Ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het enige wat ik nog kan bedenken vanaf welke schijf start je OS op? De ssd of de hdd.
 
Weet iemand misschien of het mogelijk is de 2 HDD's in raid 0 te zetten en de SSD in AHCI?
zo ja, hoe zou ik dit kunnen doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp allemaal!!
 
Dat ligt er aan of je moederbord raid ondersteunt. Zo niet, dan moet je een raid-controller aanschaffen.

Maar staat je OS(besturingssysteem) nu op je ssd of je hdd?????
 
Op beide.
Ik zie in de bios dat ik de optie raid heb. Zou je me nu wat verder kunnen helpen?
dankjewel!!
 
Zijn die twee HDD's even groot?

LET OP, als je onderstaande uitvoert ben je alle data op je twee HDD's kwijt. Dus eerst een back-up maken.
Zo ja, dan kun je er een raid van maken.
Zet raid aan in je bios. Daarna start je opnieuw op. Waarschijnlijk moet je een toetscombinatie gebruiken om de raid te kunnen instellen.
Dit is voor dat windows opstart.
Stel daar je raid in. Dat wijst zich allemaal vanzelf, goed lezen.
Daarna moet je windows opnieuw installeren.

Wil je daarna je ssd als opstart gebruiken, zet die dan als eerste boot. Windows staat daar dan nog op.
 
Ja ze hebben alletwee een grootte van 500gb.
Dan zal ik morgen is zien wat ik er aan ga doen.
dankjewel
 
Hoe snel is snel/langzaam? Kunt u wat getallen geven in MB's per seconde voor lezen en schrijven.
En ook: hoeveel tijd kost het om de PC te starten en dat dan opgesplitst in de PC zelf (de opstarttijd totdat het Windows logo verschijnt) en de Windows opstarttijd (vanaf het Windows logo t/m volledig operationeel).

Volgende vraag: hoeveel vrije ruimte zit er nog op die SSD? Als dat minder dan 30% is is dat de verklaring dat ie traag is.
 
Het heeft niks met de ssd te maken, ik denk dat ik gewoon teveel had verwacht van de ssd.
maar wat zou volgens jullie de beste optie kunnen zijn voor mn ssd en 2 hdd's? Op AHCI, IDE, RAID? en zou ik ze kunne combineren.
Ik weet echt niet meer hoe ik het zou kunnen doen.
 
Je kunt gewoon van de ssd opstarten en dan de twee hdd's als opslag gebruiken. Maar dan moet je wel je windows van je hdd afgooien. Ik denk dat daar ook je probleem zit.
Maak eerst een backup van je bestanden.
Zet alles op AHCI.
Installeer windows opnieuw op je ssd.

Ik denk dat je dan een stuk sneller opstart.

Je zou de twee hdd's nog in raid kunnen zetten maar gebruik dan raid 1. Op die manier heb je dan 1 schijf van 500Gb voor je data. De schijven staan dan in 'mirror'. Je krijgt dan twee indentieke schijven. Als er dan 1 crashed heb je daarna altijd de andere nog waar je data opstaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou liever raid 0 willen gebruiken. Mijn backups bewaar ik op mn externe hdd. het probleem bij mij is, is dat ik de optie raid en ahci niet kan combineren.
Zet ik het op ahci worden mn 2hdd's en ssd op ahci gezet, hetzelfde geldt voor RAID en IDE.
Ik heb juist een RAID controller gekocht, ik wil dan mn 2 HDD's op raid 0 zetten en mn ssd moet dan op AHCI blijven.
Zou dit moeten lukken?

Hier speedtest van mn ssd, de schrijf en leessnelheid zouden toch wat sneller moeten zijn.
jaa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je snelheid valt nogal mee. Die dezelfde test eens op je hdd, dan zal je een groot verschil zien. Hou er rekening mee dat de snelheid die de fabrikant opgeeft onder ideale omstandigheden is, dat haal je thuis niet. De snelheid van je moederbord speelt ook nog een rol.
Het grootste verschil merk je met het opstarten van programma's die op de ssd staan geinstalleert.(mits daar ook je os staat)

Maar je kunt gewoon in je bios raid aanzetten, vervolgens je raid0-opstelling maken (met je twee hdd's).
Daarna installeer je windows op je ssd, die dan dus niet in raid hangt.
Dan hoef je ook niet te letten op AHCI of IDE.(tenminste bij jou dan, ik kan wel de satamode op AHCI zetten en evengoed raid aanzetten)
 
Laatst bewerkt:
raid controller voor niks gekocht, heb ze op raid0 kunnen zetten gewoon hier in windows...
wat betreft de snelheid van mn ssd, de schrijf en leessnelheid zijn 500/550mb/s, dit ligt toch een pak hoger
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan