• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren kolommen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik gebruik Excel 2007. Ik wil twee kolommen sorteren, eerst op kolom B met valuta, dan op kolom A met data. Dat lukt, maar steeds wordt de eerste rij niet meegenomen in de sortering.

Weet iemand hoe ik die rij mee kan nemen?

Hoe selecteer je? Via de knoppen of via het menu?

Het menu, Excel 2003 methode:
DATA
SORTEREN

Je krijgt het volgende venster:
attachment.php

Hier kun je dus precies opgeven welke kolom, hoe gesorteerd moet worden.

(Outlook 2007 uitleg: http://office.microsoft.com/en-us/excel/HA101491511033.aspx)

Bijlagen

• sort.png
    sort.png
    10,6 KB · Weergaven: 3.226
Dat klopt, dat was in Excel 2003. In Excel 2007 is dat anders. Ook in Excel 2003 liet het programma de eerste rij weg, maar dan moest je iets bij Veldnamenrij instellen.

In Excel 2007 zit in de Helpfunctie genoemde site in het Nederlands, maar deze biedt geen uitsluitsel.

Toch maar een kick naar boven, ik kan me niet voorstellen dat niemand hierop een antwoord weet.

Natuurlijk, maar een excelbestand is dacht ik niet toegestaan, dus het wordt een nietszeggend jpg-tje.

Bijlagen

• map2.jpg
    map2.jpg
    16 KB · Weergaven: 172
Hier doet die het mijn inziens correct. Ik selecteerde de gegevens en werkte via "sorteren en filteren" op de ribbon "start", en koos daarna "Aangepast sorteren ...". Wel zorgen dat er geen vinkje staat bij "De gegevens bevatten kopteksten". Dat laatste zorgt er namelijk voor dat de eerste rij niet meegenomen wordt tijdens het sorteren.

Hallo Peter,

Nu nog even in je bestandje erbij zetten hoe het resultaat er uit moet komen te zien, want want je kunt de selectie wel of niet uitbreiden.

Gr Justes

Het gaat om:

Kolom B, hoogste bedrag bovenaan en dan vervolgens op Kolom A (datum).

Bij mij pakt die dus steeds de bovenste rij niet mee.

Hallo Peter,

Als je nu in de bijlage aan geeft hoet moet worden, dan komen we er misschien uit.

Gr Justes

Bijlagen

Ha Justes,

Hij zou dus moeten zijn als in de kolom Nieuw. Maar als ik de kolommen in Oud zou kiezen, dan slaat die de rij van 26 juni 2007 over.

Ik kom er snel bij je op terug. Ik kan het nu even niet goed reproduceren. Goed?

Hoy Peter,

Ik gebruik ook Excel 2007 en heb juist Uw sorteerprobleem geprobeerd en bij mij werkt het denk ik toch zoals je bedoeld.

Ik heb het volgende gedaan :
Ribbon "Start" => "Aangepast sorteren" => "Sorteren op" (gevens invullen) => "Niveau Toevoegen" (weer gegevens invullen) => ok

Bij mij liet dit kolom A eerst ook gewoon staan, maar dit komt omdat er in kolom B geen gelijke getallen staan en vermits je eerst sorteerd op kolom B doet hij dit enkel op de grote van de bedragen, vervolgens heb ik eventjes ervoor gezord dat er 2 identieke getallen in kolom B stonden en werd er eerst gesorteerd op kolom B en vervolgens dan op kolom A

Grtjs.
Armands

Hallo Justes en Armands,

Ik kon het een paar dagen geleden even niet meer reproduceren, maar aan de hand van het verhaal van Armands ben ik er nog even voor gaan zitten. Ik denk, dat het verhaal van Armands volledig klopt. Het gaat om een reeks getallen van ca. 250 rijen (per maand een rij), dus het kan best, dat het verschillen zijn gekomen in de getalsnotatie, al is het alleen maar door de Euro-conversie van destijds.

Ik zet de vraag nog niet op "opgelost" want ik wil het nog wat uitgebreider gaan proberen.

Tot zover geweldig bedankt voor jullie meedenken!

Peter

Ik heb het nog een keer uitgeprobeerd, maar ook als ik alleen Kolom B sorteer, slaat Excel het bovenste getal gewoon over. Dus ik ben er nog niet, helaas.

Toch nog maar een "kick naar boven", dit probleem moet toch op te lossen zijn? :confused: Ook als ik twee gedeeltes uit twee naaste lkaar gelegen kolommen sorteer, wordt de bovenste regel overgeslagen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan