• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst importeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas1982

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Beste forum leden,
Ik heb een issue met tekst importeren in excel, ik weet hoe de stappen lopen maar ik vermoed dat ik niet de goede keuzes maak.
Specifiek heb ik problemen met een CSV bestand, mijn kassa systeem gooit de gegevens eruit als CSV ipv excel.
Hoe ik de import ook doe de data komt er nooit helemaal goed uit. Een andere optie zou zijn dat de data er nooit goed uit komt (wat ik niet hoop!!!)

Normaal gooi ik natuurlijk een voorbeeld bestandje van mijn vraag op het forum maar dit is toch vertrouwelijke info, en de data dump proberen te reproduceren gaat mij ook niet lukken ben ik bang. Is er iemand naar wie ik het kan mailen voor 1 keer?
Tenzij er natuurlijk een andere oplossing is waar ik niet aan gedacht heb

Bij voorbaat dank !

gr

Normaal doe ik dat niet, maar vooruit, mail me dat bestandje maar. Dan zal ik eens kijken. Vertrouwelijkheid gegarandeerd, voor zover mail veilig is uiteraard ;)

Wat ook wel eens wil helpen is de extensie .csv vervangen in .txt en vervolgens het bestand importeren in excel. Of anders even een voorbeeldje plaatsen:d

ow dat zal ik ook eens proberen trouwens!
Maar... nu bedenk ik me dat voor office erop stond alles in text eruit kwam en toen faalde ik ook haha, maar ga het toch weer proberen!

En ik heb gereageerd :)

zal wat vertraging op de lijn zitten:)
Ontvangen berichten bevat 0 berichten.
U heeft 0 berichten bewaard, van de totaal 100 toegestane.

Uiteraard heb ik je Hotmail adres gebruikt.

Bas,

Vertrouwelijk, wat een onzin, maak een bestandje van 20 regels inclusief het koprecord en iedereen kan je helpen.
In een kassabestand staan datum, tijd, bonnummer, artikelnummers (geen omschrijvingen), aantal en prijs
waar wij ook niet verder mee komen.

Veel Succes.

vergeef mij mijn onwetendheid, was gewoon een oprechte vraag niets meer hoor.
dan zal ik de omschrijvingen, die er wel bijstaan moeten gaan wissen.... Voorbeeldje van een regel, bestand komt er zo aan:
64,"Plus color verf 250ML black","6,95","2. 21,00000%",,,"7. Verf","6,95",5707167084663,

Beste Bas,

Het CSV bestand is dusdanig dat Excel er inderdaad weinig mee zal kunnen doen om het te structureren. Het probleem is dat het scheidingsteken een komma is en de decimaalscheiding in prijzen en BTW ook. Zonder moeilijk te gaan zitten doen kan ik er dus zo ook niks mee. Is het mogelijk aan dat kassaprogramma wijs te maken dat hij bijvoorbeeld een ; als veldscheiding gebruikt?

Dit is het dus nu:
Code:
Nummer,Omschrijving,Brutoprijs,BTW-code,Artikelnummer,Marge,Omzetgroep,Opbrengst,Barcode,Voorraad
"001,""10 x artikel"",""1,95"",""2. 21,00000%"",,""37,8882"",""6. Omzet groep"",""0,95"",2500000008245,-1"

import text

crap....De volgende fouten zijn opgetreden: artikelen 1.csv: Ongeldig Bestand
het is gewoon een CSV bestand, zal nog eens kijken...

ja ik vermoedde al dat het niet alleen mijn import skills zijn....
ik zal die support afdeling eens mailen, kijken of hun aanpassingen kunnen maken. Dit werkt inderdaad niet zo...
Ik zou ook niet willen dat jullie allerlei toeren moeten uithalen om er iets van te maken, ik moet naar de bron gaan en dat is de leverancier

thanks voor jullie adviezen, ik zet de vraag op opgelost!

Ik heb je 2 bestanden gemaild.
Met een kleine wijziging aan het csv bestand en juiste import in Excel is het de in de mail bijgevoegde Excel document geworden. Het aangepaste CSV bestand heb ik ook bijgevoegd.

De enige wijiziging die ik heb gedaan in het CSV bestand is dat deze niet meer iedere regel begint en eindigt met een dubbele quote (")
Dan kun je hem zonder problemen importeren als je tijdens die import opgeeft dat het scheidingsteken een , is en tekstvelden worden aangegeven door een dubbele quote ("). Tevens moet je het barcode veld als tekstveld aanmerken bij de import instellingen.

Laatst bewerkt:
hej Ed,
Bedankt voor al je moeite, ik zal dit met de leverancier doorspreken. Ik betaal ze genoeg dus ze werken er ook maar voor:)

Het is een simpele wijziging dus dat moeten ze zonder problemen kunnen doen :)
Aan de andere kant is die wijziging ook simpel zelf te doen in het CSV bestand zoals deze nu is als je gebruik maakt van Notepad++.

Op die manier heb ik het zelf gedaan.

Als je het de leverancier laat doen:
Een regel moet niet beginnen met een "
Een regel moet niet eindigen met een "
Het barcode veld moet tussen " tekens staan.

Dan kun je hem zonder problemen importeren als je tijdens die import opgeeft dat het scheidingsteken een , is en tekstvelden worden aangegeven door een dubbele quote (").

Ik wil er overigens nog wel even bij vermelden dat er verschillende specificaties bestaan voor een CSV bestand en dat de huidige wel aan 1 van die specificaties voldoet. De leverancier heeft dus geen fout bestand geleverd, je heb er alleen eentje nodig die voldoet aan een andere specificatie.

So much for default specifications...

Laatst bewerkt:
goed om dat te horen, ze hebben eigen programmeurs dus dat zouden ze wel moeten kunnen lijkt me
thanks allemaal!!

Bas1982,

Je kunt de omzetting van komma's naar puntkomma's ook redelijk makkelijk maken met een eigen geschreven functie.

Code:
Public Function OntbindString(sRecord)

Dim nLoper As Integer
Dim bInStr As Boolean
Dim sChar As String

bInStr = False

For nLoper = 1 To Len(sRecord)
    sChar = Mid(sRecord, nLoper, 1)
    If sChar = """" Then bInStr = Not bInStr
    If sChar = "," And bInStr = False Then
        sRecord = Mid(sRecord, 1, nLoper - 1) & ";" & Mid(sRecord, nLoper + 1, 100)
    End If
Next

OntbindString = sRecord
End Function
Deze kun je daarna op de normale manier omzetten naar kolommen.

Veel Succes.

Laatst bewerkt:
Dan staat er bij een prijs van bijvoorbeeld 1,95 ineens 1;95 en maakt Excel er bij scheidingsteken ; tijdens het importeren 1 in een cel van en 95 in een andere cel. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan