• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommen.als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExelHenk

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Ik gebruik een sommen als formule om de bedragen op te tellen als die aan bepaalde criteria voldoen. Een van de criteria is dat de formule de hoogste weeknummer van de selectie moet vinden kleiner dan een bepaalde weeknummer. Hier loop ik vast. Wie kan mij helpen?

Bijlagen

ExelHenk,

Zo geeft hij wel het goede bedrag.
Code:
=SOMMEN.ALS(C2:C10;B2:B10;B8;A2:A10;A8-1)

Klopt! Probleem is dat het niet altijd weeknummer -1 hoeft te zijn. Het kan best zijn dat de materialen 5 weken terug ingekocht zijn. En dan klopt je formule niet meer.

Ik zat zelf een beetje te denken aan een MAX-formule aan het eind van mijn formule.
Iets van: =SOMMEN.ALS(C2:C10;B2:B10;B8;A2:A10;MAX("<"&A8)) Natuurlijk klopt dit niet. Maar het idee is dat hij dan de hoogste weeknummer vind kleiner dan A8 van die specifieke Material ID.

Ik weet hier weinig van.
En zo?
Code:
=SOMMEN.ALS(C2:C10;B2:B10;B8;A2:A10;GROOTSTE(A2:A8;4))

Hey ExelAmateur, Bedankt voor je snelle reacties:) Fijn dat je meedenkt.

Het probleem van je formule is dat hij nu niet doortrekbaar is. De invoer Material ID en weeknummers kan op elk moment veranderen en dan klopt de formule niet meer. Helaas

Ik was de $ vergeten te plaatsen.
Code:
=SOMMEN.ALS(C$2:C$10;B$2:B$10;B8;A$2:A$10;GROOTSTE(A$2:A8;4))

Apart. Als ik je formule naar boven doortrek lijkt hij te kloppen. Maar als ik hem naar beneden doortrek dan lijkt hij zijn werking te verliezen. Zo moet achter week 473 Fabric - plastic €4.200, € 2.000 komen te staan omdat in week 3 voor € 2.000 is ingekocht.

Heeft dit misschien te maken met die '4' in de grootste-formule? (weet niet precies wat die betekend). Die veranderd nameljk niet mee bij het doortrekken..

Volgens mij staat het bij mij goed.
Zoals gezegt ik weet hier niet veel van.
Straks zal er wel iemand zijn die de juiste formule voor je heeft.

Bijlagen

haha ja bij jouw staat het wel goed. Ik zal er wel te lang naar hebben gekeken inmiddels, dat het bij mij helemaal niet meer lukte. Ik ben je in ieder geval heel erg dankbaar. Ik ga nu de formule nog even uitgebreid testen en als ik geen problemen meer tegen kom zal ik de status op opgelost zetten.

Bedankt!

ik denk idd ook niet dat hij helemaal correct is. In essentie zal het wel kloppen, maar als ik het voorbeeldbestand over probeer te nemen in het juiste bestand lijkt dit onmogelijk en ik kan maar niet uitvogelen waar het aan ligt. Misschien dat iemand dit weet? Misschien moet de formule nog iets aangepast worden?

Code:
=SOMPRODUCT((A2:A10=MAX(ALS(B2:B10=B2;A2:A10))-1)*(B2:B10=B5)*(C2:C10))
Niet vergeten in te voeren via Ctrl-Shift-Enter.
Verondersteld wordt hierbij dat als bv. het laatste weeknummer 8 is, dat dan de weeknummers 1 t/m 7 allemaal wel voorkomen. Onbestaande weeknummers als 1570 moet je uiteraard verwijderen.

hmm, dat lijkt mij niet helemaal goed Zapatr. Die van ExcelAmateur is op zich goed (reactie van vandaag om 8u40). Alleen lukt het me op een 1 of andere manier niet om er het over te nemen in mijn 'final' bestand. En misschien zit er een fout in de berekening die ik zelf nog niet zie (aangezien ExcelAmateur er zelf niet helemaal zeker van is). Het eerste gedeelte van die SOMMEN.ALS formule(=SOMMEN.ALS(C$2:C$10;B$2:B$10;B8;A$2:A$10;GROOTSTE(A$2:A8;4))) is sowieso goed. Het laatste gedeelte (onderstreept) moet ervoor zorgen dat de laatste week voor de huidige week dat die materiaal is ingekocht geselecteerd wordt.

Het kan overigens best zijn dat er een weeknummer ontbreekt. Dat betekend namelijk dat er in die week een specifieke materiaal niet is ingekocht. In mijn bestand bestaat weeknummer 1570 wel. Elke week heeft een 'unieke' code meegekregen. Week 1570 is week 4 in 2040 ;).

Ik waardeer het wel heel erg dat jullie zo meedenken! Echt geweldig

hmm, dat lijkt mij niet helemaal goed Zapatr.
Wat is er niet goed aan (even ervan uitgaande dat aan mijn voorwaarden van hierboven is voldaan)?
NB: weeknummers kleiner dan 0 bestaan niet, als mijn formule daartoe leidt dan krijg je vanzelfsprekend een onjuist resultaat. Maar daarvoor kan wel gecorrigeerd worden.

Laatst bewerkt:
ExelHenk,

Op de formule van zapatr een variatie.
Code:
=SOMPRODUCT((A$2:A$10=GROOTSTE(ALS(B$2:B$10=B4;A$2:A$10);2))*(B$2:B$10=B4)*(C$2:C$10))
Niet vergeten in te voeren via Ctrl-Shift-Enter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als er onderbrekingen (kunnen) voorkomen in de weeknumers, dan moet je inderdaad de Max-functie vervangen door de grootste-functie.

Hoi Zapatr,

hier een nieuwe sheet waarin ik e.e.a duidelijk maak. Hopelijk is duidelijk waar ik naartoe wil.

Hoi ExcelAmateur, eigenlijk komt je eerste formule heel dicht in de buurt van wat ik bedoel. Ik snap alleen niet precies hoe de grootste formule werkt en hoe het kandat je wel de juiste uitkomsten krijgt zonder het '4'tje te veranderen. Daarom ben ik ook niet zeker of de formule 'goed' blijft in een véél groter bestand. Misschien weet iemand anders dat? Ook lukt het me niet om de formule 'over te nemen'

Bedankt mensen:)

Bijlagen

Maar excelAmateur, de formule gaf eerst de juiste uitkomsten en nu niet meer ;) Ik heb die eerste van jou er expres bijgezet in de hoop dat daar nog eens goed naar gekeken wordt. Denk dat die nog niet zo slecht is.

Sorry voor de fout.
Ik dacht dat de aangepaste formule van Zapatr de goede was.

Het zal wel iets simpels wezen denk ik, waar we over heen kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan