Opgelost Textbox

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

corania17

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
Berichten
248
Beste forumlezers,
Ik denk dat ik nu een vraag stel die best wel eens gesteld is geworden, maar kan er niets van vinden.
In het voorbeeld staat een Textbox waarvan ik zou willen hebben dat deze gevuld kan worden met 13 regels van ca. 65 karakters.
Als deze is gevuld moet die hetzelfde er uit zien in het document.
Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.
Iemand een idee?

met vriendelijke groet, corania17
 

Bijlagen

  • Textbox.docm
    22,5 KB · Weergaven: 10
Je probleem begint al heel snel: je hebt namelijk geen tekstveld gebruikt, maar een grafische vorm waar je tekst in zet. En dat is toch iets heel anders. Sowieso denk ik dat ik je enigszins moet teleurstellen, want het is zonder macro niet mogelijk om een vak (maakt niet uit welk soort) in te stellen op het maximum aantal regels dat je er mag typen. Hooguit kun je een 'Oud besturingselement' Tekstvak invoegen waarin je het aantal tekens kan maximaliseren.

Opties Tekstvak.png

Eventueel kun je een macro maken die de tekst dan verder controleert. Maar er moet dus het e.e.a. geprogrammeerd worden. Overigens lijkt het mij een niet-bestaand probleem, want als je het afbeeldingsvak goed instelt, qua grootte en opmaak, dan ziet een gebruiker zelf óók wel dat het eindresultaat niet goed is als de tekst niet meer te zien is. Je kunt ook automatisering ook óverdrijven :). Oftewel: laat het toch aan de gebruiker over of hij/zij tevreden is met het resultaat.
 
Beste OctaFish,
Bedankt voor je bericht.
Ik heb ook niet stil gezeten en ben er in geslaagd om het probleem op te lossen.
Er staat een macro in maar die heb ik nog niet zo ver dat hij ook automatisch op start.
In deze macro heb ik de eigenschap van deze TextBox aangepast door Multiline op True te zetten en de grootte aan te passen.
Dus dat is opgelost.
Alleen krijg ik het invulscherm nog niet helemaal goed.
De ene keer start hij wel open na een wijziging niet meer.
Misschien dat je me daar even mee kan helpen?

Met vriendelijke groet, corania17
 
In deze macro heb ik de eigenschap van deze TextBox aangepast door Multiline op True te zetten en de grootte aan te passen.
Daar heb je natuurlijk geen macro voor nodig, dat zijn gewoon instellingen die je eenmaal kunt/moet ingeven. Neemt niet weg dat je daar best een macro voor kunt gebruiken natuurlijk :). Wellicht handig om de nieuwe versie even te posten.
 
Beste OctaFish,
Het bestand heeft een dotm extensie en ik kan deze niet sturen, vandaar maar een DOCM bestand.
Bedankt voor uw meedenken.

Met vriendelijke groet, corania17
 

Bijlagen

  • Activiteiten sjabloon.docm
    22,1 KB · Weergaven: 4
Normaal gesproken kun je een dotm dacht ik ook wel verstluren, al kan dat te maken hebben met de migratie. In dat geval kun je hem de volgende keer wellicht eerst even zippen. Maar zo kan ik er ook wel wat mee :).
 
Iets te vroeg gejuicht, want de macro zit natuurlijk in je sjabloon, en nu niet in je document. Graag de code dus ook kopiëren naar het docm bestand. Of de sjabloon dus zippen en dan posten.
 
Had het vanmiddag ook gezien, maar mog geen tijd gehad.
Misschien dat deze het wel doet met macro?

Met vriendelijke groet, corania17
 

Bijlagen

  • Activiteiten sjabloon.docm
    153,8 KB · Weergaven: 2
Hallo OctaFish,
Het probleem nu is dat het gestuurde bestand werkt als docm, maar als ik deze save in de sjablonen met extensie dotm dan werkt het bestand niet zoals het zou moeten. Bij WORD nieuw selecteren wordt er een ander bestand met extensie doc1 geopend en dat is goed maar soms ook met docxx en xx staat voor een hoger getal?
Iets is er niet goed.
Ook als ik niets invul in het menu stopt de macro en krijg ik het antwoord dat ik niets heb ingevuld, maar wil ik terug dan stopt de macro.
Dus tevreden ben ik nog niet en ik dacht al zo ver te zijn.
Als u een oplossing heeft dan heel graag.

Met vriendelijke groet, corania17
 
Wow, dat is lang geleden dat ik WordBasic code zag!. Alsof ik op de HSL lijn een trein zie rijden die getrokken word door een stoomlocomotief :D. Vreemd, want aan de rest van de code kan ik zien dat je wel degelijk kennis hebt van VBA! Moet je maar een keer uitleggen, want met VBA kan het natuurlijk een stuk simpeler opgelost worden.

Je formulier opent eenmalig op het moment dat er nog geen tekst is en je dus van alles moet invullen. Daarna staat de tekst bij de bladwijzers, en kun je die gewoon in de tekst aanpassen. Waarom zou je dan nog het formulier willen gebruiken? Je doet er verder toch niets mee?

Bovendien krijg je, als je het document nóg een keer gebruikt, de nieuwe tekst erbij, en niet als vervanging. Moet je alsnog in de tekst gaan klooien! bovendien is het op deze manier, met bladwijzers, nogal lastig om de bestaande tekst in het formulier in te lezen. Zelf zou ik dus DocVariables hebben gebruikt. Maar ja, die werken weer niet met WordBasic :).
 
Ik ben oud en zag het heil in een formulier om door andere oudere mensen gebruikt te worden.
De opzet blijft hetzelfde voor alle activiteiten en alleen de tekst is telkens anders.
De mensen hoeven dus alleen maar de tekst in te geven en daarna is alles gereed.
Misschien nog een figuurtje erbij en klaar.
Dat was de gedachte.
Als u een andere oplossing heeft voor Office/WORD 2013 maar op dezelfde manier dan zie ik dat graag tegemoet.
Bij het opstarten van WORD krijg ik nu niet meteen doc1 maar een volgnummer er op.
Daarna komt het sjabloon en dan werkt de macro niet.
Dus mocht u een andere oplossing hebben die wel goed blijft functioneren?

Met vriendelijke groet, corania17
 
Ik heb het e.e.a. aangepast, zodat het volgens mij nu werkt. Het starten had je niet goed neergezet, want een sjabloon moet je opstarten met de gebeurtenis New, en niet Open. Wat logisch is, omdat je het document nieuw aanmaakt. Kijk maar eens of je er wat aan hebt.
 

Bijlagen

  • Activiteiten sjabloon.zip
    154,9 KB · Weergaven: 1
Ik kijk vanmiddag nog even naar de checks waar het om ging in de initiële vraag. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
 
Je vraag staat al op Opgelost; kan ik ophouden met klussen? ;)
 
Toch nog even doorgegaan, dus er is nu ook een oplossing voor het regel/tekens vraagstuk.
 
Hallo OctaFish,
Ja ik had hem al eerder op opgelost gezet maar goed dat u nog even door bent gegaan, want nu is alles prima.
Ik moet nog wel even de code proberen te lezen.
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik zoiets in WORD heb gemaakt, ik ben meer fan van EXCEL,
Bedankt voor uw hulp en misschien als de leeftijd het nog toelaat tot een andere keer.

Met vriendelijke groet, corania17
 
Dan zal ik de nieuwste versie ook nog even posten; daar zit de check in op aantal regels en tekens.
 
Hallo OctaFish,

Ik ben bezig om naast deze affiche in formaat A4 ook een poster te maken in formaat A3 in hetzelfde document.
Dus de data die wordt ingegeven in het menu wordt zowel in de affiche als in de poster geplaatst.
De toelichting wordt alleen in de affiche gegeven en niet op de poster.
Een keer werk en ze kunnen zelf bepalen wat er wordt geprint en de hoeveelheid.
Niet moeilijk maken voor oudere vrijwilligers.
Leuk dat u de nieuwste versie ook nog wil posten.
Dan wacht ik daar nog even op om bovenstaande toe te voegen.

Met vriendelijke groet, corania17
 
Is bijna klaar, ben nog even aan het testen. Moet straks wel weg, dus dat wordt qua posten vanavond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan