(taart)diagram rapport maken in Ms Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanRVT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Beste groep,

in mijn huidge database voor de kine maak ik een rapport met het overzicht van de uitgevoerde kineprestaties van een bepaalde periode,(normaal dynamisch te kiezen via een apart selectieformulier), waarbij ik dmv evenveel selectiequeries als er verschillende codes bestaan de data uit een prestatietabel haal en deze op hun beurt door één unionqery verzamel om tot de basis voor een rapport te komen (zie de PDF in de bijlage, de eerste pagina is een cijfermatig overzicht en pagina 2 een taartdiagram, onze directie ziet graag die taartdiagram's). Die querie resultaat data heb ik nu in enkel tabellen gegoten en in de diagram_maken database gestopt. Mijn vraag is nu of er geen vlottere manier bestaat dan de huidige manier; ik ben nml genoodzaakt om voor elke (nieuwe) code een nieuwe querie aan te maken en de union query eveneens aan te passen. Aangezien iedere instelling van onze groep een eigen exemplaar van die database gebruikt met in enkele gevallen compleet andere codes, de animatie teams ondertussen begonnen zijn met 't zelfde systeem en nu al aan 131 codes zit, vrees ik op deze manier bezig te zullen blijven.
Ik heb nog niets bruikbaars teruggevonden in de fora omtrent cakediagrammen van MS Access.
Graag jullie hulp/tip/voorbeeld.:confused:

Bijlagen

ik ben geen held met grafieken maar ik werk erg graag met query's in de weergave van draaigrafieken (pivotchart). Volgens mij kan je daarmee ook een taart diagram maken.

Je kunt in Access veel minder mooie grafieken maken dan in Excel; de logische weg zou dus zijn om de grafiek en Excel te maken en te koppelen aan je query, en vervolgens als object in je rapport te zetten. Maar logica is hier vermoedelijk niet aan de orde; als ik lees hoe je bij elke nieuwe code de queries moet aanpassen, lopen de rillingen over mijn rug ;) In een goede database zou dat namelijk helemaal niks uit mogen maken, en zie je hooguit meer of minder regels. Ergo: kijk daar eerst eens naar, voordat je teveel tijd steekt in oplossingen van het houtje-touwtje type.

Michel, je had gelijk dat die Union zaak niets was om te blijven volgen; een eenvoudige tussenstap van een toevoegquerie naar een tussentabel en daarop dan een selectie en zo meer maken deed het 'm; is nu lekker dynamisch zonder nog naar om te hoeven kijken en ik heb de 130 nomenclatuurnummers ook in een 15-tal hoofdgroepen ondergebracht zodat die taartdiagrammen (per jaar en per maand) overzichtelijker worden. Ik had echter nog een vraagje omtrent die lay-out van de labels van de diagrammen; ze staan kriskras rond het diagram verdeeld en soms heel raar. Hoe kun je die een beetje beter zich laten verdelen zodat ze op zijn minst elkaar niet overlappen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan