Server met localdomain nu naar domain

Status
Niet open voor verdere reacties.

pewie37

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Berichten
506
Ik heb op het ogenblik een server draaien met exchange (op proef)
Toto nu toe heb ik gewoon localdomain gedraaid op 2003
Nu heb ik echter een domein aangevraagd waarop ik ook de exchange wil gaan draaien om mijn eigen mailboxen te "hosten".

Om nu niet helemaal opnieuw te hoeven beginnen . . . . .
1. wat moet ik met mijn reguliere 2003 ? (= nu localdomain)
2. Hoe krijg ik mijn exchange ingericht
3. Ik heb meerdere domijnen draaien, hoe doe ik DAT dan ? (naam@domein1.nl, naam@domein2.nl)

Thanxs :thumb:
 
Alvast om je gerust te stellen: De gebruikte Windows-domeinnaam heeft geen (directe) invloed op de Exchange omgeving. Wordt pas relevant als je nog andere mailservers op je lokale netwerk hebt die rechtstreeks over het lokale netwerk mail willen afleveren aan je Exchange server en de Exchange server bij hen.

Eerste wat je moet doen zodra je je domein beschikbaar hebt MX records in DNS zetten. Houd ook rekening met de hoogstwaarschijnlijke blokkade van poort 25 door je provider; in dat geval moet je uitzoeken of je een mailrelay-server van je provider kunt gebruiken om de mail tóch afgeleverd te krijgen.

Kijk zeker ook even deze discussiedraad door.

Het instellen van 1 (of meerdere) maildomeinen op Exchange is een kwestie van de recipient policy te configureren voor de (nieuwe) maildomeinen en verder het aanmaken van mailboxen. Bij nieuwe gebruikers komt die vraag automatisch; gebruikers die je nu al heb op je domein moeten een mailbox toegevoegd krijgen.
Voor het versturen van mail in Exchange de smtp-connector aanpassen zodat die alle uitgaande mail stuurt naar de smtp-server van de provider (smtp.ziggo.nl etc.). Dit wordt een smart host setup genoemd.

Gebruik bij de installatie van Exchange 2003 de checklist (die met Forestprep, Domainprep etc.) zodat je zeker weet dat je niets vergeet en geen zaken geïnstalleerd hebt staan die de werking/installatie van Exchange 2003 tegenwerken.

Paar links (1ste is het meest direct relevant):
deze
deze
deze
deze

Succes,

Tijs.
 
Heij dank je wel. Een hele brok maar we gaan er op los.

Btw:
De domeinen verwijzen al naar mijn webserver. Dat werkt nu al.
Het gaat in hoofdzaak om de mailadressen.
Ivm poort 25: Ik zit bij Ziggo (enig idee wat die doen ?)
 
Ik heb een minuut of 10 op internet gekeken, maar ik heb niets gevonden over een mailrelay server die voor Ziggo-klanten bruikbaar zou zijn. Ik raad je aan een mailtje of telefoontje te plegen richting de helpdesk van Ziggo voor informatie/duidelijkheid hierover.

Als Ziggo zoiets niet heeft, dan zul je moeten uitwijken naar een mailforwarder, zoals Rollernet
Komt er in dat geval op neer dat je bij Rollernet de mailforwarding naar een 'hoge' poort op je eigen ip-adres regelt (natuurlijk moet je portforwarding, Exchange server etc. op je thuisnetwerk daarvoor ontvankelijke worden gemaakt.). Daarna voeg je in DNS extra MX records toe die de hoogste prioriteit hebben om de mail te laten ontvangen door rollernet die het dan weer over die 'hoge' poort naar je Exchange server doorstuurt.

Succes,

Tijs.
 
Hallo,

Wij zitten met onze internettoegang ook bij ziggo. De DNS registratie hosting hebben we voor enkele tientjes per jaar uitbesteed aan een andere provider. Daar registreren we onze adressen en die zorgt voor de juiste dns en mx gegevns op internet. Bij problemen met ziggo kan daar de email gecash worden. Een ander voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van de services die 1 provider aanbied en je ook heel eenvoudig kan overstappen naar een andere provider voor je internet toegang. Natturlijk moet je dan wel je mx records laten omzetten naar de nieuwe IP nummers.
 
@gillan100: Je verhaal bevat meer zaken dan voor de vraag relevant. Enige wat relevant is uit je verhaal is dat je de mail laat 'afvangen' door een relay mailserver bij die 'provider', zodat je eigen mailserver daar de opgeslagen mails vandaan kan downloaden.
Misschien zinvol om even te vermelden bij welke 'provider' dat dan is, voor het geval de topic-starter (pewie37) wil overwegen om van dezelfde dienst gebruik te gaan maken.

Tijs.
 
Ik zag (toevallig) je posting hier

Ik ben het (deze keer) niet met puppie eens dat die discussiedraad enige relatie heeft met de huidige discussiedraad, maar waar je naar op zoek lijkt in die discussiedraad is 'host headers'.

Voor IIS 6: hier
Voor IIS 7: hier

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan