• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabbladen excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

anneke1812

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2008
Wij hebben een adressenbestand in excel wat bestaat uit heel veel tabbladen.
Is het ook mogelijk om de titels van deze bladen in een lijstje te krijgen zodat ik dit kan afdrukken?

Ja, dat kan.
Zonder een voorbeeld, hoe je tabbladen zijn ingedeels etc. is het echter moeilijk adviseren.

Anneke1812 (hopelijk NIET je geboortejaar...:D:D), Ja hoor dat kan! Met VBA wel te verstaan. Plak deze code in een standaard module van je VBE, en runnen maar...
Code:
Sub PrintTabs()
Dim i As Integer

For i = 1 To Sheets.Count
        Cells(i, 1).Value = Sheets(i).Name
    Next i

End Sub
Wel ff belangrijk!!! Maak ff een nieuwe blanco sheet aan wanneer je deze code laat lopen. Of nog beter, zet een knop op die sheet die ja aan deze code verbindt. Anders loop je de kans dat een van je adreslijsten overschreven wordt.

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Ik ben met een add-in bezig die een lijst maakt in een combobox, maar omdat je met veel tabbladen werkt, kan deze tool erg makkelijk voor je zijn. Er zitten veel meer functies in. Sneup maar eens rond. Ik heb de optie waarin je het wachtwoord uit een Workbook kunt slopen uitgeschakeld. Ik zal eerst een goede disclaimer moeten schrijven daarvoor. Alles is overigens wel in het Engels, maar dat zou de pret niet mogen drukken.

Er zullen vast mensen bij me komen omtrent de code om het wachtwoord eruit te halen, maar dat is tevergeefse moeite, want die geef ik simpelweg niet weg. Helaas.

2000955337154805234_rs.jpg

Laatst bewerkt:
wow, bedankt voor de hulp, maarre, 1812 is niet mijn geboortejaar maar ik ben wel blond!
Het bijgevoegde bestand van Radjesh kan ik al niet openen.
Jullie zijn er nogal in thuis.....Ik heb het bestand gekopieerd om wat uit te proberen, een laatste nieuwe tab aangemaakt maar dan ben ik de weg kwijt als het over codes of knoppen gaat. Is het ook voor een leek uit te leggen?
Er zit niks moeilijks in qua indeling, formules of zo. Het zijn gewoon 70 tabbladen, dus rubrieken van A - Z.

Het bijgevoegde bestand van Radjesh kan ik al niet openen.
Die moet je eerst uitpakken met WinRar (www.rarlab.com, ook na trial kun je hem nog gebruiken)

Daarna installeren in jouw bibliotheek. Ik weet niet welke versie van Excel je gebruikt, dus ook niet aangeven waar de betreffende map staat.
Daarna excel openen; Extra -- Invoegtoepassingen -- Selecteer uit de lijst SheetXL.

' ==========================================================

De code die je hebt gekregen van Ginger in een module plaatsen. VBA-Editor sluiten. Druk daarna op Alt+F8. En uit de lijst betreffende macro uitkiezen ;) Voila.
Zorg er inderdaad wel voor dat je op een nieuw blad staat, anders kun je wel eens wat kwijt raken, zoals Ginger al aan geeft.

Laatst bewerkt:
Anneke, Wellicht is de hele mooie invoegtoepassing van Radjesh wat 'fors' in verhouding tot je probleempje. Maarrrr.... codes van Radjesh zijn altijd een aanrader! :thumb:

Mocht het ff wat simpeler willen, dan kan je mijn code gebruiken. Wat moet je doen? Ga naar die nieuwe aangemaakte LEGE sheet; klik met je rechtermuisknop op het tabje van die sheet; in het pop-up menu kies je voor de onderste optie View Code (weet ff niet wat daar in het nederlands staat); hiermee open je de sheetmodule; plak daar mijn paar regels code; sluit de editor (kruisje); druk op Alt + F8 en kies daar voor de macro 'PrintTabs' (selecteren); klik op de bovenste knop 'run' (weet ff niet wat daar in het nederlands staat).

Als het goed is verschijnt dan keurig je lijstje met tabnamen in je nieuwe sheet.

Groet, Leo

Bedankt voor het compliment Ginger :thumb:

Aangezien dit tooltje in feite is gemaakt voor bestanden met veel tabbladen, is deze vraag een goede optie om in te gaan bouwen. Ik zal er tevens voor zorgen dat je kunt kiezen om in actieve werkblad te doen of in een nieuwe ;)

Kijk eens aan. Deze functie doet precies waar jij om vraagt. Er wordt ook nog eens gevraagd of je de lijst in huidige blad wilt inladen of in een nieuw werkblad.

Pak het bestand uit. (Ik heb hem voor deze ene keer gezipt. Gelieve gebruik te maken van Winrar.)

En plaats de SheetXl2.xla in de volgende map: C:\Document en Settings\Username\Application Data\Microsoft\Invoegtoepassingen\

Open Excel:
Ga naar Extra --> Invoegtoepassingen
In de lijst die je nu krijgt zie je SheetXL2 staan. Vink deze aan. Je zult zien dat er een nieuwe werkbalk wordt gegenereerd.
Kijk even naar het plaatje welke functie je moet selecteren.

2002552484289710575_rs.jpg

Succes en we horen wel of het is gelukt ;)

Laatst bewerkt:
sorry dat ik nog niet gereageerd heb, helaas gaat het andere werk ook door (maar gisteren was ik ook vrij) ik moet er echt wel even op studeren terwijl ik zo weer cursus heb.... hebben jullie er ook een portie tijd bij? maar alvast heel hartelijk bedankt voor jullie meedenken en inspanningen. jullie horen me nog!

yeah, het is gelukt!
het lukte me alleen niet om het op te slaan in de directory die je aangaf. voor het opslaan kan ik het genoemde pad niet volgen. dus keek ik via invoegtoepassingen naar de weg terug en daar werd het pad wel aangegeven, vreemd hoor, want in de mapjes kan ik het niet terugvinden.
Ook heb ik het bestand niet uit hoeven pakken.
Dus makkelijker kon niet. Gewoon het bestand opgeslagen en daarna geopend in mijn adressenbestand. Er werd een nieuw blad aangemaakt en voila ik heb mijn lijstje!
Nu kan ik maandagmorgen met mijn lijstje de prioriteiten bespreken. BEDANKT!

Ginger heeft dus gelijk. :thumb:

Als ik nog eens een beroep op jullie :o mag doen....

groetjes van een blondje

Anneke, Prettig dat het je gelukt is!:thumb: En uiteraard mag je altijd een beroep doen op de helpers op Helpmij.NL.
Wil je nog zo vriendelijk zijn om deze topic op 'opgelost' te zetten (knop rechts onderin)

Groet, Leo

formules en codes zal ik niet aan beginnen als er van die knappe koppen zoals jullie zijn. Maar... ik snap wel graag een en ander of wilde in ieder geval ook de code van Ginger proberen want ik vind het toch wel een handige mogelijkheid. Ik heb de code dus geplakt in het scherm via view code (programmacode weergeven). Maar als ik dit sluit en kies voor Alt F8 gebeurt er helemaal niks..... Ligt dit aan de toetsencombinatie misschien en kan ik dit dan in de werkbalk opzoeken om verder te komen?

En Radjesh, hoe komt het als je terugkijkt naar het pad van de invoegtoepassingen
dat ik hetzelfde pad niet terug kan vinden?
Ik wilde het plaatje in deze tekst plakken maar dat lukt me dus niet ....

Heeeee, das een vreemde. Ik heb denk ik iets gedaan waardoor de add-in niet meer goed werkt. Das echt heel erg vreemd, want ik kan ook geen fout vinden. Ik zal hem eens opnieuw gaan schrijven en dan zal ik hem nogmaals posten. Excuses vor het ongemak.

Ow ja.. Deze versie zou compatible moeten zijn met (bijna) alle versies van Excel. Hij is gebouwd in Excel 2003.

Laatst bewerkt:
voordat je opnieuw gaat schrijven.......
denk niet dat het aan jouw bestand ligt want daar had ik toch nog niks mee gedaan.... ik moest het eerst op zien te slaan volgens jouw weergegeven directory alleen dat kan ik bij mij niet vinden. Terwijl het in excel bij invoegtoepassingen wel wordt weergegeven als je kijkt bij bladeren. Dus dan is er met jouw bestand toch nog niks mis? Ik heb tenminste een mooi lijstje! :p

ik had printscreens ervan gemaakt alleen dat was weer te groot om als bijlage mee te kunnen sturen, maar snap je wat ik bedoel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan