Systeemdatum valt steeds terug naar 2002

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdVice

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2005
Berichten
217
Als ik de PC opstart staat de systeemdatum steevast op oktober 2002 en de tijd klopt ook niet. Ik heb de BIOS-batterij al vervangen en daarna leek het even goed te gaan. Nu dus niet meer. Kan het te maken hebben met de tijdsynchronisatie via time.windows.com i.c.m. met een niet geregistreerde XP-versie? Of zoek ik het in de verkeerde richting?
 
De synchronisatie gebruikt een protocol dat niets met wel of niet geregistreerd zijn van Windows XP te maken heeft, het zgn. SNTP (=Simple Network Time Protocol).

Het zou dus zo moeten zijn (ook al verliest de pc de tijd & datum) dat het d.m.v. het Nu Synchroniseren knopje in het tabblad Time (na dubbelklikken op klokje rechtsonder) je datum & tijd weer gesynchroniseerd moeten zijn (indien Internetverbinding beschikbaar, natuurlijk).

Indien in een W2000/W2003 domein was het wel weer geautomatiseerd mogelijk geweest: Net Time /Set
Voor een stand-alone laptop/pc heb ik helaas automatiseerbare optie gevonden om dit te doen, behalve met software van derden.

Tijs.
 
Het laatste deel van je betoog begrijp ik niet helemaal.
Feit is dat de PC steeds de tijd 'verliest'! Ik zou daarvan graag de oorzaak en bijbehorende oplossing willen weten.
 
Je begreep uit mijn verhaal dat ik zelf geen oplossing weet voor het verliezen van je tijd/datum. Het enige wat ik me er nog bij kan voorstellen is dat óf de cmos-batterij wéér leeg is, of dat het kristal waarmee tijdsverloop gemeten wordt kapot is in je pc/laptop.

Als je pc in een domein is ondergebracht, dan kan een time-server worden aangesteld in het netwerk, die bijv. op basis van een atoomklok-apparaat de tijd correct bijhoudt. De andere pc's in het netwerk kunnen dan met het Net Time /Set commando hun tijd & datum weer goedzetten a.h.v. die Time-server in het domein.

Ik heb geen mogelijkheid gevonden die met de standaardmiddelen van XP je in staat stelt de tijd/datum goed te zetten a.h.v. een EXTERNE time-server, zoals time.windows.com. Alleen dat knopje Nu Synchroniseren, maar dat is geen geautomatiseerd verhaal, wel een handmatige...

Een gratis tooltje dat ik gevonden heb is: http://ravib.com/timesync/
Die tool kan automatisch met Windows gestart worden.

Hopelijk was dit voldoende verduidelijking voor je.

Tijs.
 
tijd verliesen

ook ik ben steeds bij opstarten tijd kwijt nl 2002.
 
Vervang de CMOS-batterij en stel in de BIOS de tijd & datum opnieuw in.

Indien dat niet helpt: Gebruik de tool die waar ik een link naar gepost heb eerder in deze discussie.

Tijs.
 
ook ik ben steeds bij opstarten tijd kwijt nl 2002.
voor als hij er toen nog niet was google ff TimeSync en hij zet hem presies op de goede data en tyd
ravib@ravib.com versie 2.0 is nu uit
Ik zie dat het hier boven ook al staat ter bevesteging werkt perfect,draaid wel op de a8 grond dus wat als ik hem verwijder wanneer ik er een nieuwe battery in gooi kom ik er nog op terug dit is een oplossing voor even ,leuk voor het weekend daarna oplossen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan