• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren obv ander tabblad

• Onderwerp starter Onderwerp starter krkl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

krkl

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2011
Ik heb een tabblad waar ik de volgorde in wil bepalen, deze volgorde dient overgenomen te worden in een ander tabbladen waarbij de gegevens links en recht dienen mee te gaan. Ik wil dus zelf een sorteer volgorde maken in tab "volgorde" en de dient in blad 2 en meer te worden overgenomen waarbij de aantallen mee verschuiven.

Is dit mogelijk in excel ?

Groeten,

Klaas

Bijlagen

Dat lijkt me wel te maken, maar wat de 1e vraag is die bij me opkomt:

Waarom wil je dit?

Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken?

Ik krijg het gevoel dat dit niet het hele verhaal is.

Oeldere,

Omdat de uitkomst van de berekeningen overgenomen moeten worden in een ander programma waar de volgorde kan worden gewijzigd.
Daarom wil ik de volgorde in het excel bestand kunnen wijzigen.

Groeten,

Klaas.

Oeldere,

Wat ik bedoel is als ik de volgorde in blad "volgorde" wijzig deze volgorde in blad 2 word overgenomen met de inhoud van de cellen ernaast.
De artikelen staan er dus al maar de volgorde moet op basis van blad "volgorde" als deze word gewijzigd.
Met de bijlage die stuurde krijg ik dat niet voor elkaar.

Groeten,

Klaas

De wijziging mag niet op het tabblad "volgorde" worden weergegeven?

Code:
Met de bijlage die stuurde krijg ik dat niet voor elkaar.

Graag even toelichting op bovenstaande zin.

Dit zou een mogelijke oplossing kunnen zijn (zie bijlage oeldere2)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oeldere,

Zin is inderdaad niet duidelijk, wat ik bedoelde het bestand wat je had aangepast.

Ik doe dan de volgorde bepalen en de rechter cellen worden gaan mee.
Maar ik wil in een blad de volgorde bepalen, die volgorde wil ik dan in een
tweede blad terug zien waarbij de rechter cellen in het tweede blad mee gaan zoals bij sorteren.

Groeten,

Klaas

En de oplosisng in de bijlage #6?

Je geeft hier geen reactie op.

Oeldere,

De gegevens staan niet in blad volgorde, daar staat alleen de omschrijving van het produkt verder niets, en deze wil ik zelf in een volgorde zetten.
Dat lukt helaas niet met de aanpassing die jij hebt gegeven.

Groeten,

Klaas.

Waarom wil je dit?

Hier heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord op.
Het overnemen van gegevens kan ook zonder sorteren door de functie vertikaal zoeken te gebruiken.

Willem,

Waarom wil je dit?
Waarom ik het voor wil gebruiken heb ik al uitgelegd, de gegevens die berekent worden moeten overgezet worden in een ander niet zijn een excel programma.
Daar de volgorde in dat programma kan wijzigen wil ik in excel dat kunnen doen in een blad waarbij zoals gezegd die volgorde wordt overgenomen in een blad 2 waarbij de cijfers aan de linker en rechter zijde meegaan als bij sorteren.

Als de gegevens in de juiste volgorde staan voorkomt dit fouten bij het overtikken.

Kan, als er gaande het maken van het bestand nog meer vragen komen.

Groeten,

Klaas

@popipipo

In mijn reactie in #6 heb ik in blad 2 met verticaal zoeken gewerkt.

@krkl

1) Heb je mijn reactie in #6 wel bekeken?

In het 2e tabblad staat de gevraagde oplossing.

Code:
Als de gegevens in de juiste volgorde staan voorkomt dit fouten bij het overtikken.

2) In welk programma ga je de gegevens overtikken?

Voor de duidelijkheid heb ik de vragen genummerd.

Graag even duidelijk antwoord op beide vragen.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Oeldere,

De oplossing die je biedt is niet de juiste want in blad "volgorde" staan de cijfers niet die mee moeten bewegen, deze staan in alleen in blad twee.
Het programma waar de cijfers in moeten worden overgenomen is een bestel programma waar ik niets aan kan veranderen, daarom moeten de cijfers worden overgenomen.

Ik heb de bijlage nogmaals toegevoegd met de opmerkingen erbij wat ik precies zoek.

Bekijk bijlage Voorbeeld sorteren (4).xlsx

Groeten,

Klaas

Code:
Wat ik bedoel is als ik de volgorde in blad "volgorde" wijzig deze volgorde in blad 2 word overgenomen met de inhoud van de cellen ernaast.

Code:
Maar ik wil in een blad de volgorde bepalen, die volgorde wil ik dan in een 
tweede blad terug zien waarbij de rechter cellen in het tweede blad mee gaan zoals bij sorteren.

Code:
De oplossing die je biedt is niet de juiste want in blad "volgorde" staan de cijfers niet die mee moeten bewegen, deze staan in alleen in blad twee.

Het is mij niet duidelijk, wat je precies wilt.

1) Graag in je voorbeeld aangeven waar je welke cijfers wilt hebben staan.

Gebruik de (achtergrond)kleur blauw voor de plaats waar de gegevens opgehaald dienen te worden.

Geef met een (achtergrond)kleur groen de gewenste oplossing aan.
Dit op het juiste tabblad, in de juiste rijen.

Dan zal ik daarna de formules in je bestand zetten.

Ik stel de vraag van het programma ook nog een keer, maar misschien nu duidelijker:

2) In welk programma (excel, word, exact, omegon) ga je de gegevens overtikken?

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Laatst bewerkt:
Oeldere,

1) Graag in je voorbeeld aangeven waar je welke cijfers wilt hebben staan.

Deze blijven in het vlak waar ze staan maar schuiven door elkaar, de volgorde van de cijfers
is afhankelijk van de volgorde van de producten die ik in blad "volgorde" kolom "B" rij 5 t/m 14 bepaal.

Gebruik de (achtergrond)kleur blauw voor de plaats waar de gegevens opgehaald dienen te worden.

De volgorde in blad "volgorde" kolom "B" moet worden overgenomen in blad "volgorde gelijk blad volgorde"
Verschuiving van de cijfers vindt dus plaats op basis van de volgorde in blad "volgorde" kolom "B".
Er worden geen verder gegevens opgehaald , de cijfers die er staan voer ik zelf in of zijn een gevolg van een berekening.
In blad "volgorde gelijk blad volgorde" moeten de rijen 5 t/m 14 kolom C t/m FF mee bewegen
zodra ik in blad "volgorde" de volgorde in kolom "B" rij 5 t/m 14 wijzig (net als bij sorteren).
In blad "uitkomst" de uitkomst zoals deze moet zijn na verschuiven van de producten in blad "volgorde"
en de mee bewogen cijfers uit blad "volgorde gelijk blad volgorde", maar deze uitkomst moet dus in blad "volgorde gelijk blad volgorde"
komen te staan op de zelfde plaats waar nu de gegevens staan.

Blad "volgorde" heeft geen ander doel dan de volgorde in blad "volgorde gelijk blad volgorde" te bapalen

Geef met een (achtergrond)kleur groen de gewenste oplossing aan.
Dit op het juiste tabblad, in de juiste rijen.

Dan zal ik daarna de formules in je bestand zetten.

Ik stel de vraag van het programma ook nog een keer, maar misschien nu duidelijker:

2) In welk programma (excel, word, exact, omegon) ga je de gegevens overtikken?
Ik tik de de uitkomst die wordt gegenereerd in het excel bestand over in het officiële bestel programma,
maar dat heeft toch niets met mijn vraag maken.
Het is in ieder geval geen office product.

Bekijk bijlage Voorbeeld sorteren.xlsx

Groeten,

Klaas.

Dan bedoel je waarschijnlijk dit.

Zie de gele cellen op "volgorde gelijk blad volgorde"

Het gaat om cel B20 en naar rechts en naar onderen.

Laat je het even weten?

Vraag 2) OK het is geen office pakket.

De data kan ook niet worden ingelezen in het pakket?

Bijlagen

Ik heb op het tabblad volgorde een rangnummer achter elk product gezet.

Vervolgens in tabblad "volgorde gelijk tabbald volgorde" een tabel ingevoegd voor de kolommen A tm FF

en in kolom A een formule die het ranggetal opzoekt in blad volgorde, daarna is het een kwestie van kolom A sorteren en omdat het bereik een tabel is gaan alle kolommen mee.

Via opmaak van de tabel krijg je ook hulp met het aflezen van regel (donkere en lichte rijen afgewisseld)
verder heb ik op kolom A een voorwaardelijke opmaak gezet die zorgt dat als er nog niet gesorteerd in kolom A de cellen rood kleuren die nog niet op de goede plek staan.

Een simpele sorteer actie lost dat op en dan zijn de regels weer groen.

Als jij de volgorde op blad volgorde aanpast dan worden direct in kolom A van "volgorde gelijk tabbald volgorde" die ranggetallen aangepast en de cellen kleuren rood dus je ziet heel snel of zaken nog scheef staan.

Bijlagen

Oeldere,

Wat ik in de bijlage heb ontvangen doet inderdaad wat ik wil, is het nu nog mogelijk dat dit op de regels 5 t/m 14 komt te staan.
Als dat mogelijk is ben ik er uit.

De data kan inderdaad niet worden ingelezen, helaas.

Groeten,

Klaas.

Roel,

Dit is inderdaad ook een oplossing die wel een extra handeling verwacht.
Op zich geen probleem, moet kijken hoe het er in het bestand komt uit te zien.

Groeten,

Klaas.

Code:
Wat ik in de bijlage heb ontvangen doet inderdaad wat ik wil, is het nu nog mogelijk dat dit op de regels 5 t/m 14 komt te staan.
Als dat mogelijk is ben ik er uit.

Als je deze gegevens niet wilt zien, waarom dan niet rij 5 t/m 14 verborgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan