Tempratuur cpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Berichten
1.014
Hallo,

De tempratuur van mijn AMD 2500+ vind ik veel te hoog. Als ik de computer normaal aan laat staan, dan wordt de cpu tempratuur 60 graden.....is dit niet aan de hoge kant? Als ik dan ook nog een spel speel kan die oplopen tot 75 graden. Heb de cpu nog standaard op 1833 Mhz staan.

Heb de hele kast onder de koelers zitten, maar dat schijnt dus ook niet te helpen. Heb 2 koelers aan de achterkant die de hete lucht naar buiten blazen en heb er 1 voor de cpu koeling en 1 voor de HDD koeling.

Heeft iemand een idee om die tempratuur naar beneden te krijgen??

Alvast bedankt voor de adviezen!!
 
Heb je ook aan de voorkant koeler(s) zitten, die verse lucht in je kast blazen?
Zit er niet te veel en niet te weinig koelpasta tussen het koelblok en de processor?
Ik neem aan dat je gekeken hebt of alles een beetje vrij van stof is?
(koelblok + fan's)

Draden zo weggewerkt, dat ze zo min mogelijk de airflow in de kast belemmeren?
 
Er zit geen stof in, heb net een nieuwe kast en heb alles schoongemaakt toen ik het in ging bouwen.

Maar de "airflow" heeft toch niets met de koeling van de cpu te maken, daarom heb je toch zo'n koeler op je cpu zitten....of denk ik dan verkeerd?
 
Airflow is de luchtstroom in je kast.
Hoe beter deze is, hoe beter je CPU ook gekoeld wordt.:)
Wordt de kast constant van verse(koude) lucht voorzien, dan gaat de temperatuur in de kast omlaag, waardoor de CPU tempratuur ook weer omlaag gaat.
Het mooiste is om van de voorkant onder(koude) lucht in de kast te krijgen en aan de bovenkant achter de (warme)lucht af te voeren.

Nogmaals de vraag;
Heb je ook aan de voorkant koeler(s) zitten, die verse lucht in je kast blazen?
 
Heb er 1 voorin zitten, maar die is om de HDD's te koelen, verder geen 1 die het in de kast blaast.

Kan dat het probleem zijn?
 
Je hebt twee fan's achterin zitten.
Kijk eens wat er gebeurt, als je 1 van de twee voorin plaatst en lucht laat inblazen.
Mits dat kan bij jou kast.
 
Je bedoelt in je rechter paneel zoals op dit plaatje?
0114.jpg

Zolang het maar voor onder in de kast zit is het goed.:)

Zie hier nog hoe je eigenlijk het beste je koeling van de kast kunt plaatsen en wat je niet moet doen;
airflow.gif

Bron
 
Ja, zoals op dat plaatje, maar ik heb er dan maar 1!! En die zit in het midden aan de voorkant.

Die heb ik nu niet in gebruit....zal ik er daar 1 inzetten die lucht in de kast blaast?
 
Ik zou het zeker proberen.
Het kan weer een paar graden schelen.:)
Als je toch de kast open maakt, probeer dan je kabels zoveel mogelijk op te ruimen.
 
Ja, daar ben ik ook al mee bezig geweest....heb het nu zo netjes mogelijk gedaan. In iedergeval dat het niet in de weg zit.

Die fan moet toch lucht IN de kast blazen en er niet uit, toch?
 
Ja de lucht moet aan de voorkant in je kast komen.
 
Zal het allemaal eens gaan proberen en anders zet ik er een koeler op die 100.000 rpm maakt, kijken of dat helpt :D

Bedankt voor je adviezen :thumb:
 
Krijg de tempratuur niet lager, het is nog steeds 60 graden.

Weet jij wat een goede koeler is voor een AMD?
 
Wat voor moederbord heb je?

Ik heb sinds kort een GA-7N400pro2(gigabyte)Ik merk nu dat de CPU temp meer dan 15C hoger ligt dan bij mijn Epox 8RDA+(sensor op een andere plaats),ook is de standaard corespanning 1,74V (en niet terug te schroeven)
Bij de Epox kon je zelfs beginnen met 1,5V.(daarom komt de Epox ook weer terug in mijn pc)
Dit zijn ook dingen die invloed hebben op de temp.


Probeer trouwens eerst eens een nieuwe laag koelpasta,want 60C is met casefans aanwezig,wat te hoog.
 
Kijk even onder de knop systeem, daar staat alles vermeld.
 
zit je heatsink er niet verkeerd op.... ga anders terug naar de winkel en vraag of ze een nieuwe monteren ben je ook van het probleem af
 
Vraagje dat hierop inspeelt; AMD's mogen toch warmer worden? Als 75* te warm is voor een AMD 2500 dan is 85* uiteraard veels te warm voor mijn P IV 1.7.

Is er ergens een tabelletje waar je kan aflezen welke temperatuur voor welke processor een beetje redelijk is? Want de nieuwste P's mogen weer warmer worden dan AMD hoorde ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan