tekst afkappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dollo

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2008
Berichten
118
hallo.
hoe kan ik er voor zorgen dat alleen een bepaald stukje tekst word weergegeven bijvoorbeeld de eerste 50 woorden.
deze tekst komt uit de database en moet dus ingekort worden.
het mooiste zou zijn als dit automatisch gebeurt als deze buiten een div zou vallen met vast voormaat.
de bedoeling is dat je al een klein beetje informatie te zien krijgt maar de gehele tekst later word weergeven als je bent doorgewezen naar een andere pagina.

kan iemand mij hiermee helpen?

groet,
Nick
 
Laatst bewerkt:
alle 2 wel handig substr is niet mooiste optie maar ja weer zo snel ook niet anders :eek:
dus bedankt :D:thumb:
 
een bepaald stukje tekst word weergegeven bijvoorbeeld de eerste 50 woorden.
Je kunt eerst een spatie zoeken:

$pos = strpos($tekst, " ", 200); (gebaseerd op een gemiddelde woordlengte van 4)

dan afkappen:

$rest = substr($tekst, 0, $pos);

dan netjes maken:

$rest = "$rest.......";

of vergis ik mij? (Ik ben maar een beginner:eek:)
 
Laatst bewerkt:
het mooiste zou zijn als dit automatisch gebeurt als deze buiten een div zou vallen met vast voormaat.

Misschien een CSS overflow: hidden?

Of zo was die property toch?
 
Misschien een CSS overflow: hidden? Of zo was die property toch?

Dat is een vraagje die in een andere afdeling van dit forum thuis hoort. In ieder geval kan je de maximale maten van een div opgeven, maar netjes afkappen? Ik geloof niet dat dat dan het geval is.
 
Dat is een vraagje die in een andere afdeling van dit forum thuis hoort.

Als dat een goede oplossing is dan maakt het niet uit dat hij hier staat.
Het is niet gezegd dat dit probleem met PHP moet worden opgelost. :)
 
Nu ja, de CSS voor een div met tekengrootte afhankelijke minimale en maximale maten en achtergrondkleurtje is zoiets als dit, volgens mij.

padding: 0.2em 0.4em;
max-width: 20em;
max-height: 5em;
min-width: 8em;
min-height: 2em;
text-align: left;
overflow: hidden;
background-color: #ffcccc;
 
ik heb het juiste voorbeeld gezien bij marktplaats.
deze hebben de tekst van een artikel afgekapt naar een bepaalde grote.
heb al geprobeerd een grote mee te geven aan een paragraaf en aan een div bijde willen niet tot het uiteindelijke doel leiden. werk nu met substr was eiegenlijk best leijk is omdat hij lange woorden op de volgende regel komen te staan waardoor er verloren ruimte is en de tekst weer buiten de div komt.
wanneer ik het aantal tekens vrij laag opgeef heb ik half gevulde divjes gecombineerd met wel helemaal gevulde wat ook geen gezicht is eigenlijk.:eek:
lijkt me dat dit toch mogelijk moet zijn :p
 
http://www.marktplaats.nl/
meer staat er niet maar als je bijvoorbeeld naar auto's gaat en dan een merk kies.
je ziet dan de titel met daaronder de tekst dit is een soortement van info de tekst past dan in de div en als hij groter is word de tekst afgepakt en komt daar ... achter te staan
 
Volgens mij is dit gedaan door een spatie voor een bepaalde positie op te zoeken (zodat je tekst binnen de div past) en dan de tekst daar af te kappen en mocht het verschil in lengte tussen de verkregen zin en de lengte van de div een beetje groot zijn, een aantal puntjes toe te voegen.

(ps. wist je dat je in Firefox met de add-ons: Web-developertoolbar, firebug en html-tidy zowat zo'n hele pagina kan ontleden (maar natuurlijk niet de php die er gebruikt is:p))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan