Spry deelvenster en ankers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ashrama

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 nov 2009
Hallo allemaal

Op mijn site wil ik een "sitemap" plaatsen waarmee de bezoeker direct naar een anker kan.
Maw. een bepaalde vraag of keyword komt in dit gedeelte en de koppeling brengt hem naar het juiste gedeelte van dezelfde of andere pagina.

Het plaatsen van ankers is het probleem niet.
Wel het laten werken ervan, de ankers staan nl. in een deelvenster en ik krijg het niet voor elkaar, de koppeling wordt als verbroken gezien.

De koppelingen die ik geprobeerd heb zijn site#ankernaam, #ankernaam, www.urlsite/site#ankernaam zowel met als zonder html en in _blank en de rest.
Niks werkt.

Wie weet raad?

Werk met CS3

Hoi Ashrama,
Deelvenster = frames, en dat levert (bijna) altijd problemen op bij verwijzingen. Ik doe daarom niet zo aan frames (php + css werkt soepeler); maar ik denk dat het zonder javascript niet kan lukken.
Als je eenmaal de goede pagina kan openen, zal het erachter zetten van het anker voor het scrollen in die pagina geen probleem meer zijn. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi Ashrama,
Deelvenster = frames, en dat levert (bijna) altijd problemen op bij verwijzingen. Ik doe daarom niet zo aan frames (php + css werkt soepeler); maar ik denk dat het zonder javascript niet kan lukken.

Dank je wel voor je antwoord.
Ik begrijp niet echt hoe ik de koppeling met java naar het betreffende deelvenster kan sturen.
De voorbeelden zijn me wel duidelijk alleen mijn pagina is anders opgebouwd volgens mij.
Maar ik kan dat verkeerd zien, ik zal je de link geven.
www.ashrama.nl
Waar het om gat is alle pagina's in een standaard "voorwoord" deelvenster geopend worden maar ik een anker wil generen die vanuit het "voorwoord" deelvenster een tabblad (ander deelvenster) moet openen, zowel voor dezelfde pagina als naar een andere pagina.
Probleem zit hem in dat ik geen "doelbestemming" in tabbedpanel kan maken

Marjan

Ja, ik zie het probleem. - En het zit inderdaad toch weer anders in elkaar dan ik dacht.
  • Er worden geen "echte deelvensters" (in een frame) opgeroepen, maar het is een tabbladen-constructie waarbij de tabbladen met javascript op een pagina zelf worden geopend (als je op een knop van het horizontale submenu klikt).
  • Eigenlijk zitten op de pagina's alle onderdelen van de submenu's er al in (je ziet ze ook in de broncode staan) - ze worden per onderdeel alleen aan & uit gezet via het script.
Dat betekent dat het "van buiten af" (vanaf een andere pagina) vrijwel onmogelijk is om een deelpagina (tabblad) in een andere pagina te openen. Want je kan niet van tevoren in het javascript van de nieuwe pagina komen, en de nieuwe pagina begint altijd met het eerste tabblad. :confused:
  • Als een pagina uitgezet wordt, kunnen script-variabelen normaal gesproken niet aan een javascript in de volgende pagina worden doorgegeven.
Dat is het nadeel van al die makkelijke handigheidjes die Dreamweaver en andere "gebruikersvriendelijke" webbouw-programma's er soms in stoppen.
De enige oplossing in de huidige constructie zou denk ik zijn: ingrijpen in het javascript van SpryTabbedPanels.js, en daar een functie in zetten die een speciaal "cookie" kan maken en ophalen.
  • Gegevens over het te openen tabblad worden dan in een "cookie" gezet - een klein bestandje dat door de bezoeker (automatisch) wordt gedownload.
  • Dit cookie blijft overwinteren, ook als een pagina uitgezet wordt.
  • De nieuwe pagina haalt het cookie met de script-gegevens op. En dan kunnen ze in de nieuwe pagina gebruikt worden om het juiste tabblad te openen.
Dat is dus nogal een gedoe. En het Spry-script heeft zo'n 370 coderegels, waar het tussen geflanst zou moeten worden (vraag mij niet hoe! - dat gaat me helaas boven de pet). Wat ik wel weet: als je met javascript wilt switchen tussen het aan/uit zetten van de zichtbaarheid van een pagina-onderdeel, dan kan dat een stuk minder ingewikkeld!

En zonder cookies? Dan zou je de huidige constructie met de SpryTabbedPanels moeten verlaten, denk ik. Dan moet je van elk tabblad-gedeelte een aparte webpagina maken (met wel steeds hetzelfde sjabloon per serie tabbladen die in het submenu staat). En dan is doorlinken naar een anker in een andere pagina geen enkel probleem.

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Dank je wel.

Je bevestigt wat ik ook vermoede.
Of een heel gedoe met cookies of een serie pagina's waar de indexering niet vrolijk van word :).

Ik heb juist opzettelijk gekozen voor deelvensters om de inhoud zo kort mogelijk te maken.
Voorkomen van eindeloos moeten scrollen.

Ik zal dus iets moeten gaan verzinnen in de vorm van een sitemap die gerelateerd word aan de termen die op de tabbladen staan.
Dacht aan iets met een inline frame wat opgeroepen of aangeklikt kan worden waar uitleg of kernwoorden instaan.
Probleem is waar ik nu tegen aan loop de directe zichtbaarheid van de zoektermen die via zoeksites mijn pagina activeren.
Veelal staan die zoekwoorden onder tabbladen en ik registreer dat de bounce rate juist op bepaalde woorden hoog is, al is de bounce rate gemiddeld rond de 33 %.

Maar omdat de site in principe geheel informatief is en gericht op de uitleg en oplossingen voor de zoeker heb ik zoiets van wat kan ik aanpassen zodat deze zoekers wel de informatie zien die ze zoeken en daarmee antwoorden krijgen.

Misschien heb jij suggesties?

Marjan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan