Slicen/basen psd

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramwie

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2012
Hallo mensen,

Ik ben bezig met een website te maken maar blijf steken bij het slicen/basen,
Ik heb geen idee hoe ik dit voor mekaar krijg heb al verschillende tutorials geprobeerd maar nog lukt het niet.
Weet iemand misschien hoe ik dit moet doen?

Slicen en basen heeft 0,0 te maken met het op een fatsoenlijke manier bouwen van een goede website.

De juiste volgorde in versimpelde vorm:
1. Je wilt content delen met de wereld (of je wilt iets verkopen)
2. Je denkt na over de inhoud en de juiste manier om deze te presenteren
3. Je maakt een opzet met html-code
4. Je probeert met css-regels de inhoud in de juiste vorm te brengen (lay-out; header/kolommen/footer of iets dergelijks) en de site er leuk/mooi uit te laten zien.

Da's wel erg simpel gesteld, maar in hoofdlijnen niet onjuist.
Voor mijn eerste opmerking wil ik wel een kleine nuance toevoegen:
Slicen en basen heeft 2,06% te maken met het op een fatsoenlijke manier bouwen van een goede website.

Bedankt voor je reactie.
Maar ik ben dus bezig met een website en ik heb nog nooit gesliced,
Daar kom ik dus niet uit weet niet hoe ik moet beginnen.

Hoi Bramwie,
Slicen (in het NL: opknippen van een image) is alleen nuttig als er delen in de opmaak zitten die dat nodig maken.
Bij sommige ontwerp-programma's begin je met een afbeelding van hoe het moet worden, daar breng je dan snijlijnen op aan, en dan gaat het programma voor je opknippen. De onderdelen worden dan vaak in tabel-vorm gezet, en dan mag je vervolgens gaan proberen de tabel-vakjes te vullen met teksten e.a. inhoud.

Maar, en dat is wat tecsman ook bedoelt, dit heeft ernstige bezwaren:
  • Als je begint met een image-ontwerp, ligt alles al vast in keiharde pixels, en krijg je en heel star model dat vroeg of laat ernstige problemen gaat opleveren of gewoon helemaal mislukt.
  • Dat slicen op deze manier kan er geen rekening mee houden, dat soms bepaalde vakken meer inhoud moeten kunnen krijgen en moeten kunnen meerekken met de hoeveelheid tekst er in. Het slice-programma kan niet weten wat jij (nu of later) van plan bent!
  • Een opmaak in tabellen is op zich ook al een ouderwetse en monsterlijke manier om een site vorm te geven. Tabellen zijn niet voor opmaak bedoeld (daar is css voor), ze vervuilen de html-code, ze moeten er op elke pagina opnieuw in gezet worden, en bij een wijziging van iets moet dat dan op alle pagina's afzonderlijk veranderd worden.
  • Met css heb je één stylesheet dat voor alle pagina's tegelijk geldt, en heb je hier allemaal geen last van.

Kortom, als je niet heel precies weet wat je doet, is beginnen met het slicen van een afbeelding precies de omgekeerde wereld!

• Begonnen moet worden met de structuur van de pagina (in de html) en de vormgeving van de elementen (met css: hoogtes, afstanden, enz.). Daarna ga je bepalen waar welke achtergronden moeten komen, en waar voorgrond-afbeeldingen moeten komen.

Daarmee vermijd je dat je een pagina krijgt met heel veel versnipperde images, die helemaal niet nodig zijn, en kan je ook aangeven dat een background-img zichzelf moet herhalen als de tekst ergens gaat groeien.

Wat je wel kunt doen, als je de hoofdstructuur van de pagina eenmaal hebt (dus pas in stadium 4 van het tecsman-rijtje), is in de css de verschillende blokken (div's) een tijdelijk randje geven en de ontwerp-afbeelding als background-image aan de <html> of de <body>-tag koppelen.
Dan zie je vanzelf waar de uitkniplijnen moeten komen (voor zover die nodig zijn), of waar andere maatregelen getroffen moeten worden om de achtergrond op orde te krijgen.

Het makkelijkste is meestal om de pagina-structuur in de html van boven naar beneden op te bouwen: met telkens de bijbehorende css voor de opmaak, en daar ook de bijpassende afbeeldingen bij maken.

Het maken van een goede site is dus niet zo makkelijk als wel eens wordt voorgespiegeld!
En zelfdenkende webbouw-programma's denken wel eens de verkeerde kant op. ;)
Heb je al de basiskennis van html en css?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi CSShunter,

Ik heb een klein beetje verstand van html van css eigenlijk niet,
gebruik altijd photoshop voor de layout en dreamweaver voor de html. maar het is allemaal een beetje verwaterd dus ben nu helemaal vastgelopen.

Bedankt voor de info.
Zal meteen beginnen met bijspijkeren.
Dacht doe ik wel even zo'n website bouwen was toch iets te voorbarig.:D

Met vriendelijk groet,
bramwie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan