SMTP/mail PHP beginnersvraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

geoman

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2009
Hi,

Ik ben een absolute beginner met scripts.
Ik ben voor onze stichting een website aan het maken. Dit doe ik grotendeels in Microsoft Publisher 2007. Dit gaat prima. Ik heb echter ook inschrijfformulieren gemaakt voor evenementen. Dit heb ik in een WYSIWYG programma gemaakt ( WEB! professional). Hierin kunnen eenvoudig formulieren gemaakt worden. Bij de eigenschappen van de verzendknop dienen gegevens zoals het "TO" adres, het "Subject" en de volgende pagina worden opgegeven. Tevens moet een script gekozen worden wat gebruikt wordt. Dit wordt door de uitgever van de software geleverd.Ik heb een screenshot van de knop eigenschappen in de software bijgevoegd.
Het script wat hierin gekozen moet worden heeft de volgende inhoud:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
[title]
Verzenden via Denda Mail
[action]
http://smtp.denda.com/testmail.php
[method]
nextpage||true|De pagina die verschijnt nadat het formulier is verstuurd.<P>Dit is een URL zoals http://www.nu.nl
subject||false|Onderwerp van het e-mail bericht dat je ontvangt.
to||true|Het e-mail adres waar de resultaten van het formulier naar worden gestuurd.
from||true|Het 'from' e-mail adres.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu hoef ik alleen de waarde bij [action] aan te passen.
Echter moet deze verwijzen naar een PHP script lijkt me. Nu zijn er veel scripts te vinden, maar ik weet niet wat ik moet hebben. Bij mijn webhoster wordt ik niet veel wijzer.
Daar vind ik alleen de volgende informatie:
-----------------------------------------------------------------------
Wat is het pad naar sendmail ?

Het path naar sendmail is : /usr/sbin/sendmail
----------------------------------------------------------------------

Ik vermoed dat dit ergens in dat PHP script geplaatst moet worden, maar waar?
De directory op de server waar ik mijn website upload is www.mijndomein.nl/public_html
In deze directory zijn nog extra mappen waaronder een map CGI.
Op dit moment met het script van Denda werkt het perfect, maar wanneer Denda stopt met die service moet ik het op een andere manier doen. Vandaar dat ik dat graag nu al wil veranderen.
Mijn concrete vragen zijn dus:
-Wat voor een PHP script moet ik gebruiken om bij mijn webhoster in de directory te plaatsen?
-Wat moet ik in dat script aanpassen zodat het gaat werken?
-Ik wil het adres bij [action] dan vervangen door het adres van het PHP script wat ik ge-upload heb, is dat correct?

Alvast bedankt voor de hulp.
Theo

Bijlagen

• web formknop.JPG
    web formknop.JPG
    34,7 KB · Weergaven: 39
Hoi,

-Je bent op zoek naar een php mail script. Een hele simpele kun je hier vinden:
http://www.phphulp.nl/php/scripts/1/127/ deze is heel gemakkelijk aan te passen.
Maar op google zijn er veel meer te vinden.

-De velden uit je formulier hebben een 'name'.
voorbeeld:
HTML:
<form action="script.php">
<input type="text" name="naam" />
<input type="submit" value="verzenden" />
</form>
De gegevens die je wilt verzenden zijn in bovenstaand formulier alleen de naam.
In het php script moet je dan deze gegevens ophalen.
In het script wat gaf vul je dan achter het emailadres $_POST['naam'] in en haal de andere weg.

PHP:
<?php  
if (isset($_POST['naam']){  
  if ($_POST['name'] == ""{  
    print_error();  
    print_form();  
  } else {  
mail("emailadres@mail.com", $_POST['naam']); 
    print_sent();  
  }  
} else {  
  print_form();  
}  ?>

-Als je dit formulier mailscript.php noemt dan moet je bij action inderdaad het url van dit script invullen.

O en ik kwam er net nog achter dat dit voor windows niet werkt en dat je dan voor de "mail" regel nog de volgende regel meot plaatsen:
PHP:
ini_set('sendmail_from', 'me@domain.com);

Gr,
Leon

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan