• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren poule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter2007

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Berichten
21
Beste allemaal,

Een al veel gestelde vraag binnen dit forum, maar ik kom er ondanks alle pogingen op dit forum niet uit. Heb ook de vaak opgegeven site van Wigi bekeken, maar ondanks zijn uitleg snap ik er niet veel van.

Het probleem lijkt me echter niet zo heel lastig. Ik zou graag in een sportpoule op een aantal zaken willen sorteren, zoals bijvoorbeeld eerst het aantal behaalde punten, daarna op het aantal gespeelde wedstrijden, het gamesaldo enz.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat stap voor stap zelf zou kunnen doen. Het liefst met behulp van een functie (welke term moet ik gebruiken, vlookup, large, rank, ik heb geen idee welke, ook de helpfunctie in excel geeft niet voldoende uitleg).

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik deze poule (zie bijlage) een keer of 10 kan kopieren naar dezelfde en andere sheets, zodat ik alleen maar de namen van de deelnemers en vervolgens de scores in hoef te vullen.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ben hier al iets te lang zelf mee bezig geweest en er zijn ook amper boeken te vinden waarin dit staat uitgelegd.
 

Bijlagen

  • Poule Format.rar
    4,7 KB · Weergaven: 46
Eens je die eerste tabel hebt, doe dan dit:

Geef aan elke ploeg / persoon een getal. Hoe hoger, hoe beter gepresteerd. Lager kan ook maar dan is alles omgedraaid.

Het getal is een som van een aantal dingen. Bv. punten. Maar gelijke punten kunnen voorkomen. Dus is er een 2de criterium nodig. bv. games voor. Tel dit bij de punten op. MAAR hier zit het belangrijke: criterium 2 is minder belangrijk dan criterium 1. Dus wat ook games voor zijn, het kan nooit zo zijn dat het de volgorde via punten herschikt. Daarom delen we games voor door een redelijk groot getal, bv. 100 of 1000. Je krijgt een kommagetal maar dat maakt niets uit. Onthoud: hoger = beter. Ga zo verder als je nog andere criteria hebt.

Maar die getallen (coëfficiënten) zijn nog niet gesorteerd, de laatste persoon kan bv. de hoogste coëfficiënt hebben. Daarom een RANG functie. Met VERT.ZOEKEN haal je in een tweede tabel de juiste gegevens op uit de eerste tabel. Met mijn bestandje moet dat wel duidelijk zijn. Als ik mij goed herinner kan je een aantal dingen in mijn bestandje nog vereenvoudigen op een aantal punten.

Wigi
 
Beste Wigi,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik kan er nog niet veel mee, aangezien ik het idee hebt dat je allereerst de gedachtegang uit probeert te leggen over hoe alles werkt. Dat eerste deel snap ik ook prima. Mijn vraag is echter, hoe kan ik dit aanpakken in excel. Ik ben echt een excel-leek, dus wat moet ik vervolgens doen als ik deze poules heb: eerst functie selecteren, daarna naar Large of Rank. Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Bedankt.
 
Ik ben echt een excel-leek, dus wat moet ik vervolgens doen als ik deze poules heb: eerst functie selecteren, daarna naar Large of Rank. Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Bedankt.

Zoals al uitvoerig hierboven getypt, die coëfficiënten opstellen, 1 per persoon/ploeg/whatever.
 
Oke prima dat snap ik nu helemaal met die coefficienten. Het gaat mij nu alleen om het praktische deel in excel. Wat moet ik op welke wijze aanklikken om met de grootste (LARGE) functie te werken. Stel dat ik alleen maar even voor het gemak op 1 kolom wil sorteren en daar het grootste getal eerst wil neerzetten, als tweede de twee na grootste enz. Hoe werkt dat dan concreet met het aanklikken in excel.

Ik klik eerst op dat f(functie teken) in excel, daarna selecteer ik large en dan heb ik twee opties en dan weet ik niet wat ik per optie aan moet klikken.

Bedankt weer
 
Je krijgt in dat schermpje toch info over wat er moet komen in beide boxen?

In het bovenste box moet het bereik van de getallen komen. In het onderste een getal. Als je het grootste wil, zet daar 1, 2de grootste zet een 2, enz.

Wigi
 
Oke Wigi ik ben al een heel eind op weg nu. Ik heb ermee geoefend en ben nu nog maar 1 stap verwijderd van mijn oplossing.

Zie toegevoegd bestand. Ik ga straks (nu nog niet zichtbaar in bijlage) in kolom P de coefficient neerzetten, ga eerst even inventariseren wat ik in welke volgorde mee wil laten wegen. Dat is dus niet het probleem.

In kolom P zie je dat ik door middel van het gebruik van Large vanuit kolom P de waardes in de juiste volgorde heb gezet. Dat werkt nu perfect, prima bedankt.

Nu weet ik alleen nog niet hoe ik het voor elkaar krijg dat straks kolom J t/m N mee verschuiven als de waardes in kolom P straks van volgorde gaan veranderen. Hoe kan ik dat doen? Ik kan dat namelijk niet afleiden uit jouw voorbeeld. Bedankt weer.

Groet
 

Bijlagen

  • Poule Format.rar
    4,8 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Zoals in mijn voorbeeld staat, heb je zeker 2 tabellen nodig. De tweede tabel is niets anders dan een tabel waarin de gegevens opgehaald worden. De eerste rij zoekt 8 (de grootste coëfficiënt) op in de eerste tabel, en haalt de gegevens uit die rij op. De tweede rij uit de tweede tabel zoekt 7 (de tweede grootste coëfficiënt) op in de eerste tabel, en haalt de gegevens uit die rij op. enz

Wigi
 
Beste Wigi,

Zoals je kunt zien in het bestand, is het nu zo goed al klaar, alleen heb ik ergens 1 fout gemaakt bij het gebruik van de functie VLOOKUP. Zou jij voor mij in het bestand kunnen kijken wat ik fout heb gedaan? Het is op de plaats waar nu: #NAME? staat. Ik heb het exact zo gedaan als jij in je voorbeeldbestand, alleen werkt het niet. Als ik dit door heb, kan ik het als het goed is helemaal zelf bouwen.

Bedankt
 

Bijlagen

  • Poule Format v2.rar
    4,9 KB · Weergaven: 39
Beste

Wat bedoel je precies met >> data << in je formule, deze is namelijk niet gedefiniëerd als naam?


Jantje
 
Geen idee, ik heb mijn poule aangepast aan de hand van het voorbeeld genaamd "poule sorteren" van de website van Wigi. Bij hem is deze "data" ook niet verder gedefinieerd en werkt alles naar wens. Zie: http://www.wimgielis.be/ dan excel, voorbeeldbestanden en dan poule sorteren.

Bedankt, bel zelf een excel leek, dus ben al blij dat ik nu zo ver al ben gekomen, nu nog het laatste stukje.
 
De pagina heet

"Automatisch sorteren"

Ik kijk er vanavond naar als het nog niet opgelost is. Nu geen tijd

Wigi
 
Oke dank je,

Ik kan de fout helaas zelf nog niet vinden. 1 voorbeeld is denk ik voldoende om alles dan te snappen. Als ik op de functie klik, zie ik wel dat er iets bij "data" geselecteerd moet worden, maar heb al verschillende delen geselecteerd en het werkt niet.
 
Laatst bewerkt:
Kolom Punten moet als 1ste kolom staan in de tabel J2:O6. De data is dan het bereik te beginnen in rij 3, in de kolom met Punten (die dus vooraan in die tabel moet komen).

Wigi

PS: je sorteert nu enkel op punten. Wat met gelijke standen? Dat is juist een van de grootste voordelen van mijn werkwijze.
 
Hallo,

Ik wil me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien maar bijgaand bestand kwam ik op het internet tegen.

Het is geheel in vba geschreven en eenvoudig aan te passen aan het aantal teams dat mee doet.

Kijk maar of je er wat aan hebt, het is maar een idee. Zo niet dan vind ik het ook best
Misschien kan iemand anders er wat mee.
 
Hoi Wigi,

Dat was denk ik het laatste wat ik aan informatie nodig had. Apart dat die functie alleen werkt
als je de data vooraan staat. Ik heb bewust nog niet met een coefficient gewerkt, omdat ik dat deel wel begreep. Ik ga hem straks wel met een coefficient verder bouwen, want aan een gelijk punten aantal heb je natuurlijk niets.

Bedankt voor je snelle hulp steeds.

Beste popipipo,

Handig script hoor dat vba voorbeeld, alleen zou het voor mij alleen werken als ik bijvoorbeeld 10 poules onder elkaar zou kunnen zetten en daartoe is mijn vba te mager.

Bedankt voor het alternatief, want op zich werkt het prima.
 
Grr balen zeg, nu alles vooraan gezet en hij werkt nog steeds niet. Ik snap echt niet wat hier nu fout aan is. Zie bijlage.
Ik hoop dat jullie mij nog even kunnen helpen, bedankt weer.
 

Bijlagen

  • Poule Format v2.rar
    4,9 KB · Weergaven: 32
Kolom(B1)

gebruiken in de VERT.ZOEKEN.

Alternatief is dat je in J15 een 2 zet ipv KOLOM(B1), in K15 een 3 zet ipv KOLOM(C1), in L15 een 4 zet ipv KOLOM(D1), etc. Maar met KOLOM() kan je gewoon de functie doortrekken naar rechts en beneden. Met KOLOM() is wat minder typwerk (en minder kans op fouten :)) als is de functie niet zo goed als je ze dikwijls zou gebruiken in een bestand. (het is een volatiele functie)

Vergeet niet $I$3:$N$6 te gebruiken, dus dollartekens, dan gaat het mee in de andere cellen.

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Het ziet ernaar uit dat het nu goed gaat. Alleen even voor het begrip, waarom B1, daar snap ik dus niets van aangezien er helemaal niets gebeurd met Kolom B1. Waar staat deze 1 voor en deze B voor?

Bedankt
 
KOLOM(B1) geeft 2
KOLOM(C1) geeft 3

en C1 krijg je als de formule met de vulgreep doorvoert naar rechts.

Lees aub mijn vorige post opnieuw.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan