okay, ik had al iets voorbereid en dat stond eigenlijk al grotendeels in de vorig geposte versie, maar nu iets beter uitgelegd en ook wat zaakjes aangepast
* in tabblad "deelnemers" pas je alles aan volgens je toernooi, dus aantal rondes en aantal banen + rondetijden, etc selecteer je in kolom F of ze spelen. Ik ging altijd van "dubbelspel" uit en dat was altijd "M/V", dus bij onvoldoende aantal spelers van een bepaald geslacht en toch voldoende banen, dan worden zoveel mogelijk banen correct geboekt en de overtallige spelers (dus eventueel ook de onpare speler van het kleinste geslacht) als vrij gezet. Stel 11 mannen en 14 vrouwen = 5 volle banen en 1 man + 4 vrouwen vrij.
* is alles aangepast dan klik je op de knop "Maak wedstrijd (Bart)" en dan loopt de macro wel zonder schermaanpassingen gedurende zo'n 3 minuten, enkel linksonder, in de statusbalk kan je de voortgang zo'n beetje volgen.
* na die tijd springt de macro naar tabblad "Optimaliseer" en dat geel bereik is zijn beste oplossing.
In bijgeleverde voorbeeld had ik 9 man + 9 vrouwen en in AI1 kan je lezen dat die oplossing wel 2 keer hetzelfde koppel M/V had en waren er ook 5 wedstrijden waar 2 tegenspelers elkaar ook al eens getroffen hadden. Bon, daar kan later nog verder een boompje over opgezet worden.
* nu klik je op die groene knop bij BP1 'kopieer resultaat" en er wordt een nieuw tabblad aangemaakt, in di voorbeeld werd dat "Competitie(7)" en daar zie je links een tabel die sterk lijkt op wat je wenste en gezien had bij Emields, dus ronde, baan, naam van de 4 spelers en 2 kolommen voor de uitslagen. Daarnaast krijg je een rij met de "vrije" spelers. Eventueel kan die tabel nog aangepast worden als de layout je niet zint.
Daarnaast zie je in AA10 een 2e tabel opduiken, met een overzicht welke baan iedere speler toegewezen krijgt. Vanuit dit schema kan er anders het werkblad "speelschema per speler (print)" (met een macro) ingevuld worden. Zo kan werkblad "Uitslagen print" op gelijkaardige wijze uit de 1e tabel aangemaakt worden.
"Totaal score card", daar ging jij voor zorgen, begreep ik.
Bekijk het anders eens. Het meest storend zal vermoedelijk die 3 minuten zijn waarbij je op een schema moet wachten.
In een volgende post zal ik eventueel dieper ingaan op het tabblad "optimaliseer" zodat je de redenering erachter beter begrijpt.
PS. ik werk met excel365, dus misschien moet ik bepaalde zaken nog aanpassen als je met een oudere versie werkt. (Indien zo, welke versie heb je)