slimme stekker, risico?

keesfilius

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Er wordt vaak gewaarschuwd voor beveiligingsrisico's m.b.t. het internet of things. Nu heb ik onlangs een slimme stekker (smart plug) aangeschaft. Deze stekker kan ik via het wifinetwerk met een app op mijn telefoon bedienen.
Bij het installeren van de stekker viel het mij op dat op mijn telefoon de stekker herkend werd als een wifi netwerk. Dat vond ik niet logisch omdat ik juist die stekker wil verbinden met mijn 2.4 Ghz netwerk.
De stekker functioneert inmiddels en ik zie deze niet meer tussen de wifi netwerken. Ik zie tussen de netwerken wel de printer (foto). Hoe zit dat dan?
Maar mijn eigenlijke vraag is of de stekker nu inderdaad een risico is. Ik heb niet kunnen ontdekken dat ik een wachtwoord of pincode kan instellen. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat kwaadwillenden via de stekker op mijn wifi netwerk komen?

Groeten,
Kees

Bijlagen

• wifi netwerk.jpeg
    wifi netwerk.jpeg
    68,9 KB · Weergaven: 5
Slimme stekkers veilig gebruiken

Controleer certificeringen:

Koop stekkers met UL-, ETL- of CE-markering.

Ken de limieten:
Zorg dat het maximale wattage/amperage van de stekker overeenkomt met het apparaat; gebruik het alleen voor lampen, ventilatoren, enz., niet voor apparaten met een hoog stroomverbruik.

Doe onderzoek naar merken:
Kies gerenommeerde merken die bekend staan om het uitbrengen van beveiligingsupdates (bijv. TP-Link).

Beveilig uw netwerk:
Gebruik sterke, unieke wifi-wachtwoorden en houd IoT-apparaten indien mogelijk op een apart netwerk.

Firmware bijwerken:
Houd de software van de stekker up-to-date om kwetsbaarheden te verhelpen.

Koppel los bij twijfel:
Als een stekker geen markeringen heeft of er slecht uitziet, haal hem dan onmiddellijk los.

Terug
Bovenaan Onderaan