spellen lopen vast en computer crasht

• Onderwerp starter Onderwerp starter lowwz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lowwz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 feb 2012
klein probleem,

mijn spellen, maakt niet uit welke werken voor ongeveer 10 minuten en loopt dan vast en krijg ik strepen op mijn beeldscherm. dat is dan alles wat je nog kan zien. of wanneer mijn spel crasht grijg ik en blauw scherm en start mijn pc op nieuw.
iedereen die mij hiermee wil en kan helpen alvast bedankt.

lowwz

Eerst maar controleren of de aansluiting van de kaart overeenkomt met het slot op het moederbord. Vaak werkt een andere PCI-E kaart ook wel maar krijg je toch vastlopers. http://nl.wikipedia.org/wiki/PCI_Express Geeft dat echter geen uitsluitsel, dan een programma nemen dat de grafische chip en het grafische geheugen onderwerpt aan een test. Je zou ook moeten nagaan of de voeding voldoende sterk is voor de kaart en niet alleen het totale wattage maar al de specificaties die er op staan vergelijken met de minimum eisen voor de grafische kaart.

Heb je geen grafische kaart maar gebruik je de aansluiting van de computer zelf, dan is die chipset niet opgewassen tegen het spelen van spelen die grafisch ingewikkeld zijn en moet je een, bij jou computer passende, grafische kaart plaatsen. De chipset op het moederbord komt wat prestaties betreft meestal niet verder dan film kijken. Andere toepassingen zullen van die grafische kaart profiteren en de computer zal merkbaar sneller werken. Een prima upgrade dus.

hetzelfde probleem heb ik, mijn spel loopt na een random tijd vast (soms 1 minuut soms 4 uur en soms helemaal niet) ik krijg ook strepen op mijn scherm en zocht op google. Daar zeiden ze dat dat het streepjesbehang probleem heette, en ze zeggen dat het komt doordat je video kaart te heet word. nou check ik de temperatuur en die is 80 graden (ik weet niet wat normale temp. is). Op nog een andere site zeggen ze dat het de klokinstellingen zijn (gpu en geheugenklok). nou heb ik die teruggedraait naar de fabrieksinstellingen (daar stonden ze niet op) maar dat helpt niet, wel heb ik het idee dat hij minder vastloopt maar het is nog steeds niet opgelost. Ik durf verder niet al die instellingen te veranderen want ik heb geen idee wat het allemaal doet. weet iemand een oplossing of kan iemand vertellen welke klok instellingen het beste zijn?

gr. Maurice

Het gaat hier dan over de kloksnelheden van de grafische chip en het videogeheugen. Als er een grafische kaart in de computer zit dan wordt er een hulp of stuurprogramma bijgeleverd waarin je kunt overclocken. Heb je bij de instellingen gekeken van de computerprocessor of die van de grafische processor? Als je lang hebt overgeclocked dan kan de hardware natuurlijk eerder versleten zijn.

80 graden is al wel warm ja maar de temperatuur is meer een gevolg van wat ik al vertelde, dat de grafische chip jou ingewikkelde spel en grotere monitor met hoge resolutie niet aan kan. Je hebt trouwens niet teruggeschreven of je een aparte grafische kaart hebt in een uitbreidingsslot maar ik ga er vanuit dat je een aansluiting van de computer zelf hebt voor de monitor en een chip op het moederbord voor het beeld gebruikt. De aanschaf van een grafische kaart is dan aan te bevelen.

Geef ons nog wat meer informatie over de computer en het type grafische kaart/chipset.

Ik had precies hetzelfde probleem maar bij mij bleek dat de kloksnelheden van mij videogeheugen niet voldoende waren. Deze eenvoudig vervangen en nu doet doet die het weer als een beest! Ze zijn niet zo duur meer, check op groupon.nl ofzo voor een korting.

ok hier is het: ik heb het op een totaal andere manier opgelost
terwijl ik niks weet van de hardware, heb ik de videokaart (ATI radeon 5700) op een andere plek gezet, er waren 2 aansluitingen die blauw waren en ik heb hem simpel op de 2e gezet, sindsdien heb ik geen problemen meer alleen kan de computer niet meer uit. als je hem uitzet gaat de pc na 5 seconden automatisch weer aan. Dus nu doe ik gewoon snel de stroom uit voordat hij weer opstart, ik ben vast vergeten 1 draadje terug te pluggen toen ik de hardware aanpastte, oja en hij word nu nog warmer, over de 100 graden maar hij loopt nooit meer vast.

gr. Maurice

Dat klopt niet. Temperaturen zouden tussen de 40 en 60 moeten zijn maar omdat ik niet weet welke kaart je hebt kan ik dat niet nakijken. Je kunt hierover informatie vinden op Internet bij reviews van andere gebruikers, zelf kijk ik altijd meteen op de site van Newegg. Ik zou maar geen kabels vergeten en in de Bios of Setup kijken of je hier moet opgeven waar de kaart zit en waar je moet aangeven dat niet het moederbord moet worden gebruikt maar de extra geplaatste grafische kaart. Hier kan je ook instellen of de computer door een apparaat wakker gemaakt moet kunnen worden. In de handleiding van het moederbord kan je die menu-plaatsen met een korte beschrijving ervan gemakkelijk vinden. De handleiding kan je downloaden van de site van de fabrikant bij downloads/drivers. Het typenummer staat in witte letters op het moederbord. Daar moet je meteen ook deze twee dingen in zoeken: Welke sloten je kunt gebruiken en of je daarvoor nog een jumper moet verzetten + of de grafische kaart voldoet aan de systeemeisen, PCI Express 2.1 of 1 bijvoorbeeld en of de voeding zwaar genoeg is en de extra stekker aangesloten zit. Ik vraag me af of Windows niet in de slaapstand gaat wanneer die vanzelf weer aangaat. Hiervoor moet je bij Configuratiescherm > Energiebeheer zijn en de instellingen controleren.

ik heb het opgezocht en de temperatuur mag volgens de AMD website tot 135 graden oplopen. Hoewel ik nu geen problemen heb, zou ik wel willen weten wat de beste klokinstellingen zijn. mijn GPU klok kan van 600 tot 960 en staat nu op 850.
mijn geheugenklok kan van 1200 tot 1445 en staat nu op 1200. De instellingen waar ik hem nu op heb staan zijn de fabrieksinstellingen.

Nou, ik ben blij dan dat het werkt. Je hebt nog niet gezegd welke kaart als je precies hebt. Zoek eens met Google op het Merk, Type en "newegg," dit is een site met veel reviews van klanten. Op forums wordt echt wel gemeld wat de stabiele snelle instellingen zijn. Zoek altijd even naar de juiste drivers en stel de goede monitor bij Windows in.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102865

Ik heb een "ATI radeon hd 5700 series" maar kan er bijna nergens iets over vinden

5 minuten Googlen:

I have a ATI Radeon HD5700 Series by powercooler. I read on the newegg forums, that some guy with the same exact card was able to push his to 960core and 1445 memory.

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan