Stamboom

Status
Niet open voor verdere reacties.

baws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
1.258
Hallo,

Graag wil ik een stamboom bijhouden.

deze stamboom moet uit minstens 4 generaties bestaan.
Kan iemand een beginnetje maken voor mij in access.
ik wil vooral weten hoe ik een zoon/dochter aan een vader kan koppelen.

mvg
 
Tsja als je het wiel opnieuw wil uitvinden is het leuk om je eens te verdiepen in de theorie en de werking van het wiel.
Je maakt linkjes - uiteraard - maar hoe je die linkjes in welk geval wil tonen is helemaal aan jou om te beslissen.
Bekijk MyHeritage (web-based) of beter Aldfaer (database op pc) eens en kijk of je daar hints uit kunt halen!
 
Een auto bestaat ook al, dat wil niet zeggen dat je hem niet zelf kan maken.
 
Een auto bestaat ook al, dat wil niet zeggen dat je hem niet zelf kan maken.

dat klopt helemaal, maar dan moet je wel alle onderdelen kopen, maar je vroeg of we je op weg konden helpen en deze lijst kost niks.;)
 
Ondertussen is TS nog niet heel veel opgeschoten met een database oplossing. Dus laten we ons daar eens op concentreren... En wel als eerste op het belangrijkste probleem waar je tegen aan gaat lopen: het in maken van de familierelaties.
Personen aan elkaar koppelen is op zich niet zo moeilijk te doen in een personen tabel. Je begint bijvoorbeeld met het invoeren van de ouders, die je aan elkaar koppelt als partners. Kinderen van die ouders neem je op als volgende records in dezelfde tabel. Hoe weet je wie de ouders zijn? Simpel: in extra velden (Ouder1 en Ouder2) verwijs je naar de recordnummers van resp. de vader en de moeder. Krijgen de kinderen weer kinderen, dan doe je hetzelfde, met een verwijzing naar de ouders, waarvan je de partner van het kind uiteraard ook ondertussen hebt ingevoerd in de tabel, en hebt gekoppeld aan het betreffende kind. Op die manier kun je oneindig doorbreien, door steeds weer nieuwe personen toe te voegen, en in de oudervelden aan te geven wie de respectievelijke ouders zijn.
Wil je de andere kant op gaan, dan werkt dat eigenlijk op dezelfde manier: in eerste instantie heb je de 'oerouders' bepaald, want dat zijn de personen waarvan je geen ouderdetails hebt. Zodra je iemand hebt gevonden, kun je die persoon op de normale manier toevoegen. Omdat je van die persoon nog geen ouders hebt, is die persoon automatisch de stamvader van de familietak. De oorspronkelijke 'oervader', waarvan je dus net de ouders hebt ingevoerd, kun je nu koppelen aan de nieuwe ouderrecords, en op die manier bouw je de stamboom verder uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan