Temperaturen HDD (en CPU koeling vraagje, wellicht meer koeling?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Berichten
26.322
Everest zegt:
Temperaturen
Moederbord 51 °C (124 °F)
CPU 48 °C (120 °F)
Seagate ST360020A 52 °C (126 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 3140 RPM
Chassis 5037 RPM

Speedfan zegt::
Mobo: 48
CPU: 51
HD1: 51

Speedfan en Everest draaien CPU en MOBO dus om. Ik vermoed dat speedfan gelijk heeft..

Anyway; hoe warm mag een HDD eigenlijk worden?
PC staat ook in een kast, als ik mn hand teken de koeling houd komt er geen lauwe maar gloeiend hete lucht uit :p.

Verder geen problemen ofzo hoor, ik houd het allemaal wel in de smiezen.

Enne; ik heb zo'n hele leuke grote zallman koeler gezien; en dat schijnt ook de rest te koelen? (hdd, ram, v-card, mobo).

Verstoort dit geval je airflow niet?
En wat is het verschil tussen:
=> http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_groep=CP&art_code=CP030264 (7700 CU)
=> http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_groep=CP&art_code=CP030156 (7000B-CU)
=> http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_groep=CP&art_code=CP030234 (7000B-ALCU)(wellicht half koper?)

Enne; zou een extra koeler in de kast helpen?

Of zoiets: http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_groep=CP&art_code=CP030254 (ik heb er 2 HDD's inzitten, pas het, is het nodig?! Speedfan zegt ook dat een van mn schijf niet meer fitt is).

Opzich vind ik het niet erg om de kast op mijn bureau te zetten maar dit is een computerbureau en hij staat er mooi in weggewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een beetje ongelukkig moment uitkiest om je temperaturen te meten, met een omgevingstemperatuur van rond de 30 graden - tenzij je een goeie airco hebt, natuurlijk. :)
Normaal zijn de temperaturen van mijn moederbord en CPU resp. 36 en 38 graden als er geen zware bewerkingen worden uitgevoerd.
Momenteel, met een temperatuur van tegen de 30 graden liggen die waarden allebei 8 graden hoger.
Kijk zondag of maandag nog eens naar die waarden.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Daarom vraag ik het nu ook ;). Tis relatief koel in mijn kamer maar in de kast waar die staat is zelf natuurlijk amper airflow (wel gaten aan de achterkant hoor).

Zoals ik zei, de CPU maakt me niet zoveel uit. Ik weet wat wel wat ze kunnen hebben enzo.

Ging mij meer om HDD.

Deze temps bij trouwens niet bij idle.. Processorgebruik ongeveer 20%-30%.
 
Laatst bewerkt:
Wat Guus zegt. :)

Geplaatst door XP_PC
Anyway; hoe warm mag een HDD eigenlijk worden?

In de faq van Seagate staat het volgende: "With our newer model drives the maximum temperature is now at 60 degrees Celsius."

Over de Zalman koelers: Leg de specificaties van de Zalman koelers eens naast elkaar. Tot welk gewicht kan jou moederbord de koeler houden? Past de koeler wel op je mobo (afmetingen)? Hoeveel lawaai kun je hebben? Lees wat reviews. Op hun site staat aangegeven welke moederborden compatible zijn met hun koelers.
 
Over de temperatuur van hard drives lees ik over het algemeen een aanbevolen temperatuur van 40 - 45 graden en een aanbeveling om onder de 50 te blijven.
Met als maximum kortstondig 55 graden.

Guus.
 
Over de Zalman koelers: Leg de specificaties van de Zalman koelers eens naast elkaar. Tot welk gewicht kan jou moederbord de koeler houden? Past de koeler wel op je mobo (afmetingen)? Hoeveel lawaai kun je hebben? Lees wat reviews. Op hun site staat aangegeven welke moederborden compatible zijn met hun koelers.


Specs: ja, gedaan. Maar er staan termen bij die mij weinig zeggen..

Gewicht: Daar zeg je wat.. Ik heb een staande kast dus hij "hangt" zeg maar aan het mobo.. Nooit van gehoord dat je daar op moest letten.

Passen: Moest ik nog nachecken. Ging me nu om meer algemene info.

Lawaai: Dit was een vrij stille koeler. Daar lette ik wel op want mn huidige koeler is een straaljager.

Mijn mobo: ASRock M266(A) / P4i45D / P4VT8
 
Geplaatst door XP_PC
Gewicht: Daar zeg je wat.. Ik heb een staande kast dus hij "hangt" zeg maar aan het mobo.. Nooit van gehoord dat je daar op moest letten.

Ik heb een hele tijd terug zelf eens zitten zoeken naar betere CPU-koelers voor mijn pc en heb gelezen dat een te zware koeler echt bestaat (KRAK! Dag mobo...dag graka...). Maar mijn mobo heeft geen mounting holes waardoor het gewicht natuurlijk op de socket rust. Intel bordjes hebben volgens mij standaard zo'n 'frame' rond de socket die met 4 schroeven vast zit op het mobo waardoor het gewicht natuurlijk wel beter verdeeld kan worden. Jouw bord heeft dat iig wel.
Misschien dat iemand anders hier duidelijkheid over kan geven of het wat uitmaakt? :confused:

Die Zalman 7700 CU past iig niet zomaar op je mobo:
Zalman

Can be modified for compatibility by replacing the stock Northbridge cooler with a Zalman Northbridge cooler.


Geplaatst door XP_PC
En temp. van mobo?
Ik kan nergens eigenlijk een maximum temperatuur vinden. Ik denk dat het voor de fabrikant ook lastig te bepalen is aangezien het natuurlijk ook afhankelijk is van waar de tempsensor geplaatst is en het natuurlijk de temperatuur op die plek aangeeft. Als je het zo bekijkt is de term 'moederbord temperatuur' eigenlijk een beetje misleidend...

Eerlijk gezegd vind ik 48 graden voor een moederbord best veel. Met dit weer kom ik in stressed toestand niet boven de 40 graden (heb geeneens casefans, maar case staat dan ook op mijn bureau). Van wat ik zoal gelezen heb schijnt rond de 40 graden nog wel ok te zijn.

Het kan bij jouw geen kwaad om iets aan de airflow in de case te doen. Je hebt nog geen problemen met je pc maar een betere airflow kan wel de levensduur van je hardware verlengen.

Dan nog even over die hd-koeler. Lijkt me lastig te monteren en ik vraag me af of het zin heeft met 2 hd's. de hitte wordt weliswaar 'verspreid' door de koeler maar niet afgevoerd. Maar ik heb daar eigenlijk geen verstand van, ik ga hier uit van mijn logisch denkvermogen. :)

Pfff... en nu ga even op het balkon verkoeling zoeken en maar hopen dat ik zodadelijk kan slapen in deze warmte. :D
 
Ik heb de PC net opgestart (5 min geleden) en zit nu op:
CPU: 44
MOBO: 39
HDD: 30

:)
En ik ga de rest van je post nog even lezen.

Edit; ok bedankt voor je reactie. Ondanks dat je geen antwoorden maar alleen maar meer vragen oplevert :)D) ben ik toch meer opgeschoten want ik wist ook niet wat voor vragen ik moest stellen :p. Nu kan ik gaan zoeken.
 
Wat betreft je HDD, zorg dat deze een beetje in de airflow van de kast hangt. Zo wordt ie vanzelf gekoeld tot een redelijke temperatuur.

Om meteen hier maar even een antwoord op je mailtje te geven.
De volgende programma's kun je gebruiken om je CPU op 100% te laten draaien:
Hot CPU Tester(pro),
Prime95,
PCmark2004.
Dit zijn bij mijn weten de meest gebruikte programma's.
 
Maar hoe verzorg ik die goede airflow? Want ik ken het schema wel enzo maar ik heb een voedingskoeler en nog een extra koeler (en CPU en VGA).

Net na reboot (5-10 min):
CPU: 40
MOBO: 35
HDD: 25

ff testen :)
 
Hot CPU Tester runt nu maar alleen CPU1 staat op 100%. CPU2 nog steeds rond de 5-15%...

(HT)
 
Geplaatst door XP_PC
Maar hoe verzorg ik die goede airflow? Want ik ken het schema wel enzo maar ik heb een voedingskoeler en nog een extra koeler (en CPU en VGA).
Mischien heb je de mogelijkheid een Casefan voor onder in je pc-kast te plaatsen. Deze moet wel koude lucht aanvoeren.

Zal ff Hot CPU tester op mijn pc draaien en kijken wat ie hier met HT doet.

[Edit]Bij Options>Test modules kun je HT inschakelen.
(Enable Hyper-Threading)[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Ik zal eens kijken :).

Aangezet maar nog zit ik niet op een 2x 100% (waardoor totaal dus rond de 50-60 blijft hangen.
 
Net na een uurtje of twee gamen, CPU 56*.C.


En crash; wat ik zei in het eerste bericht over die CPU koeler (en koper en maten)?
 
Geplaatst door XP_PC
Net na een uurtje of twee gamen, CPU 56*.C.


En crash; wat ik zei in het eerste bericht over die CPU koeler (en koper en maten)?
Na een uurtje of twee 56ºC, is niet verkeerd.:)

Wat de koelers betreft. Ik zou niet graag zo'n grote/zware Heatsink op m'n moederbord willen hebben. De airflow zal niet echt verstoord worden, daar de fan een vrij lage RPM heeft.

Een extra Casefan in je kast of twee Casefan's, zal inderdaad helpen. Het hangt er wel vanaf waar je deze plaatst.
 
Geplaatst door crash

Na een uurtje of twee 56ºC, is niet verkeerd.:)

:)

Geplaatst door crash


Wat de koelers betreft. Ik zou niet graag zo'n grote/zware Heatsink op m'n moederbord willen hebben. De airflow zal niet echt verstoord worden, daar de fan een vrij lage RPM heeft.

Hij "hangt" dan aan mn moederbord zeg maar, het is een kast dus staat rechtop. In ieder geval maakt mijn huidige koeler een * herrie. (en bij het opstarten bromt ie maar waar dat vandaan komt weet ik nog niet?)

Geplaatst door crash

Een extra Casefan in je kast of twee Casefan's, zal inderdaad helpen. Het hangt er wel vanaf waar je deze plaatst.

Ik zal kijken of ik eens een tekeningetje kan maken.
 
Over temperatuurmetingen gesproken, die van mij is een beetje in de war: mijn mobo is momenteel -13 graden... :D goede koeling!!!

Een beetje moederbord moet wel een goede koeling kunnen houden hoor, had zelf een zalman koeling aan m'n vgakaart hangen van meer dan 200gram...

Wat je ook kan doen om je hd's te koelen (als je kast het toelaat) is de hd's boven elkaar plaatsen met ongeveer 5cm ruimte er tussen en dan een fan daar tussen laten zuigen... ongeveer zo:

cdspeler
--------
hd
>>>>> "koele" lucht
hd
--------
 
Geplaatst door Sarvo
Over temperatuurmetingen gesproken, die van mij is een beetje in de war: mijn mobo is momenteel -13 graden... :D goede koeling!!!

Een beetje moederbord moet wel een goede koeling kunnen houden hoor, had zelf een zalman koeling aan m'n vgakaart hangen van meer dan 200gram...

Wat je ook kan doen om je hd's te koelen (als je kast het toelaat) is de hd's boven elkaar plaatsen met ongeveer 5cm ruimte er tussen en dan een fan daar tussen laten zuigen... ongeveer zo:

cdspeler
--------
hd
>>>>> "koele" lucht
hd
--------

Er zit amper ruimte tussen mn HDD's helaas. En één HDD zat in een rubberen jasje (vanwege resonantie) maar die heb ik er al uitgehaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan