Systeem onstabiel/Computer loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koen14

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2005
Hallo, ik heb een probleem met mijn pc, hij loopt nl. nogal eens vast tijdens het gebruik ervan. Het gebeurt tijdens het gamen, maar ook gewoon tijdens het surfen op internet. Meestal blijft hij maar even hangen en doet hij het een seconde of 8 later weer maar soms loopt hij helemaal vast. Tijdens het spelen van Battlefield 1942 sloeg het beeld na een tijdje op zwart en moest ik handmatig restarten.
Mijn PC:
amd athlon xp 2400+
maxtor 160 gb harddisk
512 mb ram
sapphire radeon 9800 pro 128 mb
avance 300w voeding
creative soundblaster geluidskaart
elitegroup k7s5a moederbord

Volgens een vriend kon het door gebrekkige koeling of door een te lichte (b-merk) voeding komen. De processor draait echter vrijwel altijd netjes rond de 50 graden. Vroeger had hij ook al het kwaaltje van af en toe vastlopen en dan weer verder gaan (2 dagen geleden zaten er nog een geforce 2 32mb, 10 gb harddisk en 256mb geheugen in), maar tegenwoordig loopt hij ook zo nu en dan helemaal vast, vooral tijdens het zwaarder belasten van de pc. Weet iemand een oplossing? Alvast bedankt, Koen.

Geplaatst door vanschagen
heb je iets van norton draaien??

Alleen ad-aware, en die vindt niks. De computer draait ook nog maar 1 dag zo en ik heb nog niks gedownload.

Die vriend zou wel eens gelijk kunnen hebben het energie verbruik van je nieuwe kaart t.o.v. je oude is nogal wat(t). Eem voeding van 350 watt is verplicht bij mijn 9800AIW.

kijk even hoeveel je hebt.

Ik heb een 300w b-merk voeding, deze schijnen een stuk minder krachtig te zijn dan a-merk voedingen. Volgens de verpakking is minimaal een 300w voeding nodig.

je hebt wel in ene keer enorm veel aan je hardware verandert(per toeval ook niet het moederbord??) dan moet je tog wel windows opnieuw installeren

moest zoiezo wel want de oude harde schijf is eruit gegaan, het moederbord is gebleven

Vanmorgen een nieuwe Tagan 480w gekocht, draait perfect maar na een uurtje computeren kwam het kwaaltje, dat ik voor de update ook al 2 weken had, terug: tijdens het spelen van battlefield 1942, na ongeveer een uur, slaat het beeld vast en blijft het geluid hangen. De computer reageert nergens meer op en ik moet hem handmatig resetten. De processortemperatuur was ruim 60 graden en die van de harde schijf ruim 40 graden. Ik hoop dat iemand de oorzaak hiervan weet.

Update: ik heb gta vc ook geprobeerd, ging net als bij battlefield ook een tijdje prima maar plotseling bleef het geluid hangen en sloeg het beeld op zwart, het lichtje van de monitor knipperde dat hij geen signaal kreeg. Temperaturen waren hetzelfde als bij battlefield.

Laatst bewerkt:
lijkt mij videokaart probleem, heb je een andere liggen om te testen?(liefst een uiteraard die BF2 en gta: vc aankan)

Ik heb mn oude geforce 2 nog liggen, die kan gta vc wel aan. Bedankt voor de tip, ik probeer het zo snel mogelijk.

Update: ik heb eens aan het koelblokje van mn videokaart gevoeld: gloeiend heet. Ventilator erop gezet en lijkt tot nu toe te werken :)

Laatst bewerkt:
draai eens met de kap open en met je huidige videokaart

De 9800 werkt prima zolang de ventilator erop staat, zonder dat ding wordt ie veel te heet en loopt ie weer vast. Iemand suggesties? En vervalt je garantie als je de standaardkoeler vervangt?

dan is het probleem tog opgelost:) de videokaart wordt te warm dus moet er een andere koeler op(ik denk dat je garantie nu al vervallen is omdat je al een andere koeler hebt opgezet;))

Geplaatst door skelle
dan is het probleem tog opgelost:) de videokaart wordt te warm dus moet er een andere koeler op(ik denk dat je garantie nu al vervallen is omdat je al een andere koeler hebt opgezet;))

Ik heb niks aan de koeler veranderd, ik heb de gewone huis- tuin- en keukenventilator er dichtbij gezet. De kaart zelf is nog volledig origineel. Zou de garantie anders wel vervallen?

Je hebt garantie omdat er iets binnen die periode mee kan gebeuren, deze kaart presteerd niet zoals ervan verwacht mag worden (ik neem aan dat hij niet tegen de kachel aan staat) lijkt het me iets dat met de leverancier opgenomen mag worden. Laat die zaak hem desnoods zelf een andere koeler erop zetten. VGA koelers zijn trouwens eenvoudig verkrijgbaar en dito te monteren

succes

Het kan ook komen omdat de doorstroomventilatoren (2) eruit gesloopt zijn. De processor wordt ook vrij warm, net als de lucht in het gehele systeem.

Een kast ventilator hoeft in principe niet, alleen voeding, cpu en indien nodig de vga kaart zou voldoende moeten zijn.

Gisteravond na een hele avond (uur of 4) gegamed te hebben zette ik even mijn virusscanner aan voordat ik naar bed ging. Toen ik terugkwam was deze vastgelopen. Kan dit oook weer door de videokaart komen?

ik had hetzelfde probleem met een sapphire 9800 pro. Bleek dat mijn mobo problemen had met dit kaartje dus heb ik de bios geflashed.

Heb meer gelezen dat dit de oplossing is dus zeker het proberen waard. Gewoon naar website van je moederbord fabrikant en nieuwste versie van de bios downloaden. Goed de gebruiksaanwijzingen lezen het is niet moeilijk.

Ik weet bijna zeker dat dit helpt. Met de koeling heeft het weinig te maken omdat ATI kaarten amper warm worden. Als het probleem blijft eens proberen om fastwrite uit te schakelen.

succes.

Hij gaat naar een kennis binnenkort, uitkomst horen jullie nog wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan