• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Splitsing gegevens VB

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga het morgen bekijken.
Maar alvast boor de info:
“Altijd” kan nooit
“Nooit” kan niet altijd.

Wellicht een idee om even bij mijn 1e post te kijken in de bijlage. Daarin komen ze een heel eind. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen toch

Wederom alvast bedankt

Ik laat het je weten

@emields, hoe ver ben je al met je voorwaarden ?
Dit heb ik alvast.
- gemixt koppel : okay
- nooit zelfde medespeler : okay
- nooit zelfde tegenspeler : toch enkele keren (5 à 10)
- nooit 2 maal vrij : nog niet verwerkt (zit nu wel op 2)
macro "Best"

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Emiel,
Inderdaad komen we steeds dichterbij.
Top.

wat betreft de combinaties zoals je beschrijft ben ik van mening dat er 1 is die nooit mag voorkomen en dat is dat iemand meer dan 1 x vrij is.
Alle andere kunnen wat mij betreft voorkomen.
Voor jouw info (en die van Cow) in volgorde van belangrijkheid:
max. 1 x vrij:
nooit dezelfde medespeler

leuk als het kan maar niet het belangrijkste
mixet koppel
nooit dezelfde tegenstander

dan nog een andere vraag: ik zie nu de baan en de tijd van aanvang in 1 cel staan. als ik deze naar een spelschema en andere tabblaen wil brengen zou het gemakkelijk zijn als de tijd ergens in 1 cel staan zodat ik hiernaar kan verwijzen.

Ik zie je reactie graag weer verschijnen

nieuwere nog niet opgeschoonde versie als aperitiefhapje ...

Bijlagen

opgeschoonde versie, maar in tegenstelling tot hierboven gesteld, speelt een aantal koppels toch wel een 2e keer samen en treft een speler ook een aantal keer eenzelfde (enkele) tegenspeler. (zie cel AI1)

Bijlagen

Ben benieuwd wat Emiel met jou input kan.
Jij ook bedankt iig voor je input.

Wellicht nog een aanvulling vanuitt het begin van deze post. Daarbij is een splitsing van de teams hetgeen eigenlijk alles in 1 x oplost.

“ Zou jij kunnen kijken of het mogelijk is om de teamindeling uit het tabblad "baanindeling" te splitsen naar het tabblad "uitslagen"
Dus in cel N6 komt 1 naam te staan met in cel P6 de teammaat
In cel R6 de naam van de tegenstander en de teammaat in cel T6”

Dan moet je uiteraard wel vs 1 erbij pakken.

Wellixht dat jullie hierbij iets kunnen afkijken

oei, nu zie ik dat ik alle moeite deed om telkens een koppel M/V te maken en dat eigenlijk helemaal niet belangrijk is. Dat maakt het een stuk gemakkelijker.
En een keer zo'n schema gemaakt, stelt al die rest eigenlijk niet zoveel voor. Ik dacht dat Emields al een keer een aantal uitslagen vroeg, en naar de verwerking ervan. Is dt zoals in voetbal, verlies=0, gelijkspel=1, winst=3 punten, etc.

Ja. Als voetbal.
Eigenlijk was mijn startvraag om de cel in de wedstijdschema (baan, ronde 1 is nu 1 cel) om daar 5 cellen (4 x naam en 1 x een streepje) van te maken zodat ik de afzonderlijke namen (en dus cellen) weer verder kan verwerken in de uitslagen ed.
Begrijp je wat ik bedoel?
Anders de 1e paar post met antwoord van pipo even lezen.

En nee, M/V is wel belangrijk omdat dit potjes zijn met allemaal mensen die singel zijn en op deze manier op een actieve manier mensen van het andere geslacht te ontmoeten. En dan weet je het maar nooit

nieuwe versie
zie tabblad "competitie" is een voorbeeld van een speelavond. Je vult de kolommen I:J in (ik heb geen idee hoe een normale uitslag er uit ziet, dus dat zijn daar misschien wat gekke cijfers in die 2 kolommen. De kolom ernaast is voor winst/gelijk/verloren en dan de punten (3 voor winst, 1 voor gelijk). De tabel ernaast is de rangschikking, een beetje zoals voetbal, maar misschien moet er nog met bepaalde zaken rekening gehouden worden. Hier gebruik ik de punten, het aantal gewonnen matchen en het doelpuntensaldo, maar dat kan zo veranderd worden..
Als je vervolgens dubbelklik op die gele cellen "Print resultaat" of "Print Banen" krijg je een afdrukvoorbeeld. Straks kan dit nog doorgelinkt worden naar je tabblad "Speelschema per persoon".

Vervolgens kan je even de macro "Voorbeeld" laten lopen. Die maakt een nieuw tabblad "competitie" aan (kopie van die andere) en vult al de meeste zaken in.

Vraagje, werkt die baanindeler ook op geslacht ? Voorbeeld 8 mannen vs 8 vrouwen, wat is de "kwaliteit" ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hoi Cow18,
Ik zie nu even de bomen niet meer door het bos.
Ik heb het idee dat Emiel met een versie bezig is en dat jij dat ook ben.
Emiel is mijn idee met tabblad "deelnemers" bezig en jij met competitie en competitie (2)
Is dat correct gezien door mij?

Vraag:
1. is jouw schema gekoppeld aan die van Emiel. Want als ik op "maak wedstrijd" druk in tabblad deelnemers wijzigt er in jouw schema niets. Correct?
2. Mijn idee is dat de indeling van emiel overzichtelijker is waardoor ook andere mensen dan ik het programma in kunnen vullen. Is het een idee om in VS 3 (zie post Emiel zaterdag 3-8 om 23.10uur als leidend te gaan zien. Want hierin heeft emiel de vrije mens met "Vrij" en in het rood aangeduid.
3. hoe kan ik in jouw schema een nieuwe competitie aanmaken

Wat betreft de puntentellen hoeft er weinig ingevuld te worden in de pc omdat we dat handmatig bij de banen doen. Vandaar dat we uiteindelijk een aantal printversie krijgen als tabblad. Alleen de namen moeten hier goed op komen.

@ Cow: ben heel blij met je input maar wil er graag structuur in houden. Hoop dat je dat begrijpt.

Wellicht dat je ook nog naar onderstaande kan kijken. Heb ik gisteren aan je doorgegeven:

Wellicht nog een aanvulling vanuitt het begin van deze post. Daarbij is een splitsing van de teams hetgeen eigenlijk alles in 1 x oplost.

“ Zou jij kunnen kijken of het mogelijk is om de teamindeling uit het tabblad "baanindeling" te splitsen naar het tabblad "uitslagen"
Dus in cel N6 komt 1 naam te staan met in cel P6 de teammaat
In cel R6 de naam van de tegenstander en de teammaat in cel T6”

Dan moet je uiteraard wel vs 1 of 2 erbij pakken.

Wellixht dat jullie hierbij iets kunnen afkijken. zie bestand op 25-7

Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Ben echt benieuwd naar het komende resultaat.
Links of rechts gaat er echt iets moois uitkomen.

tenzij ik mis ben heeft @emields nog niets gedaan voor een betere baanverdeling. Net dat stukje heb ik wel opgepikt en eigenlijk zou mijn gele range even terug opgepikt kunnen worden door de layout van Emields.

bon, eigenlijk vind ik die onderlijning bijna net zo agressief als hoofdletters, deze site werkt op vrijwillige basis, dus, mag het iets beleefder, dank bij voorbaat.
Waar je naar verwijst, die "baanindeling voorbeeld", lijkt me op het eerste zicht ook vrij amateuristisch. Monique komt wel meerdere keren binnen dezelfde ronde voor (10 keer op 6 rondes), mannen en vrouwen verwisselen zo van kolom, de bepaalde rondes heb je 3 byes (vrije), in de andere 4 byes. Als voorbeeld toch niet echt representatief. Dat had je ook al kunnen zien aan de hand van de macro "voorbeeld".
Leidende voorbeelden, pfffff, moet ik daar iets van afkijken, jongens toch.
Dus stel ik voor dat we even pauzeren en pas als we in rustiger water zitten, verder kijken.

Hoi Cow, excuses als ik de verkeerde woorden heb gebruikt.
Zal erop letten

okay, ik had al iets voorbereid en dat stond eigenlijk al grotendeels in de vorig geposte versie, maar nu iets beter uitgelegd en ook wat zaakjes aangepast
* in tabblad "deelnemers" pas je alles aan volgens je toernooi, dus aantal rondes en aantal banen + rondetijden, etc selecteer je in kolom F of ze spelen. Ik ging altijd van "dubbelspel" uit en dat was altijd "M/V", dus bij onvoldoende aantal spelers van een bepaald geslacht en toch voldoende banen, dan worden zoveel mogelijk banen correct geboekt en de overtallige spelers (dus eventueel ook de onpare speler van het kleinste geslacht) als vrij gezet. Stel 11 mannen en 14 vrouwen = 5 volle banen en 1 man + 4 vrouwen vrij.
* is alles aangepast dan klik je op de knop "Maak wedstrijd (Bart)" en dan loopt de macro wel zonder schermaanpassingen gedurende zo'n 3 minuten, enkel linksonder, in de statusbalk kan je de voortgang zo'n beetje volgen.
* na die tijd springt de macro naar tabblad "Optimaliseer" en dat geel bereik is zijn beste oplossing.
In bijgeleverde voorbeeld had ik 9 man + 9 vrouwen en in AI1 kan je lezen dat die oplossing wel 2 keer hetzelfde koppel M/V had en waren er ook 5 wedstrijden waar 2 tegenspelers elkaar ook al eens getroffen hadden. Bon, daar kan later nog verder een boompje over opgezet worden.
* nu klik je op die groene knop bij BP1 'kopieer resultaat" en er wordt een nieuw tabblad aangemaakt, in di voorbeeld werd dat "Competitie(7)" en daar zie je links een tabel die sterk lijkt op wat je wenste en gezien had bij Emields, dus ronde, baan, naam van de 4 spelers en 2 kolommen voor de uitslagen. Daarnaast krijg je een rij met de "vrije" spelers. Eventueel kan die tabel nog aangepast worden als de layout je niet zint.
Daarnaast zie je in AA10 een 2e tabel opduiken, met een overzicht welke baan iedere speler toegewezen krijgt. Vanuit dit schema kan er anders het werkblad "speelschema per speler (print)" (met een macro) ingevuld worden. Zo kan werkblad "Uitslagen print" op gelijkaardige wijze uit de 1e tabel aangemaakt worden.
"Totaal score card", daar ging jij voor zorgen, begreep ik.

Bekijk het anders eens. Het meest storend zal vermoedelijk die 3 minuten zijn waarbij je op een schema moet wachten.
In een volgende post zal ik eventueel dieper ingaan op het tabblad "optimaliseer" zodat je de redenering erachter beter begrijpt.

PS. ik werk met excel365, dus misschien moet ik bepaalde zaken nog aanpassen als je met een oudere versie werkt. (Indien zo, welke versie heb je)

Bijlagen

Hoi Cow,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Een paar vraagjes voor je.

1. je schrijft "Ik ging altijd van "dubbelspel" uit en dat was altijd "M/V", dus bij onvoldoende aantal spelers van een bepaald geslacht en toch voldoende banen, dan worden zoveel mogelijk banen correct geboekt en de overtallige spelers (dus eventueel ook de onpare speler van het kleinste geslacht) als vrij gezet. Stel 11 mannen en 14 vrouwen = 5 volle banen en 1 man + 4 vrouwen vrij."
- houdt dit in dat er dan 5 personen vrij zijn? Het liefst zou ik hebben dat er in bovenstaande voorbeeld maar 1 vrij staat (anders wordt er 1 baan niet gebruikt)
2. je schrijft: nu klik je op die groene knop bij BP1 'kopieer resultaat" en er wordt een nieuw tabblad aangemaakt, in di voorbeeld werd dat "Competitie(7)"
-
is het mogelijk om het naar een bestaand tabblad te kopieren zodat we daaruit standaard kunnen zoeken vanuit andere tabbladen

de rest ga ik van het weekend even bekijken. we werken in de cloud op het werk en dan duurt het langer dan 10 minuten voordat die klaar is met rekenen.

Heb trouwens 2021 versie van excel thuis

hoi Cow,
Zit nu thuis je schema te bekijken. zie er idd goed uit.
Paar opmaakdingetjes:
1. kan je in het nieuwe competitie tabblad thuis 1 + 2 enz, team 1 + 2 enz van maken, uit zou dan team 2 worden

daarnaast nog even naar mijn opmerkingen van vrijdag gekeken. Punt 2 zou voor mij wel heel gemakkelijk zijn. dan kan ik zonder macro's ed gegevens naar een ander blad halen. Dit voor bijv. om het speelschema per persoon te maken. Maar wellicht heb jij daar een invulling voor.

alvast bedankt weer voor het meedenken. Ben benieuwd

P.s. opstellen schema duurde bij mij 409 sec. is zeker acceptabel als alles eruit komt.

het zit nog niet helemaal in je richting, maar het nadert toch ...
De bye's zitten er nog niet bij.
Klik anders eens op de knop "Maak wedstrijd (bart)"
"Totaal score", daar heb ik nog niets mee gedaan, ik dacht dat dat stuk voor jou is.

Bijlagen

Na het verlof ook noch maar eens geprobeerd TS tevreden te stellen. Ik vraag me enkel af hoe hij het in godsnaam met formules er gaat in slagen een rangschikking te maken.

Bijlagen

@emields, 't ging toch over tennis, niet over wielrennen 🤣

@emields: rangschikking doe ik handmatig op het tabblad Totaal Score Card (print) (zie bestand van Cow)
Alleen zou het mooi zijn als de namen van de spelers die meedoen hier automatisch inkomen.

Is het mogelijk om in de totaal score card een "x" te zetten als iemand niet heeft gespeeld? Dit op basis van de indeling

ik zag in tabblad speelschema nog wat andere tekst in de kolom met het rondenummer.

Nog een vraagje: is het mogelijk om de tab: Uitslagen(print) (uit Cow zijn versie) toe te voegen zodat ik deze tijdens het toernooi op kan hangen. Dan kunnen de deelnemers ook kijken met wie een andere deelnemers speelt.

Ik denk dat je een heel eind bent. Helemaal top. Benieuwd naar het vervolg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan