• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst in 2 delen splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Databeest

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2006
Ik zou graag bepaalde tekst in een cel willen splitsen in 2 cellen

als volgt :

VACUTAINER LUER ADAPTER BLAUW 7300 staat in cel A1

moet worden

VACUTAINER LUER (cel B1) ADAPTER BLAUW 7300 (cel B2)

Waarbij hij splitst op de helft van het aantal tekens in een cel (bijvoorbeeld: 50 wordt 2x25)en rekening houdt met hele woorden (dus niet afbreken haleverweg een woord.

Wie kan mij verder helpen?

Databeest

Zonder voorbeeld van hoe de rest van de tekst er uit ziet is het lastig meedenken. Maar ik heb toch een poging gedaan.
Deze breekt af op een spatie voor de helft van de tekst.

Bijlagen

Bij teksten van 5 woorden gaat het goed.

Probleem is nu echter dat bij meer of minder dan 5 woorden het splisten niet goed gaat.

Bijvoorbeeld:

Handschoen steriel maat L

Probleem is nu echter dat bij meer of minder dan 5 woorden het splisten niet goed gaat.

Hoe had jij dan de verdeling met je 2e voorbeeld voor ogen??? Handschoen = 11 en Steriel maat L = 14. Dit lijkt me dus mooi in tweeën geknipt...

Groet, Leo

...en anders hierbij nog een variant op het thema... (zonder hulpkolommen)
cel B3
Code:
NL     =LINKS(A3;VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(A3;" ";"|";AFRONDEN((LENGTE(A3)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A3;" ";"")))/2;0))))

ENG    =LEFT(A3;SEARCH("|";SUBSTITUTE(A3;" ";"|";ROUND((LEN(A3)-LEN(SUBSTITUTE(A3;" ";"")))/2;0))))

cel C3
Code:
NL     =DEEL(A3;VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(A3;" ";"|";AFRONDEN((LENGTE(A3)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A3;" ";"")))/2;0)));LENGTE(A3))

ENG    =MID(A3;SEARCH("|";SUBSTITUTE(A3;" ";"|";ROUND((LEN(A3)-LEN(SUBSTITUTE(A3;" ";"")))/2;0)));LEN(A3))

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Databeest,

Hoe had jij dan de verdeling met je 2e voorbeeld voor ogen??? Handschoen = 11 en Steriel maat L = 14. Dit lijkt me dus mooi in tweeën geknipt...

Groet, Leo

Zoals Leo al laat weten is dit een fraaie verdeling. De oplossing van Leo is heel mooi, probeer hem nog even te begrijpen. Bij extra woorden reageert deze iets anders dan mijn oplossing.
Wat is trouwens het doel van deze vrij willekeurige verdeling van de tekst ??

Ik gebruik een Dymo labelwriter 450.

Ik maak hierbij een koppeling naar Excel en laat bepaalde records in verschillende tekstvakken afdrukken op een label.

Nu is het zo dat als een tekst lang is de Dymo software niet in staat is om de tekst op een 2e regel te plaatsen (ook via hun helpdesk nog gechecked).

Daarom heb ik er maar voor gekozen om twee tekstvakjes te maken en heb ik zelf in Excel moeten splitsen (handmatig). Het gaat om teksten die maximaal 50 posities hebben en die ongeveer (in verband met het niet afbreken van woorden) op de 26e positie moeten worden afgebroken.

Ik zal een voorbeeld bestandje meesturen voor de duidelijkheid en jullie alvast bedankt voor het meedenken natuurlijk:thumb:

Bijlagen

Databeest, De reden dat je waarschijnlijk vindt dat mijn formule niet werkt op je voorbeeld, komt door alle spaties die achter de omschrijvingen staan. Deze worden gok ik gebruikt voor het opvullen van de data-lengte in de database. Mijn formule telt alle spaties en loopt daar dan op stuk. In de bijlage heb ik dat ondervangen. Kijk maar 'ns of dit dan wel is wat je zoekt. Er zijn trouwens enkele records waar géén spaties staan. Deze geven een error, maar die moet je dan maar ff handmatig inzetten (het grootste gedeelte doen de formules in elk geval voor je).

Groet Leo

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan