Tabellen koppelen en via een formulier gegevens koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReijerdH

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2010
Ik heb 2 tabellen (gebruikers) en (voertuigen). Wat ik wil is meerdere voertuigen aan een gebruiker koppelen door in een subformulier in het formulier gebruikers met een keuzeveld (lookupfield) de voertuigen te kunnen kiezen. Hoe kan ik dit oplossen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen? Eventueel kan ik de tabellen en de relaties die heb gelegd hier uploaden.

Alvast bedankt.

Je mist om te beginnen nog een tabel: [tGebruiker_Voertuig], waarin je vastlegt welke gebruiker bij welk voertuig hoort. Want hoe had je anders gedacht om de voertuigen te matchen aan de gebruikers? Je kunt, om op die vraag gelijk een antwoord te geven, in de tabel Voertuig wel een veld GebruikerID opnemen, maar dan heb je alleen maar een verband met de huidige gebruiker van het voertuig. Doorgaans zul je ook de historie terug willen kunnen zien, wat inhoudt dat je in een aparte tabel houdt welke gebruiker aan welk voertuig is gekoppeld, met aanvllende gegevens zoals begindatum en einddatum. En wat je uiteraard nog meer wilt vastleggen.
Het formulier baseer je op de tabel [tGebruiker_Voertuig], waar je met keuzelijsten een gebruiker kiest, en een voertuig. In beide keuzelijsten moet je nog wat extra handelingen verrichten als je ze met de wizard hebt gemaakt, om ervoor te zorgen dat je een combinatie niet twee keer koppelt. Voorbeeldje: als je voertuig 123 hebt gekoppeld aan gebruiker ABC, dan wil je in de lijst met voertuigen voertuig 123 niet meer terugzien, want die is al gekoppeld. Zoals gezegd: dat is iets wat je naderhand kunt aanpassen.
Als je een voorbeeld wilt posten, dan graag in 2003 format, want daar werk ik mee.

Bestand toevoegen

Michel alvast bedankt voor je reactie, hierbij het bestand wat ik tot nu toe heb.

Ik heb in de db een formuliertje gemaakt met wat voorbeeld keuzelijstjes, zodat je kunt zien hoe je ze kunt gebruiken. Ook heb ik de tabellenstructuur een beetje aangepast, want naar mijn gevoel had je wat dubbele velden in je tabellen zitten. En ik heb de tabel Type gekoppeld aan de tabel Merk, zodat je daar nu ook een koppeling tussen hebt.
Je zult ook constateren dat ik in de tabel Voertuig de opzoeklijsten heb vervangen door tekstvakken. Ik hou namelijk niet zo van opzoeklijsten in een tabel, omdat je dan niet weet wat je opslaat. In een tabel zie ik het liefst de echte gegevens terug, niet een alias. Op het formulier gebruik ik dus wel opzoeklijsten.

Bijlagen

Bedankt

Ik heb in de db een formuliertje gemaakt met wat voorbeeld keuzelijstjes, zodat je kunt zien hoe je ze kunt gebruiken. Ook heb ik de tabellenstructuur een beetje aangepast, want naar mijn gevoel had je wat dubbele velden in je tabellen zitten. En ik heb de tabel Type gekoppeld aan de tabel Merk, zodat je daar nu ook een koppeling tussen hebt.
Je zult ook constateren dat ik in de tabel Voertuig de opzoeklijsten heb vervangen door tekstvakken. Ik hou namelijk niet zo van opzoeklijsten in een tabel, omdat je dan niet weet wat je opslaat. In een tabel zie ik het liefst de echte gegevens terug, niet een alias. Op het formulier gebruik ik dus wel opzoeklijsten.

Michel bedankt voor je moeite, maar op deze manier kan ik niet direct zien welke voertuigen bij 1 bepaalde gebruiker zijn gestationeerd. Ik beheer ongeveer 280 voertuigen die bij 20 verschillende beheerders zijn ondergebracht. Nu zie ik per kenteken waar het voertuig staat maar ontbreekt een totaal overzicht per gebruiker. Ik heb zelf helaas nog te weinig kennis van access om zelf de oplossing te kunnen bedenken. Zoals je opperde zou ik ook graag de startdatum en einddatum willen registreren van elk voertuig dat is ondergebracht bij elke beheerder. Ik hoop dat ik nog een keer een beroep mag doen op je om tot een oplossing te komen. Bij voorbaat bedankt.

Ik ben uitgegaan van de situatie zoals je 'm zelf hebt aangeleverd. Zoals ik al eerder aangaf, moet je eigenlijk een aparte tabel hebben waarin je de persoonsgegevens en de voertuigen combineert, en daar kan je dan ook een begin- en eindtijd in kwijt, zodat je kunt zien wie wanneer welk voertuig in beheer heeft gehad.
In het voorbeeld ben ik uitgegaan van de voertuigen, zoals je zelf ook min of meer al had gedaan. Die insteek heeft als nadeel dat je minder makkelijk een overzicht kunt maken op basis van personen.
Overigens kun je , vanuit de huidige opzet, wel een formulier maken op basis van de tabel Personen, waar je dan een formulier Voertuigen in kunt hangen als subformulier. Dit formulier koppelt dan op basis van het veld PersoonID. Maar daar mag je zelf even mee stoeien :)

Hierbij een voorbeeldje met een extra formulier, fBeheerder, waar de voertuigen op basis van Beheerder ID zijn gekoppeld.

Bijlagen

Formulier fVoertuig

Hierbij een voorbeeldje met een extra formulier, fBeheerder, waar de voertuigen op basis van Beheerder ID zijn gekoppeld.
Na een paar avonden stoeien en opnieuw beginnen is dit het geworden. Nu heb ik nog een vraag, wat ik nog graag zou willen is een stukje onderhoud plannen. Als een voertuig zijn APK keuring heeft gehad, zou het b.v. prettig zijn als er 3 weken voor hij weer gekeurd moet worden een signaal komt dat het bijna zover is voor de volgende keuring. Of als een voertuig aan zijn kilometers is voor een servicebeurt. Ik denk dat dit een andere tabel moet worden, moet ik die dan aan het kenteken koppelen ? Graag nog een voorzet hoe ik dit het beste kan inrichten, vast bedankt.Bekijk bijlage Wagenpark Beheer Upload1.rar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan