site

Status
Niet open voor verdere reacties.

carlo boy7

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2009
Ik heb een progammatje geschreven in java, hoe kan ik die op m'n site zetten zonder dat ze de broncode kunnen zien van m'n progammatje?

Is het eigelijk wel mogelijk?

Je moet je programma sowieso compileren naar bytecode (een .class bestand) voordat het bruikbaar is. Dat bestand kan je op je website zetten. Al bestaan er decompilers voor java die een .class bestand weer kunnen omzetten in de broncode.

dat kan je toch niet zo op een site zetten...

Je hebt toch een java-server nodig...
Hoe zit dat?

Dat hangt er vanaf.
Je kan een java applet maken. Dat is een programma dat op een webpagina draait.
Je kan een "standalone" programma maken dat mensen kunnen downloaden van je website. Om het te kunnen draaien hebben ze dan wel de java vm nodig.
Een java server heb je volgens mij alleen nodig als je gebruik maakt van JSP. Al heb ik daar geen verstand van.

Ik kies voor het downloaden, maar hoe zorg ik er dan voor dat ze de bron code niet kunnen vinden, of moet dat dan wel?

Supersnail gaf het antwoord al... met de .class-bestanden hebben ze enkel de bytecode, doe maar eens zo'n bestand open met gelijk welke tekst-editor en je zal zien dat ze toch minstens een beetje moeite gaan moeten doen om aan je broncode te raken.

Wil je het mensen makkelijk maken om je programma te draaien, maak dan een .jar met al je .class-bestanden en een manifest in - dit beschrijft welke .class file je main-methode bevat en dus moet aangeroepen worden om op te starten. Iemand met de java runtime geïnstalleerd hoeft normaal enkel op zo'n .jar te dubbelklikken om het te openen. Voor meer informatie verwijs ik naar google, post gerust als je hierbij nog vragen hebt.

Supersnail gaf het antwoord al... met de .class-bestanden hebben ze enkel de bytecode, doe maar eens zo'n bestand open met gelijk welke tekst-editor en je zal zien dat ze toch minstens een beetje moeite gaan moeten doen om aan je broncode te raken.

Wil je het mensen makkelijk maken om je programma te draaien, maak dan een .jar met al je .class-bestanden en een manifest in - dit beschrijft welke .class file je main-methode bevat en dus moet aangeroepen worden om op te starten. Iemand met de java runtime geïnstalleerd hoeft normaal enkel op zo'n .jar te dubbelklikken om het te openen. Voor meer informatie verwijs ik naar google, post gerust als je hierbij nog vragen hebt.

Class bestanden kunnen zonder enige moeite omgezet worden naar broncode. Is dan wel niet het origineel, maar het is wel de broncode (dus bijv. de variabelen staan niet op dezelfde plek gedefinieerd).
Als je wil dat de broncode niet bekeken mag worden zou ik dus hier niet voor gaan. Een Applet of Server pages klinkt mij dan beter in de oren.

Zonder enige moeite betekent automatisch wat mij betreft ;). Enfin, we horen wel wat carlo boy7 zoekt...

dus even samen vatting maken.

Als je een .class bestand hebt, die kunnen ze makkelijk omzetten in een .java bestand.
Als je dat niet wil, kan je beter een dingens maken, of een java server gebruiken.

Dofus, maakt gebruik van zo iets.
Runescape, die doet het op de site zelf.

Ik wil het zelfde doen als rn, op de site.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan