Slome internet, kabel te lang?

Status
Niet open voor verdere reacties.

phobix

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2006
Hallo,

Ik zit bij T-mobile, wat eerst Orange was en toen Online en nu onlangs T-Mobile.

Het probleem is als volgt: Ik heb sinds 4 dagen last van slome internet, wat wel eens vaker voorgekomen is. Ik heb niks veranderd aan de kabels, modem etc. Het laden van filmpjes, gamen alles gaat te slome voor wat we gewend zijn. Hier hebben we een maximum van 8 Mbit wat goed genoeg is voor ons. Ik had dus gebeld met T-mobile / Online en krijg ik het volgende te horen: Meneer uw kabel is te lang. De kabel die van de muur in de modem/router moet zijn.

Kan het serieus kloppen dat de kabel te lang is? Want wij hebben altijd "snel" internet gehad en nu ineens sinds paar dagen is het traag. Dus het verhaal van de kabel is te lang lijkt me dan aan de rare kant. Ik heb wel gelezen dat het binnen 2 meter moet zijn, maar lijkt me sterk want het heeft altijd gewerkt en soms zoals nu heeft het kuren (langzaam internet).

Wat kan de oorzaak zijn?

Met vriendelijk groet,

Phobix

De kwaliteit van de kabel kan een probleem zijn.
De lengte van de kabel niet, 100m moet sowieso geen probleem zijn en ik denk niet dat je zo'n groot huis hebt =)

De kabel ligt er al jaren en het probleem is al meerdere malen voorgekomen, mijn grote vraag is waarom ging het altijd snel en nu ineens traag en krijg ik als antwoord kabel te lang terwijl dit al jaren zo is. Ik ga er dus vanuit dat de kabel van goede kwaliteit is.

De kabel ligt er al jaren en het probleem is al meerdere malen voorgekomen, mijn grote vraag is waarom ging het altijd snel en nu ineens traag en krijg ik als antwoord kabel te lang terwijl dit al jaren zo is. Ik ga er dus vanuit dat de kabel van goede kwaliteit is.

Dit kan van alles zijn
Het noodweer een paar dagen terug kan je kabel defect hebben gemaakt.
Een update van de modem kan verkeerd zijn gegaan.
Fair Use Policy dat zijn intrede doet in het weekend.
Malware op de betreffende PC.

Ga zo maar door.

Dan lijkt mij de oorzaak noodweer te zijn, want elke laptop, mobiel pc heeft last van slome internet daar kan het niet aanliggen. Ik heb in het verleden geen update gedaan van de modem. Dus denk dat er niks anders op zit dan, maar eens over te gaan naar een andere provider

De kwaliteit van de kabel kan een probleem zijn.
De lengte van de kabel niet, 100m moet sowieso geen probleem zijn en ik denk niet dat je zo'n groot huis hebt =)

Helaas heb je de verkeerde kabel in je hoofd.
UTP mag inderdaad 150 meter zijn, coax mag 50 meter, maar dan moet je een erg sterk binnenkomst signaal hebben.

@phobix:
Online/T-Mobile is een ADSL provider, en bedoelt de telefoonkabel vanaf het IS/RA punt (waar de telefoonlijn het huis binnenkomt) tot aan het modem.
Deze mag volgens de providers niet meer dan een halve meter zijn.
Op sommige adressen kan dit wel, op andere niet.
Het ligt namelijk aan hoe ver je van de telefooncentrale in jouw wijk zit.
De maximale afstand is uit mijn hoofd gezegd 5 km, maar bij 3 km gaat je internet snelheid en kwaliteit al drastisch achteruit.

Kijk hier eens voor een check hoe ver je van de centrale af zit... en trek daar je conclusies uit.
http://www.snelpchulp.nl/adsl-bereken-afstand-tot-centrale

Als het meer dan 3 km is dan heb je waarschijnlijk meer baat bij een overstap naar internet via de kabel of glasvezel als dit al is aangelegd.
Je zal terug moeten bellen naar de provider, dat je modem op een meter van het IS/RA punt zit, en dat het probleem niet is opgelost daarmee.
Dan zijn ze verplicht een lijnonderzoek te doen.

Laatst bewerkt:
het was als voorbeeld en de problemen zijn er lang niet altijd geweest, onzin dus dat het aan de kabellengte ligt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen onzin, want op een langere afstand van de centrale is er meer kans op problemen in de kabel dan als de centrale op de hoek van je straat staat, dus roep niet te snel dat het onzin is.
Het heeft de afgelopen 4 dagen aardig geregend en flink wat onweer gehad door het hele land, er kan iets verzakt zijn wat een scheur in de kabel heeft veroorzaakt (Die van de telefooncentrale naar het huis loopt).
Het kan ook gelekt hebben dat er een rot stukje tussenzit nu, dus TS is beter af door ze een lijnonderzoek te laten doen en zich niet te laten afschepen dat het alleen aan de kabellengte ligt.

Laatst bewerkt:
Eerst moet je factoren aan je eigen huis/kant oplossen (of uitsluiten) voordat de provider wat gaat doen.
Dus test eens met een tel. kabel van max. 2 meter vanaf je ISRA punt naar je modem
En zet een laptop (of pc) er vlak naast, sluit die aan op je modem en kijk of de snelheid dan wel klopt. Indien ja, dan ligt het bij jou. Indien nee, dan heb je een verhaal richting T-mobile om een lijnmeting aan te vragen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie,

Ik heb vanmiddag de modem binnen 2m gezet en het voorgeval bleef nog steeds bestaan.
Nu heb ik inderdaad iets waarmee ik t-mobile kan bellen en dus een lijnmeting kan aanvragen
aan de hand van jou reactie.

Bedankt!

Geen onzin, want op een langere afstand van de centrale is er meer kans op problemen in de kabel dan als de centrale op de hoek van je straat staat, dus roep niet te snel dat het onzin is.
Het heeft de afgelopen 4 dagen aardig geregend en flink wat onweer gehad door het hele land, er kan iets verzakt zijn wat een scheur in de kabel heeft veroorzaakt (Die van de telefooncentrale naar het huis loopt).
Het kan ook gelekt hebben dat er een rot stukje tussenzit nu, dus TS is beter af door ze een lijnonderzoek te laten doen en zich niet te laten afschepen dat het alleen aan de kabellengte ligt.

We hadden het over de kabellengte in huis, dat er met de kabel buiten wat mis kan zijn had ik al aangegeven. Nog steeds onzin dus dat ze de kabel IN HUIS de schuld geven.
Als de klantenservice wel over de kabellengte naar de centrale gaat praten dan is er een contract afgesloten onder valse voorwendselen en dienen ze dit kosteloos op te lossen.

Dan mag nog de kabel IN HUIS tussen het IS/RA punt en het modem niet langer zijn dan 2 meter.
Als je op 4,8 km van de centrale zit is 20cm al een te lange kabel.
En dat contract onder valse voorwendselen is helaas al vele malen eerder aangekaart, maar daar hebben ze altijd al een pasklaar antwoord op gehad: "We bieden een MAXIMALE snelheid aan, er is nooit garantie dat de snelheid ook daadwerkelijk behaald wordt"
Aangezien phobix max. 8 Mbit heeft, zit hij al tussen de 2,7 en 3,1 km van de centrale af... dan is 2 meter wel een acceptabele lengte, maar zou een drempel kunnen zijn voor 6 Mbit/s ipv 8 Mbit/s.
En zo zullen ze altijd de schuld in de schoenen van de gebruiker proberen te schuiven, omdat ze zelf een halve meter aanhouden.

Dan mag nog de kabel IN HUIS tussen het IS/RA punt en het modem niet langer zijn dan 2 meter.
Als je op 4,8 km van de centrale zit is 20cm al een te lange kabel.
En dat contract onder valse voorwendselen is helaas al vele malen eerder aangekaart, maar daar hebben ze altijd al een pasklaar antwoord op gehad: "We bieden een MAXIMALE snelheid aan, er is nooit garantie dat de snelheid ook daadwerkelijk behaald wordt"
Aangezien phobix max. 8 Mbit heeft, zit hij al tussen de 2,7 en 3,1 km van de centrale af... dan is 2 meter wel een acceptabele lengte, maar zou een drempel kunnen zijn voor 6 Mbit/s ipv 8 Mbit/s.
En zo zullen ze altijd de schuld in de schoenen van de gebruiker proberen te schuiven, omdat ze zelf een halve meter aanhouden.

Wel interessant dat mijn kabel 7 meter is voor ie de modem in gaat en ik draadloos zelfs nog 29/30 mbit haal.

Grumbknow: Tsja, het eigenlijk zo dat de afstand tot de wijkcentrale + de lengte van de telefoonkabel in je huis vanaf het Isra punt tot de (router-)modem van de provider = totale afstand, en die afstand moet (liefst) niet langer zijn dan x meter (bijv. 3000 meter).
Dus dat het een halve meter of 2 meter zou mogen wezen vanaf het Isra punt is (vlgs. mij) een beetje lariekoek. Wordt ook ondersteund door jouw verhaal van zojuist.

Tijs.

Wel interessant dat mijn kabel 7 meter is voor ie de modem in gaat en ik draadloos zelfs nog 29/30 mbit haal.
Met ADSL is dat zeker interessant aangezien dat een max. heeft van 24 Mbit/s.
Dus je zult waarschijnlijk VDSL hebben, of kabel-internet.

@dnties: 5000 meter... dan heb je nog maar 1 Mbit/s over van de maximale 24 Mbit/s.
Alles daarboven geeft connectie problemen.

Laatst bewerkt:
Met ADSL is dat zeker interessant aangezien dat een max. heeft van 24 Mbit/s.
Dus je zult waarschijnlijk VDSL hebben, of kabel-internet.

@dnties: 5000 meter... dan heb je nog maar 1 Mbit/s over van de maximale 24 Mbit/s.
Alles daarboven geeft connectie problemen.

Kabel, maar ook UPC beweerd dat de kabel niet langer mag zijn dan 30cm. Is dus zeker situationeel.

Dat is afhankelijk van de kabelkwaliteit en het binnenkomst signaal.
Je hebt namelijk 2 kabels: Coax 12 en Coax 24.
Coax 24 is heel dun, Coax 12 is net zo dik als de groene kabel die binnenkomt.
De getallen staan voor het aantal dB/µV wat het verliest op 100 meter kabellengte.
Coax 24 = 24 dB/µV per 100 meter, en Coax 12 = 12 dB/µV per 100 meter.
Dus als je Coax 12 hebt liggen, dan verlies je op die 7 meter 7x 0,12 = 0,84 dB/µV signaalsterkte.

UPC modems en mediaboxen werken op een signaalsterkte van minimaal 58 dB/µV tot maximaal 79 dB/µV.
Eronder dan werken ze simpelweg niet, erboven dan branden ze door.
UPC stelt dat ze in de meterkast of woonkamer (Afhankelijk van waar de groene kabel binnenkomt) minstens 62 dB/µV moeten afleveren.
1 splitter installeren voor modem en TV levert 3,5 dB/µV verlies op, dus is dat nog de veilige zone.

Als jouw binnenkomende signaal 75 dB/µV is, dan is 7 meter kabel na een splitter prima, want dat betekent dat je nog 70 dB/µV signaal op je modem krijgt.
en dat is nog altijd 12 dB/µV meer dan het minimum.

Echter blijft UPC tot op 58 dB/µV volle snelheid behouden, maar zal als er een dB/µV eronder komt meteen stoppen met werken.

Laatst bewerkt:
Dat is afhankelijk van de kabelkwaliteit en het binnenkomst signaal.
Je hebt namelijk 2 kabels: Coax 12 en Coax 24.
Coax 24 is heel dun, Coax 12 is net zo dik als de groene kabel die binnenkomt.
De getallen staan voor het aantal dB/µV wat het verliest op 100 meter kabellengte.
Coax 24 = 24 dB/µV per 100 meter, en Coax 12 = 12 dB/µV per 100 meter.
Dus als je Coax 12 hebt liggen, dan verlies je op die 7 meter 7x 1,2 = 8,4 dB/µV signaalsterkte.

UPC modems en mediaboxen werken op een signaalsterkte van minimaal 58 dB/µV tot maximaal 79 dB/µV.
Eronder dan werken ze simpelweg niet, erboven dan branden ze door.
UPC stelt dat ze in de meterkast of woonkamer (Afhankelijk van waar de groene kabel binnenkomt) minstens 62 dB/µV moeten afleveren.
1 splitter installeren voor modem en TV levert 3,5 dB/µV verlies op, dus is dat nog de veilige zone.

Als jouw binnenkomende signaal 75 dB/µV is, dan is 7 meter kabel na een splitter prima, want dat betekent dat je nog 62 dB/µV signaal op je modem krijgt.
en dat is nog altijd 4 dB/µV meer dan het minimum.

Echter blijft UPC tot op 58 dB/µV volle snelheid behouden, maar zal als er een dB/µV eronder komt meteen stoppen met werken.

Interessant om te weten :)
Ik ga me verder in ieder geval niet met de oplossing bemoeien, maar wil je wel bedenken voor de nodige uitleg =)!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan