Spontaan uitschakelen, en dan dus niet altijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellece

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2003
Goedenavond, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want dit probleem begint erg vervelend te worden.
Het gebeurt nl de laatste tijd steeds (maar zoals gezegd, niet altijd) dat de computer (windows xp home edition) na opgestart te zijn een paar minuutjes later op zwart springt. De computer moet dan weer aan en uit gezet worden. (en dan loopt hij zo'n blauw scherm door) Daarna doet hij het gewoon en blijft hij het doen (soms de hele dag)..... rarara.

Het heeft niet te maken met een programma wat opgestart wordt, want soms ben ik daar nog niet eens aan toe gekomen. Maar soms ook wel bijv. internet of mail.

Ik heb al veel op het forum gezocht en kwam daar tegen dat het misschien met dubbele of geen actuele drivers te maken zou kunnen hebben, daar heb ik naar gekeken en een paar aanpassingen gedaan (printer verwijderd, die het toch al lang niet deed).
Ik heb ook zoveel mogelijk de computer opgeschoond.

Maar het euvel blijft :(

wie weet een oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken

gr. Ellen

idd

paar jaar oud, maar het probleem treedt dus op voordat de computer warm zou kunnen worden... en na opnieuw opstarten doet ie het wel gewoon en kan dan bijv uren aanstaan zonder problemen. Vandaar dat ik denk (maar ik ben een leek dus) dat het niet met warmte te maken heeft, of zit ik daar in mis?

wat specifieker misschien

paar jaar, is jaar of 3 (of toch al weer 4? weet ik niet zeker)
Het is een pentium 4, 2.4 gHz, 512 ram geheugen.

ik hoor het al ,4 jaar oud ,dus 4 jaar stof gezogen
maak je kast een open en kijk eens bij het koelblok van je processor
zal wel dik onder het stof zitten en word dus te warm
maak voor zichtig met zacht kwastje de boel stof vrij,gebruik je er een stofzuiger bij
dan omdenken dat je niks aan raakt en verkeerde dingen op zuigt

succes

dus toch open maken, dat zal ik mijn man vragen (dus dat duurt even voor dat dat gebeurd is:)) . Overigens is dat al wel eens gebeurd hoor (maar idd niet zo vaak)

We hebben nog nooit xp opnieuw geinstalleerd, zou niet weten hoe dat moet (of ik cd nog ergens heb, volgens mij zat het gewoon al op computer). En waar ik mijn foto's en muziek moet laten. Ik zie zoiets ook echt als laatste optie of denk ik er te zwaar over? En zou je zoiets gewoon af en toe moeten doen???

beiden sowieso bedankt voor het meedenken

Laatst bewerkt:
Volg eerst maar eens de raad van Bertus op, zal inderdaad een stofnest zijn. Zoiets moet je eigenlijk om de paar maanden ff checken.
Ben inderdaad voorzichtig en verwijder de stroomkabel, vervolgens 1 hand aan het stalenframe houden en 1 aan een verwarmingsbuis, zodat er geen statische electriciteit ontstaat. Daarna naar hartelust de boel schoonmaken.

helaas heeft schoonmaken/stofvrij maken niet geholpen. Probleem blijft bestaan.
(overigens zat er idd wel veel stof op/in!)
Nog andere ideeën?

gr. Ellen

Hoi, heb je vraag nog eens gelezen, je zegt dat het beeldscherm zwart wordt. Zitten er lampjes op je monitor. Als de monitor nu zwart wordt veranderd er dan ook de kleur van de lampjes. Als dit 't geval is heb je een probleem met je monitor.
Even nog ter verduideling.
Als de monitor stand by staat brand bij mij een oranje lampje, als de monitor een signaal van de pc krijgt (dus pc aan) kleurt het lampje om naar groen.

Volgens mij blijft het lampje gewoon groen. Pas als ik opnieuw opstart (dus door op zo'n klein knopje te drukken, ik haal geen stroom er af verder) wordt het lampje even oranje om daarna weer groen te worden.
Ik heb ook het idee dat de computer verder gewoon 'bezig blijft' zeg maar, maar ik kan er niets meer mee omdat het scherm zwart is.

Moet trouwens ook opmerken dat het steeds frequenter voorkomt.

En als ik dan opnieuw opstart en dan dat blauwe scherm laat gaan (dus niet op een toets druk) kwamen er de laatste keren ook meldingen over 1e cluster ...

misschien zeg ik dat gewoon bezig blijven niet juist, want het is wel zo dat vaak een fractie van een seconde voor het beeld zwart wordt de muis al niet meer reageert (tegenwoordig denk ik dus al van oh daar gaan we weer....)

Even over dat blauwe scherm, dat krijg je omdat je steeds de computer met de aan uit knop uitzet, en dus niet fatsoenlijk afsluit. Maar ja, dat gaat ook niet omdat je geen beeld hebt.
Let er eens op wat het lampje doet als 't beeld zwart wordt.

nu draait de computer dus al de hele middag zonder problemen :confused:

het probleem ontstaat dus meestal vlak na opstarten....
(en dan de laatste tijd dus een paar keer, gisteravond was ik 3 kwartier bezig voor de computer aan bleef)

zal zo weer eens afsluiten en opnieuw opstarten
Een andere vraag daarbij is :
ook al start ik nog geen programma's, er zijn wel al heel veel processen bezig (als je alt, shift, escape doet en daar dan kijkt). Zou er daar bijv iets tussen zitten wat niet hoort? En hoe/waar zou ik kunnen checken wat evtl weg zou kunnen/moeten?

ik zoek het nu dus even bij dingen die automatisch worden opgestart, dus heb ik msconfig ingegeven.
Daar staat o.a. een blanco regel (bij item voor opstarten staat niets en bij opdracht staat niets, bij locatie staat hetzelfde als op alle andere regels). Iemand enig idee wat dat betekent? Ik neem aan dat ik dit dan uit kan vinken??

Ook weet ik niet wat CameraFixer en tsnpstd3 betekenen, moet ik die aan of uit vinken? (ik heb gezocht op bleepingcomputer.com en daar kennen ze deze 2 niet)

weer bedankt voor het meedenken

groetjes Ellen

Maak eens een afdrukje van al die opstartbestanden.
Afdrukje maak je als volgt Alt -printscr dan paint openen en kiezen voor plakken, bestand opslaan als jpg file. en middels een nieuw bericht invoegen (paperclipje gebruiken)

zie bijlagen

inmiddels heb ik alle vinkjes weer aanstaan, ik kreeg nl steeds een melding over het hulpprogramma en de wijzigingen die ik had aangebracht. toen heb ik normale opstartprocedure weer aangegeven.....

ondertussen gaat het spontane op zwart springen gewoon door :((

Bijlagen

• boven.JPG
    boven.JPG
    68,5 KB · Weergaven: 18
  • midden.JPG
    midden.JPG
    65,3 KB · Weergaven: 24
  • onder.JPG
    onder.JPG
    60,2 KB · Weergaven: 15
Wat een hoop rotzooi. Wat je kunt doen is gewoon alles uitschakelen, je krijgt dan inderdaad dat schermpje. Hierin kun je aangeven dat je 't voorlopig zo wilt houden. Als je dan nog een zwart scherm krijgt dan ligt t 'hier ook niet aan. Tja en dan zou ik je toch adviseren om eens alles er opnieuw op te zetten.

maar dus wel die automatische opstart dingen eerst even uit zetten??

ga ik doen

wordt vervolgd....

bedankt voor je tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan