Spraak naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justin1

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2010
Bestaat er een programma dat van audio een tekst kan maken? Ik zie bijvoorbeeld op internet iemand een speech geven, maar ik wil die speech graag op schrift hebben. Kan dit, of is de techniek van spraakherkenning nog niet zo ver?

Bedankt.

Beste Justin1,
Helaas is de spraakherkenning nog niet zo ver en kan alleen inidividuele stemmen herkennen die een spraakprofiel hebben aangemaakt in de software. Op dit moment is het alleen mogelijk om eigen opgenomen dictaat, bijvoorbeeld via een digitale dicteerrecorder ingesproken, automatisch uit te laten typen door de spraaksoftware Dragon NaturallySpeaking Premium of Professional 11.
Vriendelijke groeten,
Denise Witjas

Hoi Denise,

Bedankt voor je antwoord. Wel jammer dat het niet kan. Misschien ooit in de toekomst.

Ik zal het onderwerp maar direct sluiten.

het kan wel

het kan wel met DNS 11 preferred... die neemt ook op van een bandje...dus laat een bandje lopen en laat hem afspelen via DNS
ik heb dat een keer gedaan en het ging prima

grts

Beste Frieke,
Interessant.
Echter, Dragon 11 Premium (Preferred was het tot en met versie 10) werkt niet met analoge dictaten. Een bandje is analoog, hoe kan je deze laten afspelen via de computer?
Dan heb ik toch nog wat vraagjes:
- Was het je eigen stem op het bandje?
- Was er een spraakprofiel aangemaakt van deze stem?
- Hoeveel fouten heeft Dragon in de tekst gemaakt?

Ik ben heel benieuwd naar je antwoord.
Vriendelijke groeten,
Denise Witjas

Laatst bewerkt:
bandje...???? nee

Nee je kunt niet zomaar opnemen en laten afspelen van een bandje... je hebt een voicerecorder nodig die met DNS samenwerkt. Foutje van mij dus om het een bandje te noemen....er komt geen bandje meer aan te pas...

Als ik opneem, en hem aansluit op de pc kan DSN11premium (bedankt) hem opschrijven. Dan heeft ie mijn profiel en fouten: nauwelijks....

Als ik opneem zeg maar van de televisie dan pakt ie ook mijn profiel (dat is het enige dat erin staat) maar je zou eerst een voicerecorder profiel kunnen maken denk ik...
het is al even geleden, maar het resultaat was toen niet zo best....ik denk dat als ik het nu zou doen, het resultaat beter is. Gewoon omdat ik heel veel met mijn Draakje zoals ik het noem werk.

Wel wil ik nog even opmerken dat het niet zo is dat je aansluit en wat je spreekt komt als tekst goed terecht. Je moet echt oefenen met een Draakje. En zeker namen zijn een groot probleem. Maar die kan je dan altijd laten spellen....

grts

Beste Frieke,

Bedankt voor de uitleg. Het is inderdaad zo dat je eigen dictaat dat is opgenomen op een digitale dicteerrecorder door Dragon kunt laten omzetten naar getypte tekst. Je dient dan wel eerst een speciaal spraakprofiel te maken via de recorder, dat geeft het beste resultaat. Fouten die Dragon maakt, corrigeren via het correctievenster en zo alleen kan je de herkenning opbouwen. Neem dat maar van mij aan, ik werk al 25 jaar met Dragon. Als je nog iets wilt weten, hoor ik het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan