SSD cyclic redundency check, is dit te repareren?

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
149
Hallo,

Mijn laptop begon steeds minder te functioneren en dacht ik zet windows er opnieuw op. Voordat ik dat wil doen wil bepaalde zaken back-uppen op een externe harddisk van Transcend. Daar zit backup software en als ik bepaalde dirs. wil back-uppen krijg ik de melding "back-uppen failt, redundecy check error detected..."

Als ik bepaalde directories met video bestanden (.mts) probeer over te zetten mislukt omdat het bestand na 56% niet 'gelezen\gekopieerd kan worden.

Ook treedt er regelmatiger een blauw scherm op als ik dit probeer te kopiëren om dan uiteindelijk opnieuw op te starten en in de BIOS terecht te komen.

Is een cyclic redundency te repareren? En wat is er goeie tooling voor?
De windows CHKDSK, heeft al gedraaid, maar heeft niets opgelost.
 
Hoe heb je chkdsk gebruikt?
 
Dank voor de reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet goed weet.
Ik had er een stick in zitten met windows pro. Ik was van plan die te installeren als het back-uppen klaar\gelukt was.
Het duurde mij te lang, ben weg gelopen. Het back-uppen is weer gecrasht en blijkbaar is de laptop opnieuw opgestart. Toen ik er weer bij kwam was de check disk gestart, althans dan lopen er volgens mij meerdere runs per disk. Het zwart\wit scherm toont iets van zoveel %, en dan zie sector voor sector langs komen.

Maar ik begrijp uit de vraag dat er meerdere opties zijn.

Overigens het is een SSD en ik meen mij te herinneren dat het voor de SSD niet zo goed is om die regelmatig te herschikken of ... 'Vroeger' had je ook van die tooltjes om de schijf opnieuw te 'schikken', voor de performance zodat 'blokken' weer aangesloten liggen, maar dat dit niet aangeraden werd voor SSS's
 
Bij een SSD moet je > Optimaliseren = Trimmen.
Schijven optimaliseren
Schijven defragmenteren en optimaliseren (SSD's).
- Ga naar > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ > Station
- Kies > Stations defragmenteren en optimaliseren
- Kies > Gewenste optie

Alternatieve werkwijze:
- Open > Deze computer > klik op de juiste schijf
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Extra
- Kies > Optimaliseren

Voordat ik dat wil doen wil bepaalde zaken back-uppen op een externe harddisk van Transcend.
De back-up software staat op de C-schijf (OS).

Is een cyclic redundency te repareren? En wat is er goeie tooling voor?
Nee.

Die externe (the disk's surface layer) zal vermoedelijk defect en de oorzaak zijn. Kun je nakijken met CrystalDiskInfo. Je kunt een chkdsk /f doen op die schijf en sfc /scannow uitvoeren, echter met redundancy check data error blijft de schijf onbetrouwbaar en onwerkbaar. Dus deze vervangen voor een nieuwe is het beste.

Controleer de gezondheid van schijven en een solid-state drive (SSD)
Ga naar de website https://crystalmark.info. Download en Installeer CrystalDiskInfo. Voer het programma uit, kies de juiste schijf en kijk of er Goed 100% bij de schijf staat.
 
Laatst bewerkt:
een SSD hoef je helemaal niet te "herschikken" of defragmenteren, maak je de boel mee stuk.
Indien TRIM aanstaat hoeft je helemaal zelf niets met een SSD te doen, en v.a. W7 staat die aan.

Deze tool zou je kunnen gebruiken.

Draai die chkdsk met de parameters /b /r.
 
Ik heb eerst het commando:
chkdsk.exe c: /F uitgevoerd
en vervolgens
chkdsk.exe c: /F /R /B /scan

Ik heb mijn bestanden kunnen backuppen en alles lijkt weer stabiel te werken.

Ik heb ook crystalMark vooraf gedraaid en na de CHKDSK, maar ik kan niet de waarde inschatten van de getallen (screenshot).

(Transcend is de externe HDD en die is nieuw, afgelopen vrijdag ontvangen)
 

Bijlagen

  • crystalMark prestaties.jpg
    crystalMark prestaties.jpg
    354,9 KB · Weergaven: 10
Is toch allemaal vreemd. Formattering?
CrystalMark is heel wat anders dan CrystalDiskInfo. De laatste is voor de meting van de "gezondheid". Alsnog CrystalDiskInfo uitvoeren.

(Transcend is de externe HDD en die is nieuw, afgelopen vrijdag ontvangen)
Dit in het vervolg dan iets eerder vermelden.
 
(Transcend is de externe HDD en die is nieuw, afgelopen vrijdag ontvangen)
Dit in het vervolg dan iets eerder vermelden.
(Ok, maar dit staat in de 2e zin toen ik dit draadje begon, maar maakt niet uit.)

Ah, ik heb wel op CrystalDiskInfo gezocht maar ik ben op CrystalMark page gekomen waar deze beide tooltjes staan. Ik heb gewoon de eerste zip versie gedownload in de veronderstelling dat binnen de CrystalMark dan ook iets zou zitten mbt. Diskinfo. Sorry voor de mis communicatie

Maar CrystalDiskInfo heb ik nu ook gedownload en een screenshot gemaakt.
De SSD geeft aan Goed (90%) en de 2e HDD, mechanisch: Waarschuwing.

Maar ook van deze getallen kan ik niet echt de waarde bepalen bv:
UDMA crc error count 100 = huidig 100=slechtste drempel 0. Maar wat geven deze getallen nu aan?
 

Bijlagen

  • CrystalDiskInfo-SSD.jpg
    CrystalDiskInfo-SSD.jpg
    592,1 KB · Weergaven: 29
  • CrystalDiskInfo_HDD.jpg
    CrystalDiskInfo_HDD.jpg
    579,7 KB · Weergaven: 27
Kan het niet volgen. In de 2e zin zeg je dat je een back-up maakt, ik lees niet dat het over een nieuwe schijf gaat. De screenshot van de HHD zegt > Inschakelingen 2899 Bedrijfsuren 14313. Hoe krijg je dat voor elkaar bij een nieuwe schijf?

Heb je de SSD nu getrimd ja of nee? Wel uitvoeren > hoe? Staat in post 4. Die HDD is onbetrouwbaar (zie screenshot) en volgens mij einde verhaal. Nog garantie? Vervangen is het beste.
 
Enne, schijven met een waarschuwing altijd vervangen, dat is het begin van het eind.
Geef uitleg voor de waarschuwing en zeg dan wat er wel moet gebeuren. Geef ook een verklaring wat TS dan toont. Is dat een nieuwe schijf ja of nee?

Mijn ervaring is dat als je dergelijke meldingen krijgt bij het maken van back-ups, je gedoe krijgt dat veel tijd kost en blijft dat de doelschijf onbetrouwbaar is. Maar goed, ik geef een mening en succes verder. Geen concrete antwoorden kosten mij te veel tijd!
 
Het lijkt er op dat die SSD langzaam begint stuk te gaan. Zie "reallocated NAND block count". Dit zijn stukjes geheugen die veiligheidshalve zijn verplaatst naar reserveblokjes. Aan die reserver komt natuurlijk een einde en dan zijn de fouten onherstelbaar.
 
Even alles proberen te beantwoorden:
Dit schreef ik openings bericht: "...Voordat ik dat wil doen wil bepaalde zaken back-uppen op een externe harddisk van Transcend..."
Dus ik wil van mijn C schijf naar deze externe schijf backuppen en ik was in de veronderstelling dat dit duidelijk was.
En die externe Transcend harddisk is nieuw.

  • Ik heb de SSD C-schijf ge- "Optimaliseerd" afgelopen zondag. Ik wist niet van het bestaan ervan!
  • De bedrijfsuren zijn van mijn huidige C schijf resp. D schijf van mijn laptop die ik volgens mij in 2017 aangeschaft heb
  • Ik heb de belangrijke gegevens (bepaalde video's + foto's) van mijn C-schijf kunnen backuppen, nadat ik CHKDSK heb uitgevoerd! Dus missie geslaagd (De overige gegevens staan (zoals code projecten etc.) op de D-schijf)
  • Ik heb een nieuwe Transcend externe HDD aangeschaft om bepaalde zaken te backuppen. Daar zat software bij "TranscendElite".
    Daarmee probeerde ik een directory op de C-schijf te backuppen.
    Echter daarbij kreeg ik foutmelding dat de backup niet lukte vanwege CRC problemen. Dat lag aan de de video's en foto's want ik kon deze ook niet kopiëren met Total commander. Ook vanwege CRC error, klapte er gewoon uit, reboot en kwam in de BIOS terecht.
Ik ga nu zoeken naar een nieuwe SSD '512GB M.2 NVMe™ PCIe® 3.0 SSD' bestellen, zodat ik mijn C-schijf kan vervangen, het wordt steeds instabieler.

Zeker bedankt voor jullie antwoorden en mee denken!
 
Laatst bewerkt:
(Ok, maar dit staat in de 2e zin toen ik dit draadje begon, maar maakt niet uit.)

Ah, ik heb wel op CrystalDiskInfo gezocht maar ik ben op CrystalMark page gekomen waar deze beide tooltjes staan. Ik heb gewoon de eerste zip versie gedownload in de veronderstelling dat binnen de CrystalMark dan ook iets zou zitten mbt. Diskinfo. Sorry voor de mis communicatie

Maar CrystalDiskInfo heb ik nu ook gedownload en een screenshot gemaakt.
De SSD geeft aan Goed (90%) en de 2e HDD, mechanisch: Waarschuwing.

Maar ook van deze getallen kan ik niet echt de waarde bepalen bv:
UDMA crc error count 100 = huidig 100=slechtste drempel 0. Maar wat geven deze getallen nu aan?
Valt me op dat het aantal inschakelingen in verhouding met de draaiuren ontzettend hoog is. Schijf heeft ook maar 1.6 jaar aan draaiuren en nu al kuren. Deze moet zeker vervangen worden en zou gelijk wel voor een merk gaan. Zie mijn andere post waar ik de WD Red of Blue heb aangeraden als alternatief voor de door jou gekozen Intenso en Verbatim.
 
Vraag mij af over welk merk en type notebook het gaat en of er überhaupt een M.2 slot inzit, zo ja, kan er dan een NVMe in of alleen een SATA?
 
Bedankt voor jullie mee denken en hulp!

Sorry het is mijn fout. Je hebt nl. de Asus N580GD en de Asus N580VD.

In de Asus N580GD zit een '512GB M.2 NVMe™ PCIe® 3.0 SSD'.
In de N580VD (mijne dus) zit een '512GB M.2 SATA SSD' en een '1TB SATA 5400RPM 2.5" HDD' ('Toshiba MQ04ABF100')
(Ik vind zojuist nog een mooiere vergelijking van de twee laptops)

Nu ik toch bezig was, heb ik ook chkdsk over mijn D - schijf laten gaan.
Tot mijn grote onsteltenis zitten daar ook allemaal crc errors op.
Ik heb afgelopen vrijdag 's avonds om 22:00 aangezet en hij is er vanochtend rond 10:00 uur 'uitgeklapt'! (zie bijgevoegde log regels)

De 'Toshiba MQ04ABF100' (1T, SATA-600 - 600 volgens specificaties Toshiba, 300 volgens Tweakers!?).
ga ik dan ook maar vervangen voor een Seagate Barracuda.

Ik heb hier nooit aandacht aan geschonken, maar ik vraag mij ook af hoe dit nu 'opeens', dat ik twee schijven heb met deze problemen heb.

----


Ik heb mijn C-schijf afgelopen donderdag vervangen door een Intenso 1Tb, M2.SSD SATA III (6 Gbps) (reading 550MB/s | Writing 500 MB/s -. Ik heb deze vergeleken met de Verbatim. Misschien had ik voor één van de WD's moeten kiezen?

----

Waar ik vanochtend nog wel naar gezocht heb is een externe HDD behuizing met een SATA, SATA II, SATA III en dan een adapter voor M.2 naar USB-c.
Waarom, ik denk dat ik zo al het belangrijke van de 'kapotte' schijven af heb, maar mocht toch nog iets op staan dan kan ik het simpel er alsnog even afhalen zonder dat ik de laptop moet open schroeven)
 

Bijlagen

  • chkDSK d-schijf - logging - helpmij versie.txt
    3,9 KB · Weergaven: 1
Geen touw aan vast te knopen, de C: en D: zijn geen schijven maar logische stations en nergens staat op welke werkelijke hdd die staan.

En al die SSD's werken ipp prima, welk bekend merk dan ook, vaak worden chippies zelf gebruikt van bekende geheugen fabrikanten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan