Ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

lindeman

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2011
Berichten
94
Heb onlangs een ocz vertex3 240gb gekocht.
nadat ik m heb aangesloten en w7 erop heb geinstalleerd werkt die niet zo snel.
mijn gewone hdd's zijn nog sneller bwvs.
Heb ik hem misschien verkeerd geinstalleerd?
Dank voor jullie hulp
 
Ik heb niet zo'n ssd, maar wellicht vind je hier wat info. Lees een beetje onderin. Het zijn slechts tips en het is een handleiding.

Klik
 
Je hebt wel een verse installatie van Windows gedaan en geen kopie van de oude gemaakt? Kijk eens in de BIOS of je daar nog de mogelijkheid hebt om te kiezen tussen IDE en AHCI mode. Kies in dat geval voor AHCI.

Wat snelheid betreft moet er een zeer duidelijk verschil zijn tussen de oude en nieuwe schijf. Heb hier onlangs zelf een SSD geplaatst en Windows starten gaat nu sneller dan het ontwaken uit hibernate.
 
Ik heb m in de bios op ahci gezet, maar mijn gewone hdd start niet op dan, het crasht ofso. dan moet ik 'm telkens terug gaan zetten op ide
Wat doe ik dan verkeerd??

dankjewel
 
Laatst bewerkt:
w8, ter alle duidelijkheid, je hebt een SSD voor een IDE aansluiting...?
Zo ja, dan vraag ik mij af welke gek dit ooit heeft bedacht, want IDE kabels kunnen die snelheid namelijk niet aan, en laat het dus werken als een dood gewone HDD.
Zo nee, Heb je je OS wel direct geinstaleerd op je SSD? en is je SSD wel fatsoenlijk geformateerd?

MVG.

~peanut.

edit*

hmmmja, dacht er even niet logisch over na, bedankt voor de correctie mana.
 
Laatst bewerkt:
@ omgitspeanut. Formatteren is niet nodig op een SSD. Dit zorgt voor onnodig veel schrijfacties, wat een SSD niet ten goede komt. Moet je het toch doen, gebruik dan altijd de ‘quick format’-optie. Zie mijn eerdere klik. Voor de rest ben ik het met je eens. Eigenlijk moet je windows 7 geheel opnieuw installeren.
 
Mijn SSD is fatsoenlijk geformatteerd, maar ze hebben mij gezegt dat ik in de bios het op AHCI moet gaan zetten. (alvorens het formatteren)
Nu is het zo als ik dan mijn pc opstart vanaf mijn HDD (dus niet mijn SSD) dan start die niet op, omdat het in de bios nog op AHCI staat.
Ik vind mn SSD niet zo snel gaan, het start even snel op als mijn gewone HDD
 
Laatst bewerkt:
Ok. Even resumeren.
-Als je gewone HD in de stand IDE is geïnstalleerd dan zal dit inderdaad niet werken onder AHCI, maar dat is geen probleem want je wilt starten vanaf de SSD, neem ik aan.

-Zet de BIOS in AHCI stand en sluit de SSD aan. Daarna Windows installeren.

-Zit er aan je SSD een brde plaate kabel (van een centimer of 3 breed) of is dit een dun kabeltje? In het geval van de brede kabel kun je stoppen met zoeken en zal je SSD nooit snel gaan werken.
 
Het zijn identiek dezelfde kabels waarmee mn andere HDD's zijn aangeslote?
 
Ja maar zijn ze nou plat en breed of niet? Maakt namelijk een cruciaal verschil.
 
@RogerS: een ocz vertex3 met een ide aansluiting????? zoek daar eens een plaatje van op voor mij?? volgens mij bestaat er geen ssd met ide.
 
Die hoef ik niet te zoeken, want bestaan niet. Maar er bestaan wel van die leuke opzetstukjes om van SATA naar IDE (en andersom) te gaan. Ik wou even dubbelchecken of er niet zoiets aan de hand is. Of jij moet een andere logische verklaring hebben voor de lage snelheid.
 
ik vond het al zo raar:d maar zoals ik het lees lijkt het alsof TS nu een dualboot heeft. Of vergis ik me nu?
 
Ik heb altijd 2 HDD's in mijn pc gehad, en die staan op IDE. Nu heb ik een SSD erbij ingestoken en in de bios op AHCI gezet. Nu start mijn gewone HDD niet op(waar mijn OS op staat) Ik moet het dan terug gaan zetten op IDE.
Is het niet mogelijk om de HDD's op IDE te laten en de SSD op AHCI?
 
We proberen hier te helpen dus geef eens antwoord op mijn vraag. Welke kabel hangt er aan je SSD. BREED of SMAL????????


Je kunt maar 1 keuze maken. Dus het wordt ide OF ahci. Betekent effectief een herinstallatie van je bestaande schijf. Maar eerst eens antwoord op mijn vorige vraag, want daar hangt vanaf hoe we je verder kunnen helpen.
 
Zoals ik al zei gewone kabels, weet ik veel wat de benamingen ervan zijn. SATA kabel en de stroom ervan. Zoek eens op google wat een sata kabel is. dan krijg je te zien welke kabel het is. :)
 
Ik weet niet met welke kabel je een HDD of SSD nog kan aansluiten. buiten een 10tal jaren geleden, die zagen er wat anderser uit.
 
Ja dat kopt, maar we maken de raarste dingen hier mee. Komt ook omdat ik geen enkele zinnige verklaring kan vinden waarom je SSD zo langzaam zou zijn. Het is namelijk niet dat je veel fout kunt doen ermee. De enige mogelijkheid die ik kon bedenken was dat je via zo'n opzetstukje je SSD aan een ouderwetse IDE aansluiting had gehangen. En omdat wij niet kunnen meekijken wou ik even uitsluiten dat dit het geval was.

Nu we hebben vastgesteld dat het dit niet is en waarschijnlijk ook niet aan de IDE mode ligt, moeten we iets anders verzinnen. Ik ben eerlijk gezegd een beetje door mijn opties en ideeën heen. Zal er nog eens over nadenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan