• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tarieven berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

CorVerm

Redacteur
Lid geworden
11 mrt 2005
Beste mensen,
Ik zit met een probleem aangaande het weergeven van de juiste tarieven bij de juiste data.
In het bestand heb ik geprobeerd het probleem zo duidelijk mogelijk te beschrijven.

B.v.d.

En dan nog het bestand.:)

Laatst bewerkt:
Moeten die kwartaalnummers zo blijven?
Het is toch veel logischer om oktober t/m december kwartaal 4 te noemen,
want dat IS immers kwartaal 4 en niet kwartaal 1 !!
Niet dat er anders geen oplossing is, maar het lijkt me zo vreemd.

Franc,
Je hebt in zekere zin wel gelijk maar het Eneco jaar loopt in mijn geval van oktober tot oktober. Vandaar.

CorVerm zei:
Ik zit met een probleem aangaande het weergeven van de juiste tarieven bij de juiste data. In het bestand heb ik geprobeerd het probleem zo duidelijk mogelijk te beschrijven.
1. Bij oktober t/m december zal ik altijd aan het 4e kwartaal denken en nooit aan het eerste, dat leidt naar mijn mening alleen maar tot verwarring. Noem het desnoods “perioden” (zou ik denken).

2. Is er bij een groot bedrijf als Eneco nou echt niemand die voor dit probleem de oplossing weet? Dat zegt dan wel iets van het niveau van de medewerkers in dat bedrijf.

3. Wat ik me afvraag is: als in de gekleurde tabel alleen wijzigingen per kwartaal voorkomen, waarom er dan in kolom H ook niet per kwartaal wordt gerekend maar per maand.

4. Na de bedenkingen en de kritiek (die je je niet al te zeer moet aantrekken) een oplossing, als die althans is wat je bedoelde:
Typ in J5: =KIEZEN(INTEGER((MAAND(H5)-1)/3)+1;$D$7;$E$7;$F$7;$C$7)
en kopieer naar beneden in kolom J.

Franç.

Laatst bewerkt:
Duidelijke vraag met een simpel antwoord. Je maakt het jezelf moeilijk als je je op de kwartalen fixeert. Gebruik de ingangsdatum van de prijsverandering, en je kan je probleem oplossen met de functie =HORIZ.ZOEKEN().

Bijv.
=HORIZ.ZOEKEN(H5;rgGebied;4)
wat betekent dat je met de datumwaarde in cel H5 op zoek gaat in de tabel en dan naar het antwoord zoekt dat op rij 4 staat. Zie bijgaand bestandje (jouw bestandje, iets aangevuld).

Troost je, een gebroken boekjaar komt in de beste families voor.

Bijlagen

femda,
je ziet toch in het bestand dat het met jouw oplossing vanaf april fout loopt?

franç.

Ben even afwezig geweest (opassen op de kleinkinderen) maar daar is tie dan weer.

Luc, daar kan ik inderdaad iets mee, zoals ik van jou gewend ben. De oplossing ligt vaak simpeler als je (ik) denk(t).
Wederom bedankt.

Franc, Ik dacht iets van Excel af te weten maar zoals jij die formule aan elkaar hebt geknoopt is prachtig. Het werkt goed.
Ik schreef dat mijn Eneco jaar van okt. tot okt. loopt. Hetgeen wil zeggen dat de laatste meterstanden door mij eind sept. worden opgegeven en dat per okt. de nieuwe ronde begint. Inderdaad wat verwarrend en ik neem jouw suggestie over om het perioden te gaan noemen. De tarieven wijzigen per kwartaal en de telling in kolom H doe ik zo om per maand te kunnen zien hoe de (betalings)vlag er bij hangt. En uiteraard is het nu gebruikte bestandje een onderdeel van een groter bestand.
Bedankt voor het aanrijken van een oplossing.

Frits, ook jouw oplossing is zonder meer goed. Ik schaam me een beetje dat ik daar zelf niet opgekomen ben. Inderdaad ben ik van de kwartalen uitgegaan maar dan in combinatie met de tarieven. Ook hier geldt dat ik de oplossing veel te ver weg heb gezocht. (mooie en leerzame site femda.com)
Ook jij bedankt voor het aanrijken van een oplossing.

Mannen, geweldig.:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan