Systeemwachtwoord

• Onderwerp starter Onderwerp starter poi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Ik heb een laptop die om een systeemwachtwoord vraagt tijdens opstarten.
Het betreft een hp/compaq nx9010
Met hp heb ik 40 minuten zitten bellen en uiteindelijk willen ze "een formuliertje" opsturen.
Wie weet hoe ik die laptop open krijg (ivm het verwijderen knoopcelletje) of een andere manier het wachtwoord te resetten?

bedoel je je bios wachtwoord of je windows logon?

In geval van bios kan je proberen om de naam van het bios in te voeren.

Hoi !

De vraag is dan: kun je van CD opstarten ?

Zo ja, meerdere mogelijkheden, bijv. Madboot: http://www.madboot.com/

Lukt dat niet, moet je een bios-reset uitvoeren.

Hoe ? Kijk es op de HP-support-site hoe dat werkt op de betreffende laptop.

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,

ik kon dit proggie nog niet, daarom een vraag:
Als je dan dus van CD rom boot, kan je hiermee dan het BIOS Passwoord wijzigen of verwijderen ?

Want dat was dacht ik de vraag van de tp starter om z'n passwoord te resetten.

Ik kan niet booten vanaf cdrom, zover kom ik niet eens. ik heb de knoopcel al verwijderd, maar zonder resultaat, hij blijft vragen naar het wachtwoord. :confused:

by the way, het is dus niet het windows of bioswachtwoord, maar het systeemwachtwoord (dat overigens wel in de bios is ingevoerd).

de naam van de bios (PhoenixBIOS) als wachtwoord werkt ook niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

@Loonytune: Madboot is heel handig om bios te resetten, een OS te installeren zonder floppy te gebruiken (als bijv. de OS-CD niet bootable is, of Win 98), memtest, fdisk etc. etc. te draaien.

@poi: heb je na het verwijderen van de knoopcel de twee contacten even kortgesloten ?

Zo niet, moet je soms lang wachten voordat je elco's ontladen zijn.

Of de clear-cmos-jumper gebruiken; die heeft dezelfde functie.

Als je bios gereset is, staat er helemaal niets meer in, geen tijd/datum/ en zeker geen wachtwoorden ! Dus: nogmaals proberen !

Greetz,

Harry.

Nee niet kortgesloten maar wel ruim 2 uur gewacht. Ik ga het nog eens proberen.

Contacten verbonden (kortgesloten dus) maar nog steeds moet ik een wachtwoord invullen. By the way, het is een laptop HP/Compaq NX9010
Nog andere suggesties hoop ik?

Dat had ik geprobeerd nl "phoenix" zoals ik ook had gevonden op internet, maar helaas....:(

Ik heb HP aan de tel gehad en die hebben het over "een tooltje" nadat zij mij een formulier hebben gemailt die ik in moet vullen. Zij kunnen mij dan waarschijnlijk verder helpen.
Mocht er iemand nog suggesties hebben, dan zijn die erg welkom.

Hoi !

Tja, waarschijnlijk staat dat ww. dus niet in het bios, maar in de verborgen, beruchte Compaq-partitie op het mobo.

Ik los dat het probleem op door de schijf als slave via een verloopstuk aan een desktop te hangen en de hele schijf te formatteren, dan ben je direct van al die Compaq-rommel verlost.

Maar voor een leek is dat geen eenvoudige operatie.....

Greetz,

Harry.

Ok, maar dan kan ik net zo goed de hardisk eruit halen en m extern formateren met een usb case en een andere pc, heeft geen zin want ik heb net de harddisk eruit gehaald en opgestart zonder. Ook dan komt ie met een wachtwoordvraag. Dus formateren heeft geen zin.

Waar wil je een foto van hebben? Er is alleen een schermpje waar een wachtwoord ingev. moet worden

Dat heeft inderdaad weinig nut, mijn vraag was bedoeld om te kijken of er iets herkenbaars te zien was.
Eigenlijk ken ik dit probleem niet, HD er uit en de vraag om een ww wat niets met het BIOS te maken heeft.

Hoi !

Nu, dat is dus totaal onmogelijk: gegevens staan of in het bios of op de HDD !

Ik loop al wat jaartjes mee en repareer beroepsmatig PC's, al veel problemen met Compaq opgelost.

Als de cmos gecleared is en de HDD geformatteerd is de PC/laptop maagdelijk schoon !

Dus.....?????

Greetz,

Harry.

Klopt Harry, trouwens ikzelf ben ook een doorgewinterde It'er.
De harddisk heb ik eruit gehaald en met minipe in een andere laptop volledig geformateerd.
Heeft geen effect, maar goed, zoals ik al schreef, voordat de hd gelezen wordt komt er al een passwoord-vraag.
Het is echt een systeemwachtwoord dat je in het bios in kan voeren.
Op de één of andere manier wordt is het verwijderen van de knoopcel (en even kortsluiten) niet genoeg.
Ik ben ook erg benieuwd hoe HP dit gaat oplossen, dit is geen probleem meer maar meer een uitdaging geworden :)
Ik hou jullie op de hoogte.

Vreemd probleem.

Je zegt dat je de schijf volledig geformateerd hebt. Maar misschien heb je misschien de recovery patitie in tact gelaten waar eventueel nog iets van een wachtwoord in opgeslagen kan staan?

Partitioneer de schijf eens helemaal.

Er zitten volgens mij verder geen onderdelen in een PC die een wachtwoord kan onthouden, behalve in het BIOS

Laat het moederbord dus eens een uur spanningsloos liggen. Batterij er uit en natuurlijk geen netvoeding.

En als dat allemaal niet lukt, vraag ik je alsnog een foto te plaatsen hier.

Opgelost !!!

Nou, uiteindelijk na het faxen van paspoort en aankoopnota (en inmiddels een kleine week verder) is het opgelost.
D.m.v. de hashcode (F2 en als het wachtwoord gevr. wordt F12). Deze doorgeven aan HP die vervolgens met een tool een nieuw wachtwoord genereren. Zo kom je in de bios en kun je het startup/systeemwachtwoord uitschakelen.
Knoopcelletje verwijderen e.d. heeft geen enkele zin bij deze laptop omdat er een programeerbare chip in zit die de gewijzigde biosgegevens bewaard.
De batterij is dus enkel voor tijd/datum etc.
Toch allen bedankt voor het meedenken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan