedoel je precies met Microsoft? Windows, hardware....?

Ik ga binnenkort (waarschijnlijk 1 okt.) een nieuwe Apple Mac Mini kopen via www.apple.nl.

Waarom heb ik voor een apple gekozen?
  • Stabieler systeem
  • Mooiere computers (qua design)
  • OS X (Tiger)
  • Klein (Mac mini)
  • Bijna virus vrij / spyware. Virusscanner is niet nodig en elke week met antispyware programma scannen is ook niet nodig.
  • Echt een plug & play systeem. Je zet er een cd-rom / hdd in en hij werkt meteen. Geen gedoe meer met master / slave / bios etc.
  • Het moet allemaal wat makkelijker en soepeler werken dan een Windows pc (Moet ik natuurlijk zelf nog ondervinden als ik hem heb...)

Waarom mensen geen apple nemen
  • Ze zijn een stukje duurder
  • Ze niet over durfen te stappen en soms ben je gewoon verplicht om op Windows te werken (school / werk etc.) Wat eigenlijk te gek voor woorden is.
  • Ze zeggen dat het bagger is terwijl ze nog nooit zelf achter een apple hebben gezeten.

Dat was even wat info wat ik er van vind. Ik weet niet wanneer jullie werkstuk af moet zijn.... Maar als jullie nog een eventjes de tijd hebben wil ik best even een klein verslag maken wat ik met mijn eerste Apple + OS X heb gedaan en wat ik er van vind.

We hebben na vandaag nog 8 weken tegen dat het klaar moet zijn. Beginnen deftig te maken moet vanaf half oktober

Geplaatst door sluys
We hebben na vandaag nog 8 weken tegen dat het klaar moet zijn. Beginnen deftig te maken moet vanaf half oktober

Ahah, ik ben 16 en krijg ik 1 okt. weer me loon. Dus ik hoop dat ik dan net het geld heb. En anders wordt het pas nog een maand later (November).

Er zijn zeker wel alternatieven voor microsoft. Ik heb er ook weleens naar gekeken en mee gespeeld.

Maar kijkend vanuit het professionele gedeelte van mijn computerleven ... dan zie je dat nog vaak gewerkt met microsoft-omgevingen.
Niet omdat men niet wil ofzo, maar het is gewoon een beter totaalproduct ;)

Want hoeveel commentaar er ook op microsoft is, ze zetten wel hele reeksen producten neer die zeer mooi zijn.

Persoonlijk geloof ik wel dat er markt is voor alternatieven, maar de markt van microsoft is groot. Je hebt het besturingssysteem, daar heb je concurrenten als linux/unix/apple, daar hebben ze sowieso een hele sterke band met de OEM-leveranciers. Dus op de meeste nieuwe pc's wordt automatisch windows uitgeleverd. Linux is een mooi alternatief, maar is lang niet altijd inzetbaar. Ook zit je hier met het probleem dat beheerders over het algemeen iets moeilijker te vinden zijn -> duurder dus.
Op office-gebied enzo is concurrentie wat makkelijker, maar ook daar zet microsoft hele mooie producten neer, wat het gewoon voor andere partijen lastiger maakt om te concurreren.
Vaak zijn concurrende producten vaak op 1 bepaald gebied beter dan een microsoft product, maar ook is het vaak een kwestie van "gevoel".

Ofwel, alternatieven zat, maar je moet ze wel om de juiste redenen inzetten ... en dan een eerlijke afweging maken tussen de verschillende mogelijkheden.

Ook ik heb wel 'gespeeld' met diverse besturingssytemen, Linux (diverse distro's), Mac OS (ja, ik heb een oude Mac gehad), FreeDos en OS2 warp (en nog wat andere minder interessante probeersels)
Vanwege het 'gemak' toch maar weer op windows gaan draaien.
Qua PnP loopt de Mac ver voor, helaas zwaar ondergewaardeerd. Ook de laatste versie van OS/2 Warp lijkt een zeer stabiel en snel te zijn, daar zal ik nog eens mee gaan stoeien.
Dus ja, er bestaan wel degelijk goede alternatieven voor MS, maar helaas heeft MS een prima draaiende marketingmachine en een brede ondersteuning in randprogramma's, zodat andere gewoon ondergesneeuwt worden.
Volgens mij geldt ook voor de meerderheid van de gebruikers, 'onbekend, maakt onbemind', bovendien wordt er heel vaak (bijna altijd) door de OEM leveranciers geen ondersteuning gegeven aan andere OS'en en zal men zelf op zoek moeten gaan naar ondersteuning en wordt vaak bij garantie gevallen ge-eist dat het orginele OS (windows) er weer op staat.

Als je wilt weten wat er zoal te krijgen is op OS gebied, kijk eens op de volgende link, je zal versteld staan hoeveel er zijn.

http://tunes.org/Review/OSes.html

Beetje vreemd antwoord van een linux fan.
Ik heb namelijk nee geantwoord.
(ja er zijn ook realistische Linux fans :))

Ik ben van mening dat er (op dit moment) geen goede alternatieven zijn voor microsoft.
Gezien vanuit het gezichtspunt van een gemiddelde gebruiker natuurlijk. Natuurlijk hebben
Digibeten andere wensen als 50x gecertificeerde it professionals.

Maar als je kijkt naar de volgende factoren
Software Compatibiliteit
Hardware Compatibiliteit
Gebruiksgemak tijdens werken
Gebruiksgemak tijdens het installeren
Bekendheid
Software hoeveelheid

en je kijkt afzonderlijk naar elk punt word microsoft op elk punt wel afgetroeft door een van de eerder genoemde alternatieven. maar als je kijkt naar het volledige lijstje en de combinatie ervan is microsoft toch de eerste keus.

Het grote nadeel van Microsoft tov andere OS-sen dat MS zo ontzettend duur is (qua software, een mac is duur vanwege de hardware)

Je zegt nu dingen over het 'gebruiksgemak'. Dat zegt elke Windhoos gebruiker dat het makkelijk is. Het iis misschien helemaal niet makkelijk en linux/os x etc. is ook niet moeilijk. Maar de meesten hier zijn 'opgegroeid' met Windows en daarom is het makkelijk.

Ik zal het heel graag willen zien dat er meerdere besturingsystemen komen die goed met elkaar overweg kunnen (qua netwerken). Dat lijkt me een stuk leuker...but who am I ?

Maar toch wil ik iets anders als iedereen. Ik wil niet 1 van de 100 miljoen zijn die Windows gebruiken. Ik heb liever wat anders dan anderen...en dat is misschien nog wel de grootste keuze.

Geplaatst door Ellasar
Maar als je kijkt naar de volgende factoren
Software Compatibiliteit
Hardware Compatibiliteit
Bekendheid
Software hoeveelheid

Op al die punten wint Microsoft dus ...

Geplaatst door pmeijne

Op al die punten wint Microsoft dus ...
Ben ik het niet mee eens,

Microsoft:
- Bekendheid
- Hoeveelheid software

Software Compatibiliteit: Ik weet niet wat je hieronder verstaat? Maar dat lijkt mij dat software op verschillende computers te gebruiken is...en besturingsystemen. Dit is dus wel het geval met Apple software (Itunes, Quicktime werken op pc's). Echter kan je niks van een pc op een Apple krijgen tenzij je eerst een converter moet installeren.

Hardware Compatibiliteit: Zelf samenstellen? Jep, dan wint de PC. Maar het scheelt met compleet in elkaar gezette computers dat er geen compatibiliteits problemen zijn wat nog redelijk vaak voor komt.

Gebruiksgemak tijdens werken: ? Wat wordt hier mee bedoelt? Dat het makkelijk is als je aan het werk bent? Dat slaat nergens op....

Gebruiksgemak tijdens het installeren: Nooit een andere besturingsysteem gebruikt zeker? De eerste keer dat je een apple opstart + kabeltjes aangesloten (OS X 10.4). Krijg je paar kleine vraagjes over je netwerk instellingen en internet ww + username. Dan zit je ook meteen op het internet + netwerk. Wat met Windows pc's tot erg grote ergenissen kan lijden. Dat er weer ergens een weggestopte instelling staat.

Wat ik bedoel met:
Software Compatibiliteit
Het os waar de nieuwste software (technieken) voor geschreven en onderhouden word en uitgebracht word door de verschillende software huizen. (en ja de grootste groep thuis gebruikers die niet een IT achtig beroep of achtergrond hebben speelt vaak games)

Hardware Compatibiliteit:
Beste ondersteuning voor de de meeste hardware?

Gebruiksgemak tijdens werken:
Tijdens het gebruik van het os. hoe makkelijk vind je alles wat je nodig hebt en hoe kun je applicaties installeren

Gebruiksgemak tijdens installatie:
Hoe makkelijk is het om de installatie procedure van het os zelf te doorlopen

Bekendheid:
Hoeveelheid mensen die het os kennen

Hoeveelheid software
Voor welk os word de meeste software voor geschreven

en ik was nog Stabiliteit vergeten:
Hieronder valt ook virus gevoeligheid en ad ware gevoeligheid

en voor de meeste punten afzonderlijk geld dat een ander besturings systeem vaak net iets beter is....
en windows komt dan vaak als 2e
maar als je kijkt naar de complete lijst ben ik van mening dat op dit moment windows nog steeds terecht marktleider is in thuis/werkstation land

dat wil niet zeggen dat andere os-en geen vooruitgang boeken

Helemaal nu Apple zich ook op de I386 architectuur gaat richten waardoor macs weer goedkoper kunnen worden.
En een Suse die samen met Novell een fantastisch product neerzetten geeft mij hoop voor de toekomst.
maar zover zijn we nog niet als "minder" windows gerichte mensen.
dus daarom zeg ik op dit moment: voor de grootste gebruikersgroep op de wereld is er nog geen goed alternatief

Geplaatst door Rimsic
Je zegt nu dingen over het 'gebruiksgemak'. Dat zegt elke Windhoos gebruiker dat het makkelijk is. Het iis misschien helemaal niet makkelijk en linux/os x etc. is ook niet moeilijk. Maar de meesten hier zijn 'opgegroeid' met Windows en daarom is het makkelijk.
Ik ben geen Windhoos gebruiker, zoals je aan mijn sig kan zien ben ik een linux gebruiker .
Omdat ik ook graag een spel speel op zijn tijd ben ik sinds lange tijd maar weer dual boot gebruiker.

En het gaat niet om de reden waarom iets makkelijk is maar dat het makkelijker is.

Geplaatst door Rimsic

Ik zal het heel graag willen zien dat er meerdere besturingsystemen komen die goed met elkaar overweg kunnen (qua netwerken). Dat lijkt me een stuk leuker...but who am I ?
ik denk ook dat iedereen die deze thread leest het daar mee eens is, en opzich is het netwerken nu niet echt een probleem meer

Maar als je kijkt naar de volgende factoren:
Software Compatibiliteit
Software is vrij snel en goed beschikbaar voor windows, en ook redelijk compatible

Hardware Compatibiliteit
De meeste hardware werkt gewoon op windows.

Pak een willekeurige gebruiker ... zet die achter een windows machine ... en zie dat dat gewoon werkt.
Je kan een server + werkstations installeren met minder dan 100 klikken ... :D
Bekendheid
Software hoeveelheid

Niet dat andere producten kansloos zijn ... maar redden het gewoon niet bij het totaalplaatje van microsoft. En nog iets, in het bedrijfsleven zal het zeker nog wel eventjes duren. Dit heeft meerdere oorzaken, de support is voor bedrijven heel belangrijk. En het grootste nadeel is dat de concurrentie vaak niet commercieel genoeg is, hebben we het niet over apple/solaris/unix enzo, maar vooral over linux.

Er zullen zat bedrijven zijn die met alternatieven werken, je ziet alleen steeds meer dat de grote bedrijven microsoft nog meer naar binnen slepen, wat er gewoon voor zorgt dat ze nog meer centjes verdienen, en nog beter in de markten komen te staan. Kijk maar naar die nieuwe anti-spyware software, weer een markt die ze erbij pakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan