Temperatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

XXlerator

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2004
Ik heb een amd XP 2500+
nu is gister mijn cooler naar de (....) gegaan en was me cpu temperatuur 102 graden..
heb nu een nieuwe cooler, nu is de temperatuur 64 graden ( na lang draaien ) en de systeem temperatuur is 30 graden... is dit normaal of niet ? ( wil niet zometeen een nieuwe processor halen )

102 Graden:8-0:

Je hebt geluk gehad want 70 graden wordt als max gezien! Dat ie nu 64 graden is, is dus nog te hoog.
40/45 graden is een mooie temperatuur voor een cpu..

Ow oke, dus er wordt mij aangeraden om nog een extra "systeem cooler" te plaatsen ? of wat ?

Ja, dat lijkt me wel verstandig. Natuurlijk ligt het er ook aan hoe je ze hebt geplaatst etc. De koeler op het cpu moet naar de cpu blazen, er moet genoeg afvoer zijn van warme lucht.

ander topic

In het bovenstaande topic staat hoe je precies de fans het beste kan plaatsen...

Hoeveel koelers heb je nu en waar zitten ze?

ik heb nu 1 cooler, die staat goed gericht, hij blaast naar de cpu toe.. maar wat mij het grootste probleem lijkt is dat mijn voeding zo ongeveer voor de cooler zit die is ook warm dus lijkt me dat hij dan warme lucht van de voeding aan zuigt... ofniet ?

Vraagje

Hoe meet je de temperatuur.

Er zijn programma's die onjuiste temperatuur weergeven.

In MBM5 kun je als het niet klopt dit aanpassen. Als je het verkeerde type sensor kiest krijg je ook rare waardes.

Een CPU die 106 graden overleeft is een unicum volgens mij, of het moet graden fahrenheit zijn. Dat kan wel kloppen want dat is 38 graden Celcius.

Zou je adviseren MBM5 te installeren, want die waarschuwt als de fan kuren krijgt of de temp te hoog wordt.

Helaas is Dhr van Kaam gestopt met de support omdat het steeds lastiger werd van de nieuwe borden hardware info te krijgen.

Eric.

de temperatuur stond in de bios en was geen fahrenheit, ben nog niet geheel dom (icter) :)

Geplaatst door XXlerator
ik heb nu 1 cooler, die staat goed gericht, hij blaast naar de cpu toe.. maar wat mij het grootste probleem lijkt is dat mijn voeding zo ongeveer voor de cooler zit die is ook warm dus lijkt me dat hij dan warme lucht van de voeding aan zuigt... ofniet ?

Dat ie bij de voeding zit is niet erg, anders gezegt dat kan ook niet anders.
Wel vind ik 1 fan voor een 2500 amd veelste weinig. Aangeraden wordt om een fan te plaatsen voor de hdd (naar binnen blazend) en een fan (uigaand) aan de achterkant te plaatsen, plus de fan op het cpu, zodat de lucht als het ware voor naar binnen wordt gezogen en langs alle onderdelen aan de achterkant er weer uit wordt gezogen. En drie koelers is geen luxe hoor!

1.:Voor/onder - naar binnen
2.:achter/boven - naar buiten
3.:cpu-koeler - naar cpu toe

Zie plaatje vorig topic...

Ik lees nieuwe cooler, maar ook aan koelpasta gedacht?

Voorheen had ik een amd, deze draaide overgeklokt rond de 35 graden, ik vermoed dat je geen koelpasta hebt gebruikt of niet een juiste koeler gekocht.

Die 65 graden, is dat fully stressed of iddled?
Oja, download eens het progje speedfan of zoals reeds eerder is geopperd mbm5

Dan kan je ook zien of de temperatuur oploopt of dat hij ook zakt.

Ik zie bij mij als ik de computer volledig belast dat de temperatuur naar circa 47 graden, als hij dan kwartiertje niets staat te doen is de temperatuur weer terug naar ongeveer 23 graden. Zo weet ik in ieder geval dat mijn pc goed koelt.

Geplaatst door Stigter
Ik lees nieuwe cooler, maar ook aan koelpasta gedacht?

Koelpasta onder een koeler:8-0: !

Hmm, volgens mij hoeft dat alleen maar onder de heatsink gedaan te worden hoor. Een koeler van een cpu is zonder koelpasta heel goed te vervangen...(er zit namelijk geen pasta onder)

Denk dat het probleem toch echt in die ene koeler zit, das in mijn ogen veelste weinig, dus meer koelers plaatsen...

Als ik naar die 2 links hierboven ga zie ik geen softwware waar je temp kan meten. Miss ligt aan mij:D .
Maar zou iemand die download hier ff kunne plaatse om te kijke hoe warm daar alles van binne word. :thumb:

groetjes frietboer

www.dvhardware.net/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=3

Dat is de voledige url, ff knippen/plakken;)

klopt Tarabass, als hij alleen de ventilator heeft vervangen dan hoeft hij inderdaad niet koelpasta te gebruiken, maar als hij een nieuwe koeler mét koelblok heeft gekocht, ja, dan hoef ik het verder niet uit te leggen zeker. Overigens moet ik je wel gelijk geven, extra fan zou zeker geen overbodige luxe zijn

@Frietboer,
je kan natuurlijk ook zelf even kijken op de sites die ik aangaf, bij speedfan kan je niet rechtstreeks naar de installer linken, mbm wel, maar goed, nu heb je daar ook wat info over.

een amd xp mag wel wat heter worden.
102 graden is ook voor een amd athlon xp ietswat overdreven...
60 graden kan die wel aan hoor, geen probleem. Als je hem met kleine ingrepen wat koeler kan krijgen is dat wel beter, denk ik.

Inderdaad de koelpasta, als je inderdaad je hele koelblok vervangen hebt, is zeker nodig.
En dan is de arctic silver een van de betere.

Voor de rest een koeler voorin-onder in de kast, lucht naar binnen zuigend en aan de achterkant-bovenin een koelertje die lucht uit de kast trekt.

koel pasta zit erop...
heb namelijk nieuwe koeler met koelblok gekocht, hij blijft nu als ik een spel speel bij de 62 graden ongeveer... dat kan ik zien met speedfan die ik voorheen ook al had gedownload...

marsmannetje zegt dus dat 60 graden wel kan ... dat is mooi want als ik hem zo stil laat staan is me temp van de cpu 58 graden, speel ik een spel is de temp 62 graden... me temperatuur van de kast is meestal 35 graden...

zou mijn cpu een opflikker gehad kunnen hebben met de 102 graden ?

voor de levensduur zal het niet fantastisch zijn, maar het lijkt me sterk dat hij daar blijvend heter van is geworden.

Hoe hoog was de temp eerst ongeveer?

Voor alles in je computer geldt; hoe kouder hoe beter..

Beter in opzicht van levensduur, beter in opzicht van stabiliteit.

En nu praten we alleen over de cpu, maar wat als we het over je schijven gaan hebben. Als de temperatuur in de kast al 35 graden is dan zijn de schijven ook aardig warm (ik schat 44/45 graden). Als je koelers erbij plaatst zullen de hdd's ook gekoeld wordt, je werkgeheugen krijgt er wat van mee enzovoort. Nogmaals ga voor de 45/50 graden voor je cpu en een interne temperatuur van rond de 25 graden dan ben je beter af op langer termijn.

zal ik echt nooit redden, mijn kamer hier is al rond de 25graden (ehm wel door mijn prescott-verwarming), dus zal ik nooit 25graden halen binnenin mijn kast.

Dit geldt voor wel meer mensen hoor.
30-35 graden is gewoon een prima temperatuur.

Hmm, in mijn kamer is het nu 27 graden, in de pc 23 graden!

Zou dus moeten lukken, mits je zorgt voor goede afvoer van warme lucht en voldoende aanvoer van gekoelde lucht :p

Natuurlijk valt dit te behalen doordat de lucht in beweging wordt gebracht, en dus wordt gekoelt als het ware..

Maar idd, 30/35 graden is ook mooi...;)

Het zal wel aan mij liggen

Ik wil niemand voor simpel of dom uitmaken, dat als eerste

Maar als je in het bios een temp ziet van 106 graden, dan zou hij dus nog warmer geweest kunnen zijn. Het verbaasd mij dat hij het nog doet, maar dit terzijde.

Als de temperatuur in je kamer 27 graden is, kan de lucht van 27 graden er nooit in slagen de temperatuur van je PC lager dan 27 graden te krijgen.

Alleen als je een vloestof laat verdampen kan daardoor de temperatuur lager worden dan de omgeving, maar ik ken nog geen zwetende computers.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan