• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spreidingsgrafiek met 3 variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robmetz

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2006
Hallo,

ik wilde vragen of iemand weet hoe ik een volgende grafiek kan maken.

De gegevens voor de grafiek staan in Kolom A, B, C
Ik wil dat kolom A en B de liging van het punt bepaald en dat C de naam van het punt is.

Vb

lengte / gewicht / Naam persoon

uitwerking de x,y van het punt wordt bepaald door het gewicht en de lengte van een persoon. Door op het punt te gaan staan zou ik graag willen zien wie het betreft. Hoe kan ik zo'n grafiek maken. (het aantal rijen (personen) > 500 )

Alvast bedankt,
Gr
Rob

Dag Rob

Zie bijlage.

Maak een gewone scatter graph (spreidingsgrafiek) met lengte op een as en gewicht op de andere as. De labels (namen) kan je toevoegen met een handige add-in van Rob Bovey: XY chart labeler (die je trouwens voor alle soorten grafieken kan gebruiken). Ga naar http://www.appspro.com/Utilities/ChartLabeler.htm en installeer de add-in. Je krijgt dan bij Extra van onder een nieuwe optie: XY chart labels. De rest wijst zichzelf uit, maar indien problemen, vraag maar.

Bijlagen

Wigi zei:
Dag Rob

Zie bijlage.

Maak een gewone scatter graph (spreidingsgrafiek) met lengte op een as en gewicht op de andere as. De labels (namen) kan je toevoegen met een handige add-in van Rob Bovey: XY chart labeler (die je trouwens voor alle soorten grafieken kan gebruiken). Ga naar http://www.appspro.com/Utilities/ChartLabeler.htm en installeer de add-in. Je krijgt dan bij Extra van onder een nieuwe optie: XY chart labels. De rest wijst zichzelf uit, maar indien problemen, vraag maar.

Hallo Wigi,

dank voor de reactie,
ik heb het getest en het lijkt te werken. Nu is mijn vraag alleen kan ik deze labels verbergen en slechts zichtbaar maken indien ik op het punt sta?

Gr
Rob

Dat denk ik niet, maar ik zal het straks eens proberen.

Wigi zei:
Dat denk ik niet, maar ik zal het straks eens proberen.

Oke superbedankt, mocht je andere alternatieven hebben dan hoor ik het ook graag van je.
Het is zo dat ik de coordinaten van het punt ook verborgen heb.
Wat mij betreft mag het punt worden weergegeven als (lengte;gewicht;naam) of
Naam persoon weergeven bij het staan op de punt.

Alvast bedankt,

Gr
Rob

Robmetz zei:
Het is zo dat ik de coordinaten van het punt ook verborgen heb.

Bedoel je dat de infotekst (het gele tekstje) niet meer verschijnt?

Hoe heb je dat gedaan? Dat kan misschien nuttig zijn om de labels ook te verbergen.

Wigi zei:
Bedoel je dat de infotekst (het gele tekstje) niet meer verschijnt?

Hoe heb je dat gedaan? Dat kan misschien nuttig zijn om de labels ook te verbergen.

Ja dat bedoel ik.

op een of ander manier doet hij de naam nu niet daarin meenemen.
Bij Optiek grafiek, kun je labels bevat X, Y niet aanvinken. Dan verschijnen de coordinaten alleen als je op het punt zelf staat.

Dus nu wil jij dat er standaard niets bij de punten staat, en wanneer je met de muis een punt aanwijst dat dan een gele infotekst komt met enkel de naam van de persoon? Klopt dit?

Wigi zei:
Dus nu wil jij dat er standaard niets bij de punten staat, en wanneer je met de muis een punt aanwijst dat dan een gele infotekst komt met enkel de naam van de persoon? Klopt dit?

Het zou mooi zijn als er inderdaad standaard niets staat. (het zijn immers 3000 punten en de hele grafiek staat vol met letters nu.)

Het mooiste zou zijn dat : indien ik op het punt ga staan alledrie de variabele zichtbaar worden. Mocht dit niet kunnen dan alleen de naam, ipv alleen de coordinaten.

Denk je dat dit mogelijk is.

Zelf zou ik het niet 100% zeker weten, maar als Andy Pope die links voorstelt dan werken ze normaal gezien. Ik heb helaas nu geen tijd om er mee bezig te zijn. Hopelijk in de komende dagen.

Wigi zei:
Zelf zou ik het niet 100% zeker weten, maar als Andy Pope die links voorstelt dan werken ze normaal gezien. Ik heb helaas nu geen tijd om er mee bezig te zijn. Hopelijk in de komende dagen.

Oke hartelijk dank tot dusver.

Mocht je een oplossing hebben dan hoor ik het graag van je.

Gr
Robbie

PS ik begrijp het verhaal van Andy Pope niet helemaal, misschien dat het wel werkt, maar mij lukt het momenteel niet.

Toch nog een gaatje gevonden in de agenda...

Download "The compressed (zipped) file" op de homepage van Tushar Mehta:

http://tushar-mehta.com/excel/software/chart_hover_label/index.html

Open het .xla bestand. Er komt in Excel een extra menuoptie: TM van Tushar Mehta.

Selecteer de grafiek en zet de labels. Die maak je zo. In D2 zet je (of een variatie hiervan):

=C2&" - "&A2&" - "&B2

Voer door naar beneden zo lang als nodig.

Dit zijn dus de labels: D2 : D4 als bereik.

Dan nog TM > Datalabels on hover > Set hover en je bent klaar. Minpunten zijn dat de labels nog wel zichtbaar zijn in het klein en dat de infotekst ook zal verschijnen. Maar dit kan ik niet verhelpen.

Wigi

Wigi zei:
Toch nog een gaatje gevonden in de agenda...

Download "The compressed (zipped) file" op de homepage van Tushar Mehta:

http://tushar-mehta.com/excel/software/chart_hover_label/index.html

Open het .xla bestand. Er komt in Excel een extra menuoptie: TM van Tushar Mehta.

Selecteer de grafiek en zet de labels. Die maak je zo. In D2 zet je (of een variatie hiervan):

=C2&" - "&A2&" - "&B2

Voer door naar beneden zo lang als nodig.

Dit zijn dus de labels: D2 : D4 als bereik.

Dan nog TM > Datalabels on hover > Set hover en je bent klaar. Minpunten zijn dat de labels nog wel zichtbaar zijn in het klein en dat de infotekst ook zal verschijnen. Maar dit kan ik niet verhelpen.

Wigi

Wigi,

Hartstikke bedankt voor alle reacties!
Ik ben er weer 99 % mee geholpen. Het verhaal van Andy had ik inmiddels toegepast en inderdaad de labels zijn nog "minimaal zichtbaar". Mocht je ooit een manier vinden om ze voor 100% weg te poetsen hoor ik het graag van je. Tot dan laat ik het zo!

Nogmaals dank!

Gr
Robbie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan