Start niet meer op - foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Druppel

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2003
Ola,

sinds een week doet mijn laptop een beetje vreemd. In het begin was hij gewoonweg traag, maar nu wil hij niet meer opstarten. Ik draai Windows XP op de laptop. De foutmelding bevindt zich in het scherm met

Broadcom Unid, PXE-2.1 (build 082) v2.0.5
Copyright (c) 2000-2003 Broadcom Corporation
Copyright (c) 1997-2000 Intel Corporation
All rights reserved

vervolgesn komt (volgens mij standaard) tekst
Intel Base0Code, PXE-2.1 (build 082j)
Copyright 9c) 1997-2000 INtel Corporation
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE0MOF: Exiting Broadcom PXE ROM.
Operating System not found

Vervolgens doet het systeem niets meer en blijft de cursor knipperen. Wanneer ik enter druk, begint het gehele riedeltje opnieuw.

Weet iemand waar dit aan kan liggen, en misschien belangrijker, hoe ik dit kan oplossen? Er staan namelijk voor mij nog belangrijke gegevens op, die ik sowieso graag terug zou willen.

Alvast hartelijk bedankt voor de gedane moeite, en een fijne zondag!

Gr. Frank

O.a. dit vond ik.

Daarnaast las ik op het grote w w w dat het óók een algemene fout betreft en dat het van toepassing kan zijn op een heleboel hardware in de laptop.

Super, dank je wel voor de snelle reactie!

Ik weet zelf niet zoveel van computers, maar weet wel dat de bios gevaarlijke dingen zijn om in te werken. En de volgorde van opstarten gaat een beetje boven mijn pet. Nu snap ik het voorgaande niet helemaal. Het lag aan zijn cdrom drive..?

die is bij mij de afgelopen tijd niet veranderd. Wel heb ik draadloos internet geinstalleerd (intern wireless), waarna de problemen eigenlijk een beetje begonnen. De laptop is niet nieuw en gaat eigenlijk al jaren goed mee.

Enig idee hoe ik dit precies kan oplossen, aangezien ik liever niet zonder juiste aanwijzingen in de bios dingen wil veranderen.

Thnx!!!

gr. Frank

De opstartvolgorde in het bios kun je redelijk veilig veranderen zonder dat er verder enge gevolgen zijn. Ik betwijfel echter of daar je probleem zit.
Zoals je in je vervolgbericht beschrijft zijn de problemen ontstaan na de installatie van het draadloos gebeuren. Misschien zou je de installatie van zowel de hard- alsmede de software eens ongedaan moeten maken. Dan weet je min of meer zéker waar het probleem zit en kun je daarvandaan een oplossing gaan zoeken?

goed idee!
....Maar hoe doe ik dat? I windows weet ik vanzelfsprekend wel hoe de software te verwijderen, maar probeem is dat ikwindows niet in kan, en wil wel graag alle gegevens bewaren. Zou niet weten waar ik moet beginnen...

heb nav jouw antwoord ook gegoogled, maar kom diverse antwoorden tegen. De een heeft aan zijn cdrom schuif fysiek lopen trekken, en vervolgens ok. De ander heeft windows via cd opgestart en vervolgens ok, en de derde heeft idd in de bios de opstartvolgorde aangepast.

Enig idee hoe ik die software er weer afhaal zonder dat ik hem opgestart krijg? Dank!!!

Machine uitzetten, daarna powerbutton indrukken en onmiddellijk beginnen met het indrukken van de F8 toets. (blijven indrukken, 3x per seconde of zo) Deze in blijven drukken totdat je in de veilige modus komt.

helaas, dat werk niet, hij start ook niet in veilige modus op Krijg hetzelfde scherm, met dezelfde foutmelding.

Kwam dit tegen op het internet (onderdeel uit forumdiscussie op ' de site van tvprogramma kassa' , kan het hier mogelijk aan liggen?
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=620&qid=178582

Packard Hell! Ik denk dat u destijds om deze zelfde melding werd belazerd. Vorig jaar had ik het zelfde probleem na een BIOS-update. Bleek om een 'set up-instelling' (harde schijven 0 & 1) in de 'integrated periphials' te gaan wat op 'enable' stond, welke 'disabled resp. auto' gezet diende te worden. Weer opstarten, en uw 'Realtek ...' verdwijnt, u kunt weer naar hartelust werken op uw notebook. Scheelt weer ca. € 300,--!!! Aan het antwoord van de helpdesk Packard Hell (à € 0,45 per minuut) had (hebt) u totaal niets aan, deze zeggen gelijk al dat de harddisk kapot is, dan wel het moederbord. Succes er mee!

Kan!

Dan de machine aanzetten en het bios proberen te benaderen. Dit kan, afhankelijk van de soort bios, met een van de volgende toetsen:

Del
Esc
F1

of één van de andere functietoetsen.

Ik ben met F12 in het Boot Menu gekomen.

hierin staat als volgt
1. removable device
2. cd-rom/dvd drive
3 hard drive
4 network boot

< enter setup>

heb op enter gedrukt en krijg dezelfde foutmeldingen. Waar kan ik het mogelijk veranderen?
Nogmaals dank voor alle tijd en moeite die je erin steekt! Super!

Mogelijkl verander je een optie met de tab toets. (Kijk in het bios rechts op je monitor, daar wordt veelal aangegeven hoe je een instelling verandert / met welke toets.)
Zet de volgorde als volgt:

1. cd-rom/dvd drive
2. hard drive
3. removable device
4. network boot

Laatst bewerkt:
helaas, heb de volgorde veranderd, maar de foutmelding blijft bestaan...mogelijk andere ideeen?

heb de windows cd in de cdrom gedaan, en kan nu opnieuw windows installeren.

Dit lijkt prima te werken, maar wil graag zeker weten dat als ik windows opnieuw installeer, dat ik geen gegevens kwijt ben.

Zolang je niet formatteert en alleen maar installeert, zal je je eigen gegevens niet kwijt raken. Handig is om een hele kale Windows installatie te doen (zo kaal mogelijk) zodat je toegang hebt tot je bestanden. Daarna je eigen bestanden naar een veilige plek kopiëren of branden en daarna nog een keer Windows installeren waarbij je dan wél formatteert. Alle ellende moet dan weg zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan