Twee tabellen: organisaties en personen. Beide hebben als primary key een autonummeringveld met als notatie (de veldeigenschap) respectievelijk "O-"0000 en "P-"0000.
Omwille van een correcte normalisering moeten het aparte tabellen blijven.
In functie van rapporten heb ik echter een union-query nodig van beide tabellen.
Probleem: unionquery "herleidt" alle velden tot de rauwe gegevens.
Resultaat: ipv het gewenste
P-0001
P-0002
O-0001
P-0003
O-0002
krijg ik
1
2
1
3
2
Ik kan mbv andere velden in deze unionquery organisaties van personen onderscheiden, en dus was ik van plan de unionquery in een nieuwe query te gebruiken en met iif() aan de slag te gaan.
Ik vraag me nu af of het niet allemaal simpeler kan. Is er bijvoorbeeld een manier om de autonummeringen zo aan te passen dat wat ik heb voorzien als notaties daadwerkelijk wordt opgeslagen? Gezien de autonummering van beide tabellen (organisaties en personen) wordt gebruikt in relaties met andere tabellen, zou dit een ideale oplossing zijn.
Omwille van een correcte normalisering moeten het aparte tabellen blijven.
In functie van rapporten heb ik echter een union-query nodig van beide tabellen.
Probleem: unionquery "herleidt" alle velden tot de rauwe gegevens.
Resultaat: ipv het gewenste
P-0001
P-0002
O-0001
P-0003
O-0002
krijg ik
1
2
1
3
2
Ik kan mbv andere velden in deze unionquery organisaties van personen onderscheiden, en dus was ik van plan de unionquery in een nieuwe query te gebruiken en met iif() aan de slag te gaan.
Ik vraag me nu af of het niet allemaal simpeler kan. Is er bijvoorbeeld een manier om de autonummeringen zo aan te passen dat wat ik heb voorzien als notaties daadwerkelijk wordt opgeslagen? Gezien de autonummering van beide tabellen (organisaties en personen) wordt gebruikt in relaties met andere tabellen, zou dit een ideale oplossing zijn.