• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommen.als adhv leverweek bij jaarovergang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietartjah

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2015
Goedemiddag,

Ik zit met een enigszins moeilijk te omschrijven Excel uitdaging. Ik hoop dat jullie een (eenvoudige) oplossing hebben.
Zie bijlage Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Ik zoek het aantal waarvan de levering te laat is
Dus het aantal waarvan de leverweek al verlopen is
De kolom jaar is enkel ter verduidelijking, maar kan niet in de formule worden meegenomen
Daarom zoek ik een oplossing met een marge van 10 weken. Dus als de levering meer dan 10 weken geleden verstreken is, kan deze beschouwd worden als een nieuwe levering ipv een oude.
Deze formule moet worden verwerkt in een sommen.als formule (onderdeel grotere formule)
Cel A2 is dynamisch

Met weeknummers rekenen en daarbij met jaarovergang rekening houden is altijd lastig.
Mijn voorkeur gaat daarom altijd uit naar rekenen met datums
Een datum is immers een getal en daarbij kun je dus eenvoudig (10*7=)70 bij optellen om 10 weken later te vinden.

Mmm helaas krijg ik alleen weeknummers uit deze uitdraai.
Zit te overwegen om eventueel op een of andere manier de jaartallen aan de uitdraai toe te voegen dat er in ieder geval onderscheid gemaakt kan worden in jaartal.

je kunt ook weeknummers omzetten naar een datum

Bedankt voor je antwoord. Misschien kan ik er wel iets mee. Had helaas net mijn formule klaar en toen kwam ik dit probleem tegen. Dus hoopte dat ik niet alles aan hoefde te passen. Zat te denken om een "als" functie in onderstaande formule in te bouwen waarbij herkent wordt welk jaar de levering om gaat (10 weken marge) en vervolgens alle resultaten op te tellen van alles > de leverweek en < de leverweek +42 weken. Dit bleek echter niet te werken.

SOMMEN.ALS(bereik1;bereik2;"=ae0*";bereik3;"<="&$L$4;bereik3;">="&$L$4-10)/1000
Bereik 1 = het aantal dat opgeteld moet worden
Als:
Bereik 2 = begint met "ae0"
en
Bereik 3 = kleiner of gelijk aan huidige week ($L$3) Zodat ik alleen de verstreken weken meeneem
en
Bereik 3 = groter of gelijk aan huidige week -10 ($L$3) Zodat ik bijvoorbeeld leveringen week 40 2016 niet meeneem

Zo te horen zijn er niet echt makkelijke oplossingen voor helaas...

Ik zou beginnen bovenstaande eens in een excelsheet te zetten en hier te posten. Ben ervan overtuigd dat er wel een oplossing voor is... en dat die dan ook snel komt.

Bekijk dit voorbeeldje eens waarbij het weeknr omgezet is naar datum

Bijlagen

Volgens mij zitten er wat denkfouten in het begrip artikelgroep. Zoals ik het zie maken de eerste drie posities een groep uniek. Je kan ook rustig de eerste letter invullen maar dan krijg je de kans op dubbel tellingen. Ik denk dat er ook wat fouten zitten in jouw verwachte uitkomsten.

Bijlagen

Bedankt Popipipo,
Ik zie dat je de somproduct functie slim hebt gebruikt, had ik zelf niet aan gedacht en wist ook niet dat dit mogelijk was. Het lijkt dus alsof je de oplossing hebt gevonden. Helaas alleen gebruik moeten maken van datums ipv weeknummers, waardoor er een extra kolom aangemaakt moet worden. Maar dit kan ook vast wel opgelost worden. Zie ook dat je de jaartallen toegevoegd hebt, deze had ik zelf niet toegevoegd omdat deze niet uit mijn uitdraai komen. Ik had zelf cel D9 als 2016 geïnterpreteerd omdat deze meer dan 10 weken scheelt tov de huidige datum.

En VenA jij natuurlijk ook bedankt,
Vind jouw formule echter wat moeilijker te begrijpen. Zie dat je wel marges in weken hebt gebruikt van 9 en 42. Aan zoiets was ik ook aan het denken, maar kreeg het niet uitgevoerd. Moet nog even goed kijken of dit mijn probleem verhelpt.
Helaas is het niet zo dat de eerste 3 posities de artikelgroep bepalen. Dit kunnen 1-3 posities zijn. Dus die celverwijzing die Popipipo heeft gebruikt is ideaal. In de formule die ik in eerste instantie had gebruikt kreeg ik het niet voor elkaar.

Wel leuk om te zien hoe goed jullie met Excel om kunnen gaan, stiekem jaloers...

Na al die tijd heb ik dit probleem helaas nog steeds niet weten te tackelen. Wel heb ik het voor elkaar gekregen (mbv de IT afdeling) op de uitdraai naast de leverweek, ook het leverjaar weer te geven. Dus als iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag.

Edit: Er zijn trouwens geen mogelijkheden om kolommen/regels toe te voegen. Alles moet dus helaas in een enkele formule worden verwerkt.

Laatst bewerkt:
En waarom heb je dan geen nieuw voorbeeldje geplaatst?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan