Spamfilter Zonnet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Mijn internetprovider (Zonnet) heeft een spamfilter geïnstalleerd. Hiermee wordt kennelijk nogal grof gefilterd, want van sommige personen kan ik nu ineens geen mail meer ontvangen.
Ik heb de klantenservice gevraagd of ik zelf kon instellen wat er wel en niet doorgelaten wordt, maar dat kon niet. Ook zijn er geen plannen om dit wel mogelijk te maken.
Mijn internetprovider houdt nu dus post tegen, waarvan ik uitdrukkelijk te kennen geef dat ik die wil ontvangen.
Weet iemand hoe dit juridisch zit?
Kan ik mijn internetprovider dwingen het filter zo aan te passen dat mijn mail niet meer wordt tegengehouden?
Het lijkt me dat de gebruiker toch minimaal de mogelijkheid moet hebben dat filter uit te zetten, maar ook dat kan niet.

Guus.

PS. Zijn er meer Zonnet-gebruikers die hier last van hebben?

Je bent in ieder geval niet de enige die hiervan baalt. In deze link hebben ze er ook last van. http://www.webwereld.nl/nieuws/reactie_compleet.phtml?id=13862

Heb nog een stukje gevonden

Bekende spamberichten worden direct weggegooid door de filtersoftware. Bestaat er twijfel, dan wordt het bericht wel doorgestuurd naar de klant, maar zal een waarschuwing de gebruikers erop attenderen dat er een grote kans bestaat dat het bericht spam is. Deze kan de betreffende afzender dan zelf op een zwarte lijst plaatsen, onder meer via de webmail-interface van Zonnet.

Dus ik neem aan dat als je die mensen NIET op de zwarte lijst zet, dat je die mail moet kunnen ontvangen

Bron: http://www.zdnet.nl/News.cfm?id=24180&mxp=41

Laatst bewerkt:
Hallo, Tanja

Het gaat om de eerste regel in je Quote: Bekende spamberichten worden direct weggegooid door de filtersoftware.
Wat er daarna nog doorkomt, kan je dan eventueel op een zwarte lijst zetten.
Maar als de afzender er al meteen uitgefilterd wordt omdat hij om een of andere reden als bekende spammer wordt aangemerkt, heb je die mogelijkheid niet eens. En je hebt ook geen mogelijkheid om zo'n afzender te laten deblokkeren.
Daarom zou ik de mogelijkheid willen hebben om dat filter helemaal uit te zetten. In mijn mailprogramma of in de settings op de server kan ik dan zelf aangeven wat wel en niet doorgelaten mag worden.

Guus.

Verveld zeg, op de site van Zon is ook niet veel info te vinden.
Bij mijn provider kan ik zelf de spam filter aan en uit zetten en zelf als hij aanstaat kan ik als ik inlog op een speciale mail box de gefilterde mail nog bekijken.

Hoe de situatie juridisch precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik zou het vergelijken met de Postbode die post van mijn weg gooit omdat het reclame zou zijn (in zijn ogen).
Of een vorm van discriminatie, we mogen er van uit gaan dat ze niet naar de inhoud kijken... (toch) dus beoordelen ze op andere criteria, bv de afzender (hotmail account bv...) lijkt mij een vorm van digitale discriminatie.
Ik denk dat je behoorlijk sterk staat als je er een zaak van zou maken, heb je een rechtsbijstands verzekering?
Je zou hun eens een telefoontje kunnen laten doen.

Zon stelt zich behoorlijk hard op heb ik het gevoel, (ze geven ook aan dat je zelf niets aan de instellingen van hun spam filter kunt doen) als je echt iets gedaan wilt krijgen vrees ik dat je, je ook hard moet opstellen, of een jurist in de armen nemen of een andere provider zoeken...

Misschien moet je eens een mailtje doen aan een vak blad, zoals C't waarin je, je verhaal doet.
Ik denk dat ze wel interesse zullen hebben, Zon lijkt me hier net iets te ver gaan.
Of een mailte aan de consumentenbond

Dit is trouwens niet de eerste 'stunt' die Zonnet uithaald.
In het verleden hebben ze als eens een spamfilter geinstaleerd op hun newsgoeps en ook hebben ze hun klanten al eens gevraagd afzenders van mailtjes met een virus er in te waarschuwen (een mail te zenden) dat hun mail een virus bevat (2002)...

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Withaar
Hoe de situatie juridisch precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik zou het vergelijken met de Postbode die post van mijn weg gooit omdat het reclame zou zijn (in zijn ogen).

Dat is nou precies wat ik er ook van vind.

Verder is het bijzonder irritant dat je niet weet wat Zonnet nu wel en niet filtert. Van elke contactpersoon waarvan ik tot voor kort mail kon ontvangen, moet ik nu afzonderlijk nagaan of deze geblokkeerd wordt of niet.

Een ander provider nemen is natuurlijk een optie, maar ik vind dat een grote internetprovider gewoon meer keuzemogelijkheden aan de klant moet bieden.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan