• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ShowF versus Showf, ShowF-functie niet aangeboden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.666
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
In mijn calculatie-document stond altijd ShowF en dat is nu gewijzigd in Showf. De functie werkt wel.

In mijn calculatie-document krijg ik als ik begin te typen ShowF aangeboden in de lijst van functies. In andere documenten niet.

Hoe zit dit in elkaar? Dus twee vragen.
 
De functie die wordt getoond laat de naam zien zoals deze in de VBA Function is opgegeven, maar is niet hoofdletter gevoelig.
Als je hem helemaal niet ziet is deze dus nergens geladen.
 
Als je wilt weten waar de nieuwe naam vandaan komt, kun je de aanroep in Stapmodus uitvoeren. Dan kun je zien waar hij gedefinieerd wordt.
 
Heel vreemd. Dus niet geladen maar wel aanroepbaar in een leeg document? Werkt ook, alleen ShowF laat zich niet zien in de lijst. In alle modules staat ShowF in de vba. Stapmodus weet ik niet waar dat zit.
Maar goed het werkt allemaal nog wel dan zal het wel goed zijn.
 
In alle modules staat ShowF in de vba. Stapmodus weet ik niet waar dat zit.
Waarom heb je de functie in alle modules gezet? Een functie hoef je maar één keer te maken, en dan werkt-ie doorgaans overal. Tenzij het een objectgebonden functie is, die op een formulier staat, dan werkt hij vermoedelijk (althans: zonder hulpgrepen) alleen op dat formulier. Maar als je een functie in een willekeurige module zet, kun je hem in alle modules gebruiken.
Tweede punt: de Stapmodus is simpel: als je in een functie procedure, druk je niet op Starten (F5) maar op <F8>. Dan loopt de functie alle regels stuk voor stuk door. Met <F9> kun je in een procedure een onderbrekingspunt instellen en vanaf daar met <F8> stap voor stap verder gaan bijvoorbeeld, als je iets wilt controleren. En als je de rest van de code uit wilt voeren, druk je op <F5> en loopt hij weer gewoon door.

Dus als je wilt zien waar je code allemaal heen gaat, begin je in je procedure gelijk met <F8> en dat hou je vol tot je het ofwel zat bent (en dan op <F5> drukt) ofwel tot het eind op <F8> blijft drukken tot je de hele procedure hebt doorlopen.
 
Bedankt voor jouw uitleg.
Dat is gekomen door eerst PERSONAL aan te maken en toen Toolkit. Als iets niet werkt, probeer je wat anders.
Ik heb jouw uitleg gelezen en volgens mij is dat foutopsporing. Echter dat doet helemaal niets. Op de internetvoorbeelden ziet de vba-code er heel anders uit met Sub en End Sub en dat komt in mijn code helemaal niet voor. Pijltjes en gele teksten zie je ook niet verschijnen. Office 2007 Home and Students.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, je gebruikt <F8> bij Foutopsporing. Of, zoals ik aangaf, om te kijken hoe de procedure loopt. Dat-ie niks doet, lijkt mij stug, want doet je functie niks. Procedures zijn ofwel van het type Sub .. End Sub, ofwel functies, en dan krijg je Function .. End Function. Beiden kan. Een functie kan zelfstandig een actie uitvoeren, of een waarde terugleveren. Maar je kunt zowel een functie gebruiken als een procedure om een actie uit te laten voeren. 't Is maar wat je nodig hebt. Neemt niet weg dat jij ergens dus die aanroep hebt gebruikt foor ShowF, en die kun je dus onderbreken met <F9> en doorlopen met <F8>. Omdat je er zoveel hebt staan, is het wellicht nog een groter probleem om de juiste te vinden, dan om het 'probleem' (de naam) op te sporen :).
 
Je hebt PERSONAL, Toolkit en VBAProject. Daar staan elk 1 module met ShowF in de vba. Allemaal F8 geprobeerd en geen reactie, ook F5 niet. Personal.XLSB heet SVBProject. Ik durf PERSONAL.ALSB niet te verwijderen want dan werkt straks ShowF niet meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan