• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sneltoets voor waarde in cel vermenigvuldigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RKB

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2008
Berichten
57
Hoi,

ik heb een prijslijst waarvan ik de prijzen met een bepaald percentage wil verhogen. Probleem is dat de cellen met de prijzen niet bij elkaar staan, dus ik kan niet de functie slepen. Is er een manier waarmee (bv macro) ik alle cellen selecteer en dan bijvoorbeeld een sneltoets kan gebruiken. Stel ik verhoog alle prijzen met 10%, dan zou ik dus een sneltoets nodig hebben voor *1,1.

Graag jullie hulp hierbij..

Groeten,

Rudi
 
Voor de 10% verhoging:
Zet ergens in een vrije cel 1,1
Kopiëer deze cel.
Dan selecteer je de cellen met de oude prijzen en via
Bewerken-Plakken Speciaal-Vermenigvuldigen zijn al uw prijzen aangepast.
Je bent dan wel al de oude prijzen kwijt.
Anders moet je via een ewtra kolom werken.

Cobbe
 
Bedankt.

ik heb ook een andere vraag:

de beschrijvingen van de producten zijn een aantal korte zinnen onder elkaar. Als ik de cellen van deze zinnen wil 'mergen' blijft er maar een regel over.

Als ik eerst de cellen merge en dat de tekst erin wil schrijven kan ik geen opsomming van zinnen maken want als ik op enter druk ziet Excel dit als het invoegen van de tekst en niet om een regel eronder te schrijven.

Is hier een oplossing voor?
 
Rechtermuis op cel > eigenschappen > tab uitlijning > terugloop aanvinken. Zo wordt het netjes onder elkaar weergegeven.

Voor een opsomming zou je dan even verder moeten zoeken.. Wellicht een tekstvak gebruiken?
 
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

als ik de merged cel aanklik krijg ik de inhoud te zien (zie bijlage), als ik deze wil aanpassen door bijvoorbeeld een regel tussen twee zinnen te plaatsen dan werkt dat niet.

wat betreft jouw instructies in bovenstaande post: als ik naar format cells ga, en da alignment, zie ik drie hokjes die ik kan aanvinken. Namelijk wrap text, shrink to fit, en merge cells. Deze zorgen er niet voor dat ik regels onder elkaar kan plaatsen...
 

Bijlagen

  • prtsc.jpg
    prtsc.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 187
Oh bedoel je het zo :thumb:

ALT + Enter gebruiken in plaats van alleen Enter; zo kan je op de volgende regel verder typen. Is dat wat je bedoelt? :D

PS: ik bedoelde net wrap text
 
cel vermenigvuldigen

Dit is een reactie op de eerste vraag die ik onder dit topic heb gesteld:

de cellen met een prijs hebben achter het getal USD staan, en sommige ook nog wat andere tekst zoals (2.8 inch). Als ik de cellen wil vermenigvuldigen lukt dit niet.

Is het mogelijk om de getallen in deze cellen te vermenigvuldigen en de rest te laten staan?

bv

30USD (2.8 inch)

Als ik deze vermenigvuldig met 1,5 dan wordt het resultaat 45USD (2.8 inch)

Hopelijk heeft hier iemand een oplossing voor anders gaat het mij een hele hoop werk kosten... :(
 
Zet celformaat op:
# "USD (2.8 inch)"
en zet in de cel alleen het getal 30
Je ziet dan in de cel staan:
30 USD (2.8 inch)

Zo kun je de cel dus gewoon vermenigvuldigen er staat immers alleen het getal 30 in.
'USD (2.8 inch)' staat dus niet werkelijk in de cel.
 
bedankt voor je hulp. ik ga het proberen en laat weten of t gelukt is
 
dit werkt ook niet helemaal:

de cellen met de getallen zijn 2 merged cellen. Als ik deze cellen (met USD format) selecteer en multiply met een waarde worden de merged cellen weer los van elkaar en in elke cel het resultaat. dus merged cel wordt twee cellen met in een cel het produkt en de andere cel de waarde 0.

Het lukt wel als ik elke cel apart selecteer maar dan is het alsnog monnikenwerk.

Ook lukt het niet om de cel die ik als vermenigvuldigingsfactor gebruik een USD format te geven en de overige prijzen alleen een getal. DIt zou namelijk handig zijn omdat ik zowel prijslijsten in euros als in dollars wil hebben. Dan zou ik het format in USD en euro kunnen zetten.

misschien nog een ander idee?
 
Hoi popipipo en anderen,

ik heb in de bijlage een print screen van mijn sheet gezet.

Zoals je kunt zien heb ik rechts een cel met waarde 2 en format # "USD", de cellen links daarvan (waarde 5 tm 9) wil ik hiermee vermenigvuldigen.

In de eerste rij heb ik alleen waarde 5 geselecteerd, dan klopt het wel namelijk 10 maar wel zonder USD erachter! (als ik dit in een nieuw bestand doe staat er ook USD achter!?)

Maar dat is niet de opossing omdat ik veel sheets heb met zulke rijen, ik wil er dus meerdere selecteren en dan paste special en multiply. Dit lukt niet zoals je kunt zien bij de tweede rij. De merged cellen worden weer losse cellen met daarin onjuiste resultaten.

Is hier een oplossing voor?

Dan had ik nog een vraag:

Ik heb een cel geel gemaakt in de bijlage, ik wil graag dat de tekst hierin (1 tm 10) door de cel zo ingesloten wordt dat de verticale afstand van de eerste regel (1) en de laatse regel (10) ten opzichte van de celrand een zelf ingestelde waarde heeft. Is dit mogelijk?

En, kan ik deze zelfde tekst ook een regelafstand van bv 1.25 geven?


Tis weer een heel verhaal geworden maar hopelijk begrijpt iemand dit en kan mij hulp bieden. Bedankt!

Groeten,

Rudi
 

Bijlagen

  • prtsc.png
    prtsc.png
    423,3 KB · Weergaven: 138
Excel voorbeeldje plaatsen geeft meestal licht in de duisternis
Het is mij niet geheel duidelijk daarom vroeg ik om een EXCEL bestandje en niet om een schermafdruk
In een excel bestandje kunnen we alle formules zien.
Merged cellen moet ook zoveel mogelijk vermeden worden.

Dus als je een uitgekleed excel bestandje plaats wil ik er nog wel even naar kijken.
 
oh dat had ik verkeerd begrepen :rolleyes:

ik heb een voobeeld vd sheet bijgevoegd....

thanks
 

Bijlagen

  • Book2.xls
    15,5 KB · Weergaven: 97
Hoi popipipo en anderen,
Dan had ik nog een vraag:

Ik heb een cel geel gemaakt in de bijlage, ik wil graag dat de tekst hierin (1 tm 10) door de cel zo ingesloten wordt dat de verticale afstand van de eerste regel (1) en de laatse regel (10) ten opzichte van de celrand een zelf ingestelde waarde heeft. Is dit mogelijk?

En, kan ik deze zelfde tekst ook een regelafstand van bv 1.25 geven?

Gebruik een Label uit Werkset Besturingselementen.

Cobbe
 
Hoi Cobbe,

Het is me gelukt om een label in te voegen en de marges in te stellen. Het is alleen wel heel erg onhandig allemaal als je veel van deze teksten hebt. Daarnaast is het bijna onmogelijk om de rand van het label precies op de rand van de tabel te zetten. Ik sla dit dus maar over, dan maar geen perfecte opmaak.

Ik vind het trouwens wel slecht dat office dit niet onder format cells heeft staan...
 
In bijgevoegd bestand zit een macro die de gegevens van de producten verhoogd met de waarde die in cel J4 staat.

De macro zit ook achter de knop "Ophogen" bij cel J1.
Het bereik dat opgehoogd wordt is B4 t/m E4 en B9 T/m E9.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • Book2(1).xls
    32 KB · Weergaven: 112
Hoi Roncancio,

Heel erg bedankt voor je macro. Dit is precies wat ik zocht. Ik heb alleen nog wel een paar vragen over de toepassing ervan:

Sub ophogen()
Dim iKol As Integer
Dim lRij As Long
For iKol = 2 To 5
For lRij = 3 To 8 Step 5
Cells(lRij, iKol).Value = Cells(lRij, iKol).Value + Range("J4")
Next
Next
End Sub

"De macro zit ook achter de knop "Ophogen" bij cel J1.
Het bereik dat opgehoogd wordt is B4 t/m E4 en B9 T/m E9."



Kan ik deze macro voor alle sheets gebruiken? En, hoe doe ik dat aangezien elke sheet andere celcoordinaten heeft voor de prijzen. Moet ik de ophoogknop op elke pagina plakken ofzo?

Hoe kan ik meerdere rijen erin zetten? Moet ik kan dan elke rij apart noemen met 'to' ertussen. Of is er ook een manier dat ik de eerste en de laatste rij invoer aangezien er een vast rijenpatroon inzit voor alle sheets (om de 4 rijen een rij met prijzen, alleen de kolommen verschillen per sheet maar dat zijn er toch nooit veel)? Refereert 'Step 5' naar kolom 5 in 'iKol' en betekend dit dat hij tot kolom 5 doorgaat? 'kun je dit alsjeblieft uitleggen zodat ik m kan aanpassen voor alle sheets?

Ik neem aan dat je bij bereik B3 t/m E3 en B8 t/m E8 bedoeld?


Nogmaals bedankt!


Groeten Rudi
 
Laatst bewerkt:
Je zou de macro uit kunnen breiden met een For each lus om alle werkbladen langs kunnen gaan. Je hoeft dan de knop niet op alle werkbladen te plakken. Tenzij je wilt dat er slechts 1 werkblad aangepast moet worden.
Je hoeft geen rijen toe te voegen aan de code. Wat we zouden kunnen doen is de 1e rij met waardes te zoeken en vervolgens via STEP een bepaald aantal rijen overslaan.

In de code For lRij = 3 To 8 Step 5 is lRij eerst 3 en daarna 8. De waardes 4, 5, 6 en 7 worden door de STEP overgeslagen.
Ik bedoelde inderdaad het bereik B3 t/m E3 en B8 t/m E8.:eek:

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Als er nog vragen zijn, is het wellicht handig om een bestand (zonder gevoelige informatie) te sturen waarbij je aangeeft welke cellen verhoogd moeten worden. Eventueel ook welke cel het verhogingsfactor is.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan