ssh

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolkil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2010
ik heb een vraag over ssh. ik wil mijn server via dat kunnen afsluiten. en dan weer kunnen opstarten via wol. dat opstarten via wol is later van zorg nu wil ik eerst ssh werkend krijgen. als ik namenlijk inlog via ssh en ik wil afsluiten met "shutdown -p" dan krijg ik "permission denied". nu weet ik dat in ubuntu je dit op kan lossen door er sudo voor te zetten en dan je wachtwoord. maar nu gebruik ik freenas wat gebaseerd is op freebsd. is er ook een "sudo" comando achtig iets voor dat?

Heb je al geprobeerd om gewoon "SU" te gebruiken. Hoewel je normaal ook als root in kunt loggen met SSH (mogelijk afgeschermd in freeneas)

Laatst bewerkt:
Als je dan toch: "init 0" geeft, dan kun je net zo goed: "shutdown -h now" typen ..

als ik shutdown -(letter) geef krijg ik permission denied.
heb su ook geprobeerd maar krijg als antwoord:
of zoiets maar was in iedergeval iets met sorry wel vraagt ie om een wachtwoord heb admin wachtwoord en eigen wachtwoord geprobeerd werkt allebei niet.

init 0 zal ik morgen eens proberen. jullie horen morgen het antwoord!

Laatst bewerkt:
init 0 kan niet werken als je geen root rechten hebt (net als shutdown) Inloggen als root zou moeten werken op Freenas. Als je inlogt als gebruiker met minder rechten, kun je met su - root worden. (let op het - teken erachter, onder Debian/Ubuntu niet nodig maar bij veel andere distro's wel vereist)

Voor de zekerheid, je hebt in de gui wel "allow root login" aangevinkt bij SSH? anders gaat het niet lukken.

dit is wat ik krijg bij allebei. (welk wachtwoord heeft su standaart? zelfde als admin wachtwoord?)
Knipsel.PNG

inloggen als admin werkt trouwens ook niet dat geeft deze eror
Knipsel2.PNG

ik zit nu op het scherm van de server zelf te kijken.
en daar komen de hele tijd het zinnetje
sep 12 XX:XX:XX freenas sshd
Code:
 login_getclass: unknown class root.[/QUOTE]
die xjes is de tijd.

als ik de poort verander of dicht gooi stopt het dus das opgelost.(voor nu)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan