server 2003 geinstalleerd en nu instellen van ......

Status
Niet open voor verdere reacties.

yusuf19833

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2010
Hallo iedereen,

Ik heb een computer met windows server 2003 enterprise
ik heb 2 computers en 1 laptop.

wat ik heb gedaan.

ik heb internet van kpn zakelijk adsl.

internet komt binnen op de sitecom modemrouter.
hier zitten 4 lan poorten op. ik heb de server hier op aangesloten.
de computers heb ik ook op de router aangesloten.

de modem heb ik dhcp aan staan. 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10
de server heeft een vaste ip adres in de range van de router op eindigend op .5

in de server heb ik dhcp ingesteld van 192.168.0.12 t/m 192.168.0.30

hierin heb ik de scope staan voor 2 computers

pc1 192.168.0.13
pc2 192.168.0.14

om de computers in de dhcp te zetten van de server heb ik deze gereserveerd in de scope. echter pakken ze deze niet op en gaan dan in de dhcp range van de router zitten.

wat doe ik verkeerd?

DHCP op je router uitzetten en en je probleem is opgelost.

ok, maar wat nu als ik met mijn laptop wifi wil verbinden? dan krijgt hij toch geen ip van de router?

wat moet ik in de instellingen van pc1 en pc2 invullen als dns en gateway?

Even terzijde. Wat moet je met 2003 Enterprise als je geen idee hebt wat een netwerk inhoud? Dit is een brug te ver.

Je laptop krijgt geen IP van je router. Dit zal de server voor je regelen. Tenslotte staat daar DHCP aan.

Heb je je DHCP server netjes ingesteld dan verteld deze de clients ook de juiste instellingen voor DNS en gateway.

ik weet waar een enterprise voor is.

ik heb gewoon het probleem dat mijn clients geen ip adressen krijgen van de server maar de router wel.

dus als ik het goed begrijp hoef ik geen dns of gateway in te vullen in de client computers?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet wat je probleem is. En je zou mijn post even goed moeten lezen. Daar staat toch duidelijk in dat je inderdaad niets hoeft in te vullen bij de clients MITS je DHCP goed is ingericht op de server.

Dat houdt dus in dat je bij de DHCP server de opties voor DNS en gateway goed instelt.

ik kom er gewoon niet uit.

ik heb de draadloos router van sitecom er uit gehaald en de modemrouter van kpn adsl weer terug aangesloten.

ik zal het proberen te vertellen hoe alles zit.

ik heb van kpn zakelijk 6 ip adressen gekregen destijds.

deze beginnen met 212.241. .. . ..

op alle client computers staat alle op automatische ip.

op de server heb ik 1 vaste ip adres ingevuld. een dhcp aangemaakt en de scop geactiveerd.

toch lukt het mij niet om de computers een ip adres te geven van de server.

kan iemand mij helpen a.u.b

Staat DHCP op de router van KPN uit?

Is de DHCP server wel geautoriseerd in de AD?

de dhcp is uit in de router en de dhcp is ook geautoriseerd.

ik snap het niet meer....

Laatst bewerkt door een moderator:
even een heel raar vraag.

als ik nou de kpn router (bedraad) gewoon terug aansluit.
deze geeft van kpn 5 ip adressen (geen lan) maar echt ip adressen.

hoe zou ik dan de configuratie van de server moeten isntellen?

moet dan de dhcp uit op de router van kpn?

Laatst bewerkt:
Je moet slechts EEN dhcp server in je netwerk overhouden, anders wordt het onoverzichtelijk. Welke dat is mag je in essentie zelf kiezen. In deze opzet maakt het niet zo heel veel verschil.

De server zit toch niet toevallig in een aparte zone (DMZ oid) achter de router?

nee, eingelijk weet ik niet wat je bedoelt met (dmz oid) maar het is nu als volgt:

net een frisse instalatie gedaan.

de server incl alle computers op automatische ip gezet. alles werkt kwa internet en krijgen netjes de 5 ip's die ik van kpn heb.
wat moet ik in de server configureren als ik een domein gaat opstellen?

active directory
dns???
dhcp hoeft dus niet want de router regelt dat.

wat is jullie advies??

is het verstandig om de dhcp niet op de server te doen maar op de router?

iemand die mij kan helpen?

Wat verstandig is om te doen, is als eerste het een en ander te lezen over het opzetten van een domein en netwerken. Daarnaast is het handig als je de antwoorden aandachtig leest. Oftewel, ik had al geantwoord dat het voor jouw setup niet uitmaakt wie er IP adressen uitdeelt, als het maar maximaal door 1 apparaat wordt gedaan.

Verder maak ik me een beetje zorgen dat de computers nu blijkbaar allemaal een publiek IP adres hebben. Deze zijn nu dus niet meer beschermd door de firewall functie van je router en zullen binnen de kortste keren besmet zijn met van alles en nog wat.

publieke bedoel je? dat ze allemaal een aparte ip hebben bedoel je?

dan kan ik het beste weer de kpn router er uit halen en de sitecom router als bedraad en draadloos te gebruiken en zorgen dat ze allemaal een ip krijgen van de router.
dus 1 ip van buiten met elk dezelfde ip daarbuitenaf een poort apart voor ieder pc.
Echter is het wel zo dat ik dan de pc's een vaste ip adres krijgen door ze allemaal in te stellen in de kaart.

dan zorg ik er voor dat de server geen dhcp draai.

moet ik dan wel een dns aanmaken in de server?

sorry dat ik dit allemaal vraag maar ik zie de bos door de bomen niet meer. er is veel vervuiling op internet heb ik het gevoel daarom vraag ik dit.

maar in ieder geval toch bedankt!

Inderdaad. Gebruik de sitecom om IP uit te delen. Deze kan (en zal) ook meteen je DNS server zijn. Op de server hoef je dan geen DNS in te stellen.

wat blijft er alleen nog over op de server te doen?

active directory toch? en daarna de pc's in een domein zetten die ik heb aangemaakt op de server.

@Yusuf. Als je nu eens duidelijk omschrijft wat je einddoel is dan kunnen we je iets effiecienter helpen.

Om AD te draaien moet je namelijk wel je DNS op de server hebben staan. Daar komt bij dat de DHCP functie in de router meestal niet de optie heeft om los de DNS server in te stellen. Dus dat moet je even in je router controleren. Kan het niet dan moet DHCP ook weer naar de server.

@Yusuf. Als je nu eens duidelijk omschrijft wat je einddoel is dan kunnen we je iets effiecienter helpen.

Om AD te draaien moet je namelijk wel je DNS op de server hebben staan. Daar komt bij dat de DHCP functie in de router meestal niet de optie heeft om los de DNS server in te stellen. Dus dat moet je even in je router controleren. Kan het niet dan moet DHCP ook weer naar de server.

ok sorry ik zal het duidelijk omschrijven.

ik wil (heb) een server windows 2003.

hier heb ik ook nog eens 2 pc en 1 laptop die ik graag in het domein wil zetten.
ik wil van de server een file server maken zodat mensen kunnen inloggen in het domein met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord.
echter heb ik dit al diverse keren al geprobeerd op te zetten door het volgende te doen.

de sitecom modemrouter (adsl) de dhcp uit te zetten.
daarna de pc's allemaal op automatische ip gezet.
de server handmatig een ip adres gegeven.
daarna de server active directory geinstalleerd met dns en dhcp.
zodra ik de dhcp activeer en een scope maak.
de pc invoer met de mac adres en een ip adres opgeef in de dhcp van de server dan pakken de pc de ip adres niet van de server maar pakken ze willekeurig een vreemd ip adres. en hebben uiteindelijk geen verbinding met internet of willen dan ook niet elkaar zien.

ik heb nu een frisse server.
mijn sitecom configuratie is als volgt nu op moment.

dhcp aan: lan ip 192.168.0.1
dhcp range : 192.168.0.100 t/m 192.168.0.200

alle pc hebben nu handmatig een ip adres met:

server:192.168.0.104
pc1 192.168.0.102
pc2 192.168.0.103
pc3 (laptop) staat op automatische ip op draadloos.

hoop dat je me op weg kan helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan