• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som tabel met variabele lengte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Macro Man

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2007
Hallo allemaal,

Hoe kun je het beste de waardes in een kolom met variabele lengte optellen?
Ik probeerde het met VBA op deze manier:
Code:
    Dim VarX As Integer

With Sheets("blad2")
        Set VarX = comlumns(7).Rows.Count.End(xlUp)
    End With

Range("J6").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=SUM(R[3]C[-3]:R[VarX]C[-3])"

Of kan dit veel makkelijker met een gewoone functie?

Macro Man

Volgens mij bedoel je dit:

Code:
=SOM(VERSCHUIVING(Sheet2!$G$9;;;AANTAL(Sheet2!$G:$G);1))

Wigi

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij bedoel je dit:

=SOM(VERSCHUIVING(Sheet2!$G$9;;;AANTAL(Sheet2!$G:$G);1))

Wigi

Wigi,
Hij doet het:thumb:!
Maar wat pakt de formule mee? Hiermee bedoel ik hoeveel lege cellen. Er zat bij mij al een lege cel tussen maar daar had hij geen probleem mee. Als ik er onder iets plaats met een paar regels er tussen pakt hij het niet.

Ik zat een beetje te klooie met er onderzette en ertusse vandaan halen en egt logisch gaat dat niet.

Macro Man

Zoek dan eens de precieze werking op van de VERSCHUIVING functie in de helpfiles.

Ik had de help al doorgekeke, maar met hoogte is aantal($G:$G), lijkt mij alles in de kolom G.

Macro man

Ooh, volgens mij begrijp ik het nu, hij pakt het aantal gevonde getal waardes en gaat dan van uit je begin punt zoveel naar beneden.
:osorry voor mijn traage begrip.

Macro Man

Hoe zou ik het beste kunnen verkomen dat hij in een lange lijst de onderste niet mee neemt door teveel legen regels?

MM

Wigi, zoals gewoonlijk bedankt.:D
Als ik de formule vertaal:
Code:
=MATCH(9.99999999999999E+307,C:C)
Word:
Code:
=GELIJK(9.99999999999999E+307;G:G)

Excel geeft een fout bij 9.99999999999999E.
Moet ik die E ergens in verandere?

Macro m

Nu doet de vorige formule het, maar hoe voeg je hem samen met G zodat het een range word?

Code:
=SOM(G9:G & VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;G:G))

Code:
=indirect(som("g9:g" & Vergelijken(9,99999999999999e+307;g:g)))

Wigi

Na ik zat al te denken wat raar, maar dat het andersom moest was niet in me opgekomen...:p Naja dit is de formule die ik wil, dus de vraag is opgelost.

Bedankt, MM

Nog een vraagje, als ik de tabel leeg heb gemaakt (ClearContants), wijzigt het veld met de formule niet in waarde 0, maar blijft op dezelfde waarde staan die hij had. Dit gebeurt wel als met de muis erop klikt (zodat je die kan wijziggen), dan niets wijzigt en op enter drukt.

De formule:
Code:
=VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;G:G)

Hoe kan ik er voor zorgen dat er netjes een nul komt te staan als er niks meer in de tabel staat?

Macro man

Laatst bewerkt:
Beste wensen voor 2008 en hier is mijn bestandje.

(Op blad SheetTotaal)
Als je met de knop "set" alle gegevens verzameld en daarna met de knop "delete" alles weer verwijdert blijft het optel veld ("G1") op het getal staan en veranderd niet in nul.

Tom

Bijlagen

Nog een probleempje, als ik de tabel filter met auto filter, op bijvoorbeeld leverancier, krijg je in beeld alleen de leferancier die ik had geselecteerd. De totale som is nu nog steeds dat van alle leveranciers bij elkaar, dus alle onderdelen.

Hoe kan je dit het slimste voorkomen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan