tekst uit een cel in combobox op userform laden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackfish

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2010
Berichten
297
Ik heb, dankzij HSV, snb en edmoor, een mooi formulier om gegevens uit een database te checken. daar heb ik een gepersonaliseerd snelmenu van de muis aan gekoppeld om de macro scherm.show uit te voeren. Dat werkt prima.

Dan heb ik eigenlijk nog 1 wens.

De tekst van een actieve cell zou ik, met de macro scherm.show, direct in de combobox willen laden. Daarmee worden direct de bijbehorende gegevens uit de database op het formulier getoond.

Wie wil meedenken?

Bekijk bijlage HSV sbn edmoor v4.xlsm
 
Gebruik dit als laatste in de Userform_Initialize:

Code:
For j = 1 To UBound(cbo_naam.List)
    If cbo_naam.List(j) = ActiveCell.Value Then
        cbo_naam.Value = cbo_naam.Column(0, j)
    End If
Next j

Opmerking:
Je gepersonaliseerde menu zal prima werken in Office 2003 maar vanaf Office 2007 niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Ha edmoor,

Geweldig, bedankt daarvoor! Ik was zelf gekomen tot de regel (ComboBox1.Text = ActiveCell.Value). Maar dan moest je nog een keer handmatig de enter toets indrukken. Het gepersonaliseerde menu werkt overigens nog wel in 2007. Ik werk er dagelijks mee.
 
Je hebt gelijk, ik zat verkeerd te kijken ;)
 
Dit is voldoende:

Code:
    private Sub userform_initialize()
    - - - - - - 
    cbo_naam.Value = ActiveCell.Value
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Maar alleen als je een naam wilt gebruiken die evt. niet in de lijst voor komt.
 
Kijk nog eens naar de beginvraag; het gaat om een bestaande naam.
 
Dat lees ik anders, maar maakt niet uit. TS kan zelf beslissen :)
 
Ik zag de er iets geks gebeurt met de dikke omlijning als een cel actief is. Voor een deel valt die weg en als je vervolgens het fornulier sluit en de cel eronder aanklikt loopt de dikke omlijning door. Ik heb dat nog niet eerder gezien.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij gebeurt niets vreemds.
 
Op zich is dat goed om te horen. Heeft u een idee wat de storing kan veroorzaken, hieronder een beeld

2014-02-08 18.14.47.png

2014-02-08 18.15.21.png

Overigens geeft het geen problemen in het functioneren.
 
Dat zie ik ook niet gebeuren. Plaats die versie van het werkblad hier eens.
 
Hier zonder uitzondering. Het is bestandje #1 van deze vraag. Misschien komt het door Citrix. Ik ga het maandag op het werk ook eens checken.
 
Toch nog een wens :p. Ik zou graag niet alleen de naam willen invoegen, maar gelijk daaronder (in dezelfde cel) de geboortedatum. Met de onderstaande code kom ik niet goed weg. Ik heb er een extra kolom voor nodig en het verstiert de werking van de macro's. Waar in te steken?
Code:
=(A1&TEKEN(10)& TEKST(B1;"dd-mm-jjjj"))

Bekijk bijlage HSV snb edmoor v6.xlsm
 
Dan begin ik er niet aan :eek: is het wel in te bouwen om de geboortedatum in de cel onder de naam te krijgen?
 
Dat bedoel ik juist met niet slim: verschillende soorten gegevens kun je beter niet combineren.
 
Ik geloof niet dat ik goed duidelijk kan maken wat ik bedoel. ik zoek naar een manier om met 1 combobox-selectie op een userform een aantal cellen vanuit een database te vullen? Misschien zo beter:
Database A1(naam) naar Blad1(activecell)
Database A2(geboortedatum) naar Blad1(naast activecell)
Database A3(naam behandelaar) naar Blad1(naast naast activecell)
 
Laatst bewerkt:
Dat doet het voorbeeldbestand toch ?
 
Selectie in de combobox vult inderdaad de verschillende textboxen op userform, maar niet op de sheet. Zover ik het begrijp is de enige opdracht die iets naar de sheet wegschrijft:
Code:
ActiveCell.Value = cbo_naam.Value

Ik bedoel dat selectie in de combox "Jackfish" ervoor zorgt dat niet alleen de naam naar de sheet wordt weggeschreven, maar tegelijk ook de geboortedatum en gegevens uit de daarop volgende kolom. De rest kan alleen met de hand worden ingevuld.

Fijn dat een ieder hier blijft meedenken en reageren. Top!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan